Countdown foto's nieuwe Compass 7HV (foto's online)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Dflyer, 30 nov 2010.

  1. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi,

    nog effen wachten tot vanavond en dan kan ik de eerste cad-drawings tonen van de nieuwe Compass 7HV. Dit wordt het nieuwe 90-size electro vlaggenschip van Compass.

    Grtz,
    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2010
  2. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hier al een kleine teaser :)

    [​IMG]

    Grtz,
    Dirk
     
  3. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hier zijn dan de eerste pics !!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Grtz,
    Dirk
     
  4. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    En nog een pic :

    [​IMG]

    Grtz,
    Dirk
     
  5. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Nog wat meer specs :

    - 120° CCPM without push/pull and absolutely straight rods.
    - Very strong maingear with 136 modul 1 teeths.
    - Automatic belt tensioner.
    - 25mm Tailboom
    - two Idlers with normaly no contact helps to hold the belt on the pulley during hard manouvers.
    - Nearly every motor will fit on the motormount without any changes on it.
    - Tailbelt with 9mm width for the hardest 3D stunts.
    - Battery-Tray for easy batterie changing with just one bolt.
    - designed to have a high CG. That means the batterie hang as close as possible to the bearing block and all servo positions are higher than the Tailboom.
    - Short 10mm mainshaft for highes resistance against bending.
    - 2 Carbon Frame stiffner connect both Bearingblocks to a strong box and make the frame extremly stiff.
    - The frame is designed that the upper part will survive in most cases of crash and the repair is as easy as possible.
    - All servos are mounted within 10min without difficulties.
    - 3mm strong sideframes at the tailcase.
    - Stronger FBL Head with spezial rods and strong m4 bolt for highest forces.

    Grtz,
    Dirk
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ziet er veelbelovend uit Dirk!
    Mooi en simpel ontwerp, en goed rondgekeken door de engineers.
    Weet je ook waarom er gekozen is voor een Belt i.p.v een torque tube?
    Niet dat ik er veel tegen heb, omdat hij schijnbaar zelfspannend is, maar toch opvallend vandaag de dag.
    De canopy zou van mij een wat scherper neusje mogen hebben, ziet hij er wat sneller uit :D.

    Grt,
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2010
  7. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Eric,

    de TT stond eerst op de tekentafel, maar er werd toch beslist om te zien wat de nieuwe belt tensioner zal gaan doen in combinatie met de 9mm brede tailbelt.
    Met de belt tensioner zal je de spanning van de belt trapsgewijs kunnen gaan aanspannen zonder dat je de tailboom hoeft los te zetten.
    Indien dit niet afdoende zou werken zal Compass de heli gaan uitrusten met een TT !

    Grtz,
    Dirk
     
  8. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ok,
    Ja is moeilijk van te voren te bepalen natuurlijk (je kan het bench testen).
    Maar een Competitie 3D 90 size met belt...Dan moet het wel erg soepeltjes gaan lopen om de staart te laten doen wat je wilt in de veeleisende figuren van tegenwoordig.
    Ik zie ook al twee dwangrollen in het staarthuis zitten, dan komt die spanner er nog ergens op, een belt van maar liefst 9 mm....zijn allemaal behoorlijke weerstandspunten.
    Dus dat is nog even een punt wat ik iets minder vind op voorhand.
    Verder hebben ze het vakwerk in de carbonplaten mooi ingedeeld, zoals het eigenlijk hoort.
    De swashservo's zitten perfect.
    Motorplaatsing mooi toegankelijk, goede koeling en simpel.
    Lipo naar boven aan te trekken, ook ideaal.
    Ook fijn dat je rudder servo grotendeels beschermt wordt door de doosconstructie.
    De FBL kop had ik in Venlo al goed bekeken, hoop dat dat 100% gaat werken.
    Ik zie ook nog wat pennetjes in de pitcharmpjes op de tailslider zitten, hopelijk worden dat boutjes of iets dergelijks, don't like pins ;)
    De stuurstang bovenop is wel leuk gevonden in combinatie met die servoplaatsing.
    Ik zie echter liever minder geleiders en een carbonstang (zoals de T700 F3C).
    Het mooiste is het zwaartepunt en dat het gewicht mooi hoog zit.
    Oh ja..10 mm voor de hoofdas vind ik wat iel op dit formaat (gaat misschien flexen onder belasting en dat wil je niet met FBL), kan je beter voor gehard 12 gaan evt. uitgeholt.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2010
  9. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Eric,

    dit is natuurlijk nog maar het ontwerp en het prototype zal maar klaar zijn begin januari. Dan pas kunnen de eigenlijke tests gaan beginnen en zoals het meestal gaat ondergaat een design tijdens testfases nog merkelijke veranderingen. Dit is eigenlijk het design waar ze mee gaan starten, afwachten dus :)

    Die FBL-kop heeft zich al meer dan bewezen, deze wordt momenteel gebruikt op de 500 en 600 size modellen van Compass en werkt super.

