Corby Starlet

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door SavageNewbee, 15 mei 2010.

  1. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Ik heb besloten de Corby Starlet van RBCkits te gaan bouwen!

    De diverse bouwverslagen van dit kistje hebben me enthousiast gemaakt om me er ook aan te gaan wagen:

    Ton - corby-starlet-voor-een-typhoon-29-a
    Jitze - rbc-corby-starlet-cj-1-a
    Iwan - bouwverslag-corby-starlet-rbckits

    Hiervóór heb ik een SIG Kadet LT-40 gebouwd. Hiervan is ook een aanzet tot een verslag op het forum te vinden. De kist vlieg inmiddels als een zonnetje, heb verslag moet nog wat worden bijgewerkt, zeg maar... :oops:

    Met mijn beperkte bouwervaring zal ik waarschijnlijk een uitdaging hebben met dit kistje. In de bouwbeschrijving van de SIG wordt je aan het handje meegenomen, de RBC kit van de Corby veronderstelt iets meer ervaring. Ik heb Ton al even gepolst, hij wil me met raad en daad bijstaan. Waarvoor alsvast bedankt!

    We gaan eens kijken of het gaat lukken van dit bosje hout iets moois en vliegends te maken:

    [​IMG]

    Het is mijn voornemen er een mooi schaalkistje van de maken. Op aanraden van Ton ben ik op zoek gegaan naar een 1:1 exemplaar dat model moet gaan staan voor mijn creatie. Hoogstwaarschjnlijk gaat het de onderstaande worden. Het schema is niet het meest dynamische, maar er zijn veel foto's van te vinden.

    [​IMG]

    Wordt vervolgt....

    Groeten,
    Walter ten Boske
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Succes met de bouw! Het is een leuk toestelletje om te bouwen en volgens Ton vliegt hij prima. Zelf moet ik dat nog gaan ondervinden maar ik heb op dit moment bijzonder weinig zin om de vleugel voor de 20ste keer te gaan schuren.
     
  3. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Wow, Jitze, jij ben snel!

    Die ellende zal ik met de vleugel niet hebben, maar de romp wordt geglast, dus als ik daarmee klaar ben, begrijp ik wat je bedoelt ;)

    Op de diverse filmpjes is het vliegbeeld inderdaad mooi. Maar zover zijn we nog niet....
     
  4. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Het ligt in mijn bedoeling de vleugel te maken zoals Ton dat heeft gedaan, dus gedeeltelijk indekken en met rib stitching. Daarnaast zijn de balans-stukken (of hoe heten die dingen) op de roelroeren en elevator mooi schaal, dus die wil ik er ook op.

    Dit wijkt echter wel af van de vleugel bouwwijze van de kit, dus daarover heb ik Ton al wat vragen gesteld in zijn bouwverslag. Zijn advies was eerst de ribben en dragers in elkaar te zetten, mooi gelijk qua hoogte en vervolgens te verlijmen.

    Gisteravond heb ik de linker vleugel op die manier opgebouwd. Deze is mooi op de tekening te bouwen, aangezien daarop deze op schaal is afgebeeld:

    [​IMG]

    Ik heb de boel nog niet verlijmd, aangezien ik hier een eerste uitdaging heb. De triplex plank waarin o.a. de vleugelverbindingen zitten, kwamen kom uit de doos:

    [​IMG]

    De levering van de kit heeft een week vertraging gehad, waarbij de doos bij meneer TNT Post heeft gelegen. Wellicht heeft 'ie daar wat vocht gevangen. Een tweede triplex deel met de ribben voor de romp heeft eenzelfde euvel, zei het minder extreem. Ik heb het deel met de vleugelverbindingen een paar dag onder gewicht vlak gelegd, maar dat had slechts kortstondig resultaat. Hij blijft... krom:

    [​IMG]

    Dit heeft het volgende gevolg voor de vleugel:
    [​IMG]

    Is er een manier om dit triplex blijvend recht te krijgen?

    Groet,
    Walter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Bij de weg: ik had Ton de volgende vragen gesteld over de bouw van zijn Starlet:

     
  6. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Met de volgende antwoorden, waarvoor bedankt:

     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Walter,

    Je bent al lekker van start gegaan en weet zeker dat dit een mooi en leerzaam verslag gaat worden.

    Ik ga in ieder geval meekijken, genieten en in de hoop je met raad en daad te kunnen bijstaan:rolleyes: hierbij dus een abo:D.

    Wat het krom zijn van het triplex betreft, dat is geen enkel probleem.
    Is een klein nadeel van dat lichtgewcht triplex dat over het algemeen altijd wel een beetje blijft werken als plaatmateriaal.

