Goedenavond, Ik ben aan het opruimen en kwam nog dit COX motortje tegen met een doosje gevuld met alles om het motortje te starten, startbatterij nog in de plastic verpakt en een gevuld blikje benzine. Misschien iets voor een verzamelaar. Het motortje zit niet vast. Erik.
Inmiddels is het motortje met 'starthulpdoosje' naar KoMachine. Ik hoop dat hij veel plezier heeft met alles.
Vandaag in goede orde ontvangen, komende dagen weinig tijd, maar ergens volgende week serieus proberen om m ad te krijgen. Wordt vervolgt.
Vandaag met HobbyTom een uurtje besteed aan het motortje. Schoongemaakt en geprobeerd om te starten. Hij doet t nog niet, maar het is wel veelbelovend. De startVeer werkt niet goed en er zijn (denken wij) geen matchende propellor op. Ik heb deze besteld en als die binnenkomen proberen we het opnieuw. Ik zet er dan ook gelijk een tankje op. Compressie is iiig goed, de goeiplug doet t en hij loopt vrij / soepel. Ik heb er wel vertrouwen in. M.b.t. de startkit: de batterij is dood, maar de rest is in orde. Wordt vervolgt.
Erg leuk dat je iedereen op de hoogte houdt mbt dit Cox motortje. Welk type is het eigenlijk? Ik kon het niet vinden. Dat de batterij dood is, moest haast wel want dat doosje had ik al lang staan. Is de benzine wel in orde? In het verre verleden, begin jaren zeventig, had een vriend van mij een autootje met een COX motortje nog van Graupner. Bloed zweet en tranen om hem aan de gang te krijgen. En dan reed het nog maar heel.matig. Ik weet eigenlijk niet meer welke benzine dat wij toen gebruikten. Ik had toen om al een Webra dieseltje, die ik nog heb, en het zou goed kunnen zijn dat we die benzine gebruikt hebben. Uiteindelijk e blikje Coxbrandstof aangeschaft wat wel heel duur was. Succes in ieder geval. O ja ,dit propellertje heeft er altijd opgezeten.
Propje lijkt de goede maat te zijn zo op de foto. Niet meer dan 1,5 volt op de plug zetten anders zijn ze gelijk stuk , en cox pluggen zijn best wel duur. Geeft de motor wel een vrolijke plof af je een druppel brandstof tegen de zuiger spuit ? Zuiger omhoog, beetje ( echt klein beetje ) brandstof er tegen aan spuiten , paar keer rond draaien met de hand , plug aan sluiten en tik tegen de prop geven . Dan moet hij geluid geven . Werkt dat dan is je brandstof goed en je plug ook. Tankje vullen naald 3 slagen open draaien en boven staande herhalen. Dan moet je de brandstof naar de motor zien lopen . Werkt dat niet dan zit je membraan vast en moet je hem een paar dagen laten weken in een beetje brandstof . Dan lost de vast geplakte olie meestal voldoende op om de motor aan de gang te krijgen . In het begin is het starten en weer afslaan maar na wat pogingen moet hij wel steeds langer gaan lopen . Is de motor nieuw dan de naald zover open draaien dat hij net blijft lopen . Slaat hij af helemaal aflaten koelen en weer starten . |Je hoort dan vanzelf dat hij na een poosje mooier gaat draaien. half uurtje moet hij wel regelijk los zijn Helemaal uit knijpen hebben coxen een hekel aan ze worden dan te heet en verbranden.