    Die pins in de pitcharmen op de tailslider wordt op alle modellen gebruikt van Compass zonder enige problemen, dus hier zie ik geen graten in ....

    En wat betreft de 10mm as, het wordt een volle as en geen holle, en het wordt ook een behoorlijk korte as, daarom dat ze er bij Compass geen problemen voorzien met deze korte as, en hieronder de uitleg van Compass designer Sebastian Zajonz ivm de as :

    A solid shaft with the same diameter is allways stronger than a tube. But a tube can be stronger against bending when you increase the diameter and hold the weight.

    You can calculate it with this formula: Wx = (pi*D³/32)*(1-a^4)
    a = d/D and d = inner diameter

    a tube is stronger than a solid one.. thats a myth but many people believe into it!

    Grtz,
    Dirk
     
  10. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    De ontwerper geeft zelf eigenlijk al aan waarom bijv. een holle 12 mm as beter is.
    "But a tube can be stronger against bending when you increase the diameter and hold the weight"
    Ook al is de as kort, met 10 mm is de kans m.i. gewoon groter dat hij gaat oscilleren onder belasting.
    Trillingen, materiaal moeheid etc.
    Maar goed hij kan ook rekenen zie ik ;)
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2010
  11. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hier nog wat nieuwe pics !

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Grtz,
    Dirk
     
  12. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ziet er mooi uit Dirk :)
    De canopy vind ik persoonlijk een beetje te glad en de lijnen van de druppelvorm zijn weg, dat bedoelde ik met dat hij er niet echt "snel" uitziet.
    Hij heeft wat weg van de logo canopy eerlijk gezegt, maar het sterke van dat ontwerp vind ik juist de doorlopende lijnen.
    [​IMG]

    Voor de duidelijkheid, ik heb de lijnen erin gezet die ik mis ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Aaalie

    Aaalie Guest

    Mooi!
    Klein mixje van T-rex 700, beetje Henseleit, maar zeker een eigen gezicht Compass! Enigszins F3C stijl maar dan Flybarless.
    Lekker clean, eenvoud maar toch modern en verfeind.
    In tegenstelling tot anderen vind ik de vakverdeling van de akku minder mooi, enkele ronde lijnen die vanuit de (in mijn ogen zeer geslaagde) canopy weer terug komen in deze vakverdeling, was mooi geweest.
    Skidbogen lekker ver uit elkaar, beslist zeer geslaagd!!

    Ik ben zelf (misschien iets te veel) Mikado fan, maar deze heli zou ik zeker overwegen in de grote maat, zelfs nog voor een Henseleit.

    Bewust geen horizontale fin?


    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2010
  14. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hier al enkele drawings voor de canopy waarmee Compass designer Sebastian Zajonz aan het spelen is. Just to get in the mood :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Grtz,
    Dirk
     
  15. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Zoiets zou jij er al fijner uit vinden zien Aldert?
    Sterker ook trouwens..

    [​IMG]

    Grt,
    Eric
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Aaalie

    Aaalie Guest

    Één simpele lijn veranderen, en een kompleet ander totaalbeeld! Idd, ik vind hem veel beter zo, één geheel! Mooi Eric!

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dank je.
    Ik ben een beroepsmatig lijntrekker, leukste beroep wat er is (voor mij dan) :).
     
  18. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi,

    heb vanavond van Compass gehoord dat ze echt wel luisteren naar de commentaren op de internationale forums en daarom gaan ze de canopy gaan hertekenen en dit meer in de lijn van de 6HV canopy. Dus de canopy zal wat minder hoog worden en wat langer en puntiger.

    Ik krijg eerstdaags de foto's ervan en ga deze dan ook hier terug posten !

    Grtz,
    Dirk
     
  19. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi,

    hier al een preview van de nog intwikkeling zijnde nieuwe canopy voor de 7HV en dit nu in combinatie met een carbon tailpushrod :)

    [​IMG]

    Grtz,
    Dirk
     
  20. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Kijk, COOL :D
     

Deel Deze Pagina