    Eenmaal in de constructie is dat in het begin even lastig je moet dan het spul uitlijnen op tekening en verzwaren , vastpinnen of met elastieken vast zetten om op de plaats te houden.

    Werk zelf altijd met gewichten kijk aneder maar even een een aantal van mijn andere bouwverslagen daar is het zeker terug te vinden.

    Belangrijk nu is dat je de ribben goed haaks op de ligger hebt als je dit van de plank haalt zal dit nog steeds wat werken, dat klopt ook want er zit nog niet veel verband/stabiliteit in want daar moet de indekking voor zorgen.

    Plaats daarna de indekking op tekening en zorg ervoor dat deze in lijn ligt met de ligger op tekening daarna kun je de ligger met frame op de balsa uitlijnen en plakken.

    Zal even kijken of ik ergens nog snel een voorbeeld kan vinden.

    Veel plezier met de bouw.

    Ton
     
  8. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Ton, bedankt voor de aanwijzingen.

    Ik had die mooie stalen platen van jouw al gezien in je bouwverslagen. Ik moet dat soort materiaal nog gaan verzamelen. Het multiplex is behoorlijk veerkrachtig en vraagt dus veel gewicht om in bedwang te worden gehouden, wat het lastig maakt.

    Ik heb ook op de vereniging vanmiddag mijn licht nog even opgestoken en kreeg het advies om het hout aan de bolle kant nat te maken en op een recht oppervlak onder druk te laten drogen. Vanmiddag heb ik de vleugel joiners een paar uur onder druk met de bolle kant op een vochtige doek gelegd. Vanavond waren ze kaarsrecht. Ik heb ze nu verplaatst naar een rooster, zodat ze onder druk kunnen drogen.

    Kijken wat morgen het resultaat is. Als alles recht blijft, gaat de lijm erop. Ik zal zorgen dat liggers en ribben mooi haaks staan.
     
  9. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Ik zie net pas in Jitze zijn draadje dat hij ook met Corby "G-ILSE" bezig is. Sterker nog, ik heb exact dezelfde foto van internet gehaald.

    Excuus Jitze, ik had het niet in de gaten.
     
  10. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Het bevochtigen van de vleugelverbinders heeft verbetering gebracht. De ene is helemaal recht de ander een stuk rechter.

    Alvorens te gaan lijmen, heb ik gekeken naar de rolroer aansturing. Bij de 1:1 kist zit deze vlak naast de tweede rib van het rolroer.

    [​IMG]

    Ik wil iets soortgelijks maken, waarbij zo min mogelijk stuurstang zichtbaar is. Ik denk eraan de servo als volgt te plaatsen (excusez voor de onduidelijke foto.

    [​IMG]

    Ik heb de servo op de foto óp de rib geplaatst, maar het idee is de as dóór de rib heen te laten komen en 'm zover te laten zakken dat de onderkant van de hevel nog net binnen de vleugel komt. De stuurstang gaat dan door de achterlijst naar de aileron. Deze scharniert op 2/3 van de onderkant.

    Ik ga de vleugel met Oratex afwerken, dus kapotte servo = vleugel opnieuw coveren/verven.

    De vraag is: zal ik hiermee een voldoende spelingsvrije aansturing van de ailerons krijgen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    grappig dat je ook de G-ILSE hebt uitgekozen. Ik vind het niet eens de mooiste qua kleuren, maar wel de mooist gebouwde en daarom had ik hem gekozen.


    wat betreft de rolroeraansturing: ik heb nog van die kapjes die je over de stuurstang kunt zetten waardoor hij veel op de echte lijkt. (die rood omcirkelde dingen) Mocht je interesse hebben dan kan ik er een keer een paar opsturen. Had er per ongeluk 40 besteld ipv 4, even eroverheen gelezen dat er 10 in een zakje zaten :p
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.925
    Locatie:
    Vlaardingen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    @Jitze,
    Volgens mij noemde je ze ook in je bouwverslag. Op basis daarvan heb ik ze twee weken geleden ook bij Hobby King besteld :).

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Control Rod Window L38xH4.5mm (10pcs) $1.99

    Het is één bestelling, samen met een motor en de regelaar. Die kapjes en motor staan nog in backorder; als de motor het eerst leverbaar is, cancel ik de kapjes en neem ik er 10 van je over.

    @WV,
    Ik heb je bouwverslag vorige week doorgelezen, prachtige kist! Inderdaad, op die manier, maar dan wil ik de control horn op/in de aileron nog korter maken, zodat de stuurstang (vrijwel) volledig in de vleugel verdwijnt.
     
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.925
    Locatie:
    Vlaardingen
    Let er wel op dat kortere hevels = meer speling.
     