Ik heb een nieuwe propellor, startveer, een batterij en een benzinetankje op de kop getikt. Standaardje gemaakt en proberen maar. Na paar minuten bingo! Ik was blij toen het tankje leeg was want het hele blok moet het gehoord hebben ;-) Later op de dag nog paar keer geprobeerd, maar geen succes meer. Ik doe vast iets niet goed. Paar gedachten / vraagjes: zou de brandstof te oud kunnen zijn? janhein heeft het er over dat je brandstof naar de motor moet kunnen zien lopen, hoe kan je dat zien? mss spuit ik te veel brandstof op de motor, na paar pogingen wordt het beetje kliederboel, ik gebruik een injectiespuitje, maar het laat zich lastig doseren op bepaald moment de gloeiplug nagekeken, als ik de batterij aansluit begint ie niet spontaan velrood te gloeien, ik hoor eerste een beetje gesis, daarna gaat ie gloeien, maar niet heel fel. Komt dat jullie bekend voor? In ieder geval heel leuk dat ie het deed. Nog niet herhaalbaar en betrouwbaar maar ligt wss aan de piloot. Met een paar tips van jullie en wat doorzetten gaat t wss wel lukken. Kreeg na een tijdje proberen wel pijn in mn vinders van het scherpe kant vd propellor, volgende keer handschoen dr bij denk ik ;-) koCox door koMachine geplaatst op 21 mrt 2024 om 16:53 IMG_9105 door koMachine geplaatst op 21 mrt 2024 om 16:52 IMG_9108 door koMachine geplaatst op 21 mrt 2024 om 16:52 IMG_9107 door koMachine geplaatst op 21 mrt 2024 om 16:52
Je batterij is denk ik leeg. Duracel dingen zijn veel te duur voor de energie die er in zit. Voor een paar euro koop je een glowdriver bij Ali . Of een power panel die zijn ergens rond de 10 euro , daar hang je een flinke 3S lipo aan en je kunt een week lang aan je motor prutsen zonder dat je accu leeg is. https://www.marktplaats.nl/u/henk-rc-modelbouw-onderdelen/5959722/ Als je hem even een berichtje stuurt denk ik dat hij wel een gebruikte heeft . brandstof is goed anders had je motor helemaal niet gelopen . Sloop handschoenen van de action , daar knip je de duim ,pink en ringvinger af en je hebt een perfecte bescherming voor je handen zonder dat je de motor niet meer kunt afstellen.
Batterij was idd het probleem. Vanmiddag met HobbyTom met het motortje bezig geweest en gezien hoe fel een plug moet gloeien (op mijn batterij was het veel zwakker). Toen de plug gefixed was hebben we m paar keer makkelijk aan de gang gekregen. Twee-en-een-kwart slag om m te starten en snel terug draaien naar anderhalve slag slag om m op toeren te krijgen. Ik heb een 5cc tankje. Ding liep iets minder dan een minuut op een volle tank. Dat is te kort toch? Wat verder opviel is dat vrij veel (ik denk niet verbrande) fuel via de exhaust-poorten geloosd werd. Je zou haast denken dat per slag te veel fuel-lucht mengsel de verbrandingskamer ingezogen wordt. Komt dat jullie bekend voor / zou er iets niet in orde zijn? Iig weer een mooie stap verder en geweldig dat imposante gekrijs van een toch bescheiden motortje Cox 0.49 2nd run ... door koMachine geplaatst op 23 mrt 2024 om 00:03
Nieuwe motor gebruikt veel meer dan een goed ingelopen motor. Voor nu lekker zo laten staan. Veel brandstof betekend veel olie en dus goede koeling . Na een paar tankjes wordt hij vanzelf zuiniger, andere brandstof en je motor beetje tweeën maakt ook uit. Mijn texaco motoren doen 7 minuten op 5 cc . En dan komt het nog wel eens voor dat ik er een te heet laat worden . het is maar net waar je voor kiest
Wat voor brandstof gooi je in de cox , merlin auto peut heeft veel te weinig olie en je motor verbrand er mee. Cox heeft minimaal 20 % olie nodig 25 is nog beter . En dan nog het liefste 100% castor ( wonderolie ) verklaard ook gelijk het de enorme dorst van de motor .
Ik gebruik originele Cox brandstof (Super Power Fuel) uit een blikje van 25 jaar oud. Ik heb het motortje na mijn vorige bericht uit elkaar gehaald, het o-ringetje opnieuw 'stevig' geplaatst en de bevestigingsschroefjes iets vaster aangedraaid. Vanmiddag nog een keer laten lopen (in mn eigen schuurtje dit keer). Makkelijke start en lekker gelopen, langer dan de vorige keer en met veel minder 'fuel verspilling'. Daarmee beschouw ik het ding als 'onder controle' en kan een volgende stap gezet worden: zelf een motortje maken, een diesel, eentje die een aantal van jullie ongetwijfeld ook al eens gemaakt heeft: de BollAero18 (volgens plan van Chris Boll). Omdat het zo leuk is nog een kort filmpje van de coxRun van vanmiddag ;-) coxShed door koMachine geplaatst op 26 mrt 2024 om 18:34
Geweldig. Ik ben echt super blij dat ik het Coxmotortje aan jou verkocht heb. Zolang stil gelegen ergens achter in een la tussen viertakten en nu weer volop tot leven gebracht ....en hoe. Leuk hoor. Heel veel succes verder met de motoren. Erik
Ik zelf heb De normale cox 0.49 tank = 5cc = 5ml En heb een cox 0.49 golden bee die heeft een iets grotere tank 10cc = 10ml De normale 0.49 5ml loopt bij mij ongveer 1.2 minuut. De golden bee wel 2 a 3.