  15. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk verslag ga ik volgen..

    succes.

    Bram
     
  16. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    En dan kan het zomaar zijn dat je na een jaar weer zin krijgt je Corby verder te bouwen :)

    De komende maanden zal mijn tijd beperkt zijn, maar wil er toch wat meer vaart achter zetten. Je wilt toch weten hoe het vliegt, niet dan?

    [​IMG]

    Het probleem met de kromme vleugelverbinders is opgelost. Bij het doorbouwen van de rechtervleugel gaat de kromming er vanzelf uit door de ribben, geholpen door wat correctie tijdens het lijmen. Voor zover ik kan beoordelen is 'ie kaarsje recht.

    Ik laat de vleugel even voor wat íe is. Als ik straks wat verder ben met de romp, ga ik 'm gedeeltelijk indekken, naar het voorbeeld van Ton. Daarnaast komen er Hitec HS-65HB servo's in, di ik nog moet halen. Gezien de slechte bereikbaarheid in geval van een defect, ga ik toch voor meer betrouwbaarheid dan de HXT900 van HK, hoewel ik daarvan nog geen defect heb meegemaakt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    De afgelopen twee dagen verder gebouwd aan stabilo en kiel. Het valt mij op dat de uitsparingen in de ribben bij het stabilo wat te krap zijn uitgefreesd om lekker op de achterligger te passen.

    [​IMG]
    Als je het ribbetje er met kracht opduwt, breekt 'ie uit, beter is het om ze iets op te ruimen. Dit geldt ook voor de ribben van de kiel, bleek later. Ben met het bouwen van mijn SIG Kadett nogal verwend, dat is echt alleen maar in elkaar zetten. Bij de Corby komt wat meer (eigen) inzicht kijken. :cool:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ingedekt en voorlijst erop. Wing tips komen er later op, wil er gebalanceerde wingtips op maken (zie bouwverslag van Ton, link in mijn eerste post) en dat doe ik als het hoogteroer klaar is en de romp zover af.

    Bedacht me later dat de instructies niets zeggen over versterking voor schanieren en ik heb hier zelf ook niet op tijd aan gedacht. Achterlijst is niet echt dik (4mm). Moet dit voldoende zijn voor een vliegtuig van dit formaat?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    Verder gegaan met het hoogteroer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier is het even uitvogelen welke rib waar hoort. Instructie geven nu wel aan dat er "scrap balsa" verstevigingen moeten worden aangebracht waar later beide roeren verbonden worden.

    Voorlijsten moeten nog in V-vorm geschuurd worden. Ik weet nog niet welke schanieren ik ga gebruiken, maar worden waarschijnlijk Kavan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard
    De kiel en richtingsroer zijn een prachtig bouwpakketje. Past allemaal netjes in elkaar.

    [​IMG]
    Ribben in elkaar gezet en voorlijst geplaatste en in vorm geschuurd...

    [​IMG]
    ... en ingedekt.

    [​IMG]
    Voor de bouw van het richtingsroer heb ik een iets andere volgorde aangehouden dan de instructie aangaven. De drie onderdelen die de "omgekeerde C" vormen moeten eerst worden gelijmd, maar ik was bang dat de hoeken niet helemaal zouden kloppen, waardoor 'ie niet op de voorlijst zou aansluiten. Ik heb eerst de bovenkant van het roer gelijmd, onderkant zit hier nog los in de voorlijst.

    [​IMG]
    Vervolgens voorlijst op de kiel geplaatst...

    [​IMG]
    ... alle ribben los geplaatst en daarna pas de achterkant van het roer met dunne CA vastgelijmd. Daarna alle ribben verlijmd.

    [​IMG]
    Na het drogen de kiel en roer ritueel van elkaar gescheiden... :yes:

    [​IMG]
    ...voorlijst, doubler en tip erop en in vorm geschuurd...

    [​IMG]
    ...onderste ribben uit "scrap balsa" gemaakt, voorlijst in V-vorm geschuurd en... klaar! :D

    Van de week ga ik beginnen met de romp van dit prachtige toestelletje.

    Voor de motorisering had ik in eerste instantie aan een HK Turnigy motor gedacht, maar denk dat ik toch maar mijn spaarvarken stuk sla op een Axi. Ik denk aan een Axi 2820/12 op een 3S lipo:

    http://www.haltronics.nl/axi2820.htm

    RBC raadt een Typhoon 29 aan; ik heb het idee dat de 2820/12 een goed alternatief is voor deze kist. Klopt mijn gedachte of moet het iets anders worden?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. SavageNewbee

    SavageNewbee

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Sittard

    Iemand een idee of deze motor geschikt zal zijn?
     

Deel Deze Pagina