Cursus Verspanen

Ik ben deze cursus dus aan het volgen en had Ronald (raalst) belooft een verslagje te maken.

De cursus was 6 avonden van 18.30 tot 21.30 uur, maar er is besloten er 7 avonden van te maken.
De locatie is de ROC school in Eindhoven, een prima locatie maar voor mij betekend dit wel 4 uur rijden ( de A2 is een grote bouwplek) voor 3 uur cursus :confused:.
Dit is wel een goede keuze omdat de leeraar Peter hier werkt en de coordinator Gerrit hier kontakten heeft.
Zodoende kunnen de kosten beperkt blijven.

Tijdens de cursus maken we een hulpstuk voor draadsnijden op de draaibank, de leraar Peter vind dat we iets moeten maken wat we echt gebruiken.
De cursus kost 175 euro (inclusief extra les) maar aan het eind hebben we een stuk gereedschap in bezit dat in de winkel zeker 200 euro kost.

De cursisten varieeren van absolute newbies tot ervaren knoeiers (waar ik onder val), dit heeft wel als voordeel dat de meer ervaren cursisten de de beginners kunnen helpen (de sfeer is erg goed).

We werken hoofdzakelijk op de draaibank, boren, binnendraaien, buitendraaien, afsteken en kartelen.
Ook hebben we een heel klein stukje gefreesd en gewerkt met een verdeelapparaat.
Ik heb er behoorlijk wat van opgestoken, maar 3 uur is kort, enkele avonden hebben we de koffie pauze overgeslagen omdat we veel te doen hadden.

Gisteren was de 5e les en ik heb eerlijk tegen Peter gezegd wat ik denk dat beter kan, dus opbouwende kritiek::-D
1) Peter wil dat we perfecte werkstukken krijgen en wil zelf de precisie delen nadraaien, dit kost veel tijd
Ik ben eigenwijs en wil het graag allemaal zelf doen.
Natuurlijk maak ik dan fouten, maar daar leer je het meeste van :rolleyes:
Ik heb voorgesteld om diegene die denken dat ze al kunnen draaien alles zelf te laten maken, dan heeft Peter meer tijd voor begeleiding van de newbies (kost alleen wel wat meer ruwmateriaal voor de meer ervaren cursisten).
Mijn werkstuk is nu niet perfect, en 1 onderdeel heb ik 2 keer moeten maken, maar het is nog wel goed bruikbaar.
2) We werken op prachtige zware Emco draaibanken met digitale uitlezing (op 0,001 mm!) etc.
Omdat de meeste thuis meer simpele machines hebben denk ik dat het leerzamer zou zijn om met de nonius te werken.
Natuurlijk werkt dat wel langzamer en minder nauwkeurig, maar daar moeten we het thuis mee doen.
Ook het gebruikte kartel apparaat is veel mooier (en duurder ) als wat wij als amateur gebruiken.

Verder alle lof aan de leraar Peter en de coordinator Gerrit :worship:.

Wat ik er geleerd heb:
1) Je moet niet bang zijn om je draaibank stevig te belasten.
2) Gebruik de juiste beitels (ik ga dus een setje HSS beitels maken voor staal, voor messing, voor alluminium en voor RVS, allemaal met de juiste hoeken) het is fout om 1 beitel te gebruiken voor alle metalen.
3) Gebruik het juiste materiaal, uit kostenbesparing en gemak gebruik ik meestal restanten staal en aluminium, maar als je dit als draaikwaliteit koopt (b.v. automatenstaal) werkt het echt veel makkelijker!

Gerrit wil volgend seizoen (na de zomervakantie) graag nieuwe cursussen organiseren.
1 cursus gelijk aan deze (dus vooral draaien).
1 cursus plaatbewerking.
1 cursus vervolg verspaning (met meer frezen).
Er is echter een nieuwe schooldirectie die nog overtuigd moet worden.
Hoe meer mensen zich nu al opgeven hoe meer kans er is dat de nieuwe cursussen doorgaan!

Bij interesse dus een mailtje sturen naar Gerrit:

gjvolgers@onsbrabantnet.nl

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Voor mensen met een draaibankje, of die er één willen aanschaffen en verder geen technische opleiding hebben gehad is dit geen weggegooid geld. Als je uit onwetendheid en onervarenheid het jezelf wil leren en vervolgens met de beitel in de klauwplaat klapt heb je zelfs met een klein hobbie draaibankje meer schade dan deze cusus kost.

Ik vind het alleen jammer dat er niet een basis frezen bij zit. Als ik het juist lees is dit draaibank gericht.

Edit: het is een misverstand om te denken dat een nonius minder nauwkeurig is en langzamer werkt. Schaublin, bijvoorbeeld, heeft een instumentmakers draaibank waar noniussen van 0,001mm op zitten. Het punt met een nonius is dat je letterlijk op je tellen moet passen.

Laatst bewerkt door een moderator:
de cursus is zijn geld dubbel en dwars waard.
Daarnaast is het ook leuk en gezellig (en een avondje naar de kroeg kost ook geld ;))
Het verzoek om meer aan frezen te doen is al gedaan en zal gedaan worden bij de vervolg cursus
Het zijn 7 avonden van 18.30 tot 21.30, met koffiedrinken en opruimen dus 2 uur per avond.
De cursus is gericht op beginners en in totaal 14 uur kun je echt niet alles doen.
Digitaal werkt vaak wel sneller als de nonius, met de nonius moet je denken en tellen, dat kost tijd, zeker als een beginner, met een display hoeft dat niet.
Zeker als je b.v. vier identieke bewerkingen moet doen op 4 werkstukken, is een display foolproof, zorg gewoon dat aan het einde van de bewerkingen alle getallen op 0 staan en je kan bijna geen fout maken.
Met een nonius kan je er nog een hele omwenteling naastzitten!
Ook werkt de nonius van een Emco niet op 0,001 mm (al is dit een "valse" nauwkeurigheid, een normale draaibank is minder nauwkeurig als de display doet vermoeden)
En als een digitale display niet makkelijker was zouden ze niet verkocht worden!
Maar met de ouderwetse nonius kun je ook goed werk leveren natuurlijk.
Ik moet het er thuis ook mee doen dus is het beter op de cursus ook met de nonius te werken.

Groeten Willem

Gisteren was de laatste cursusavond, maar we hebben besloten om 15 euro bij te lappen voor een extra avond volgende week dinsdag.
Reden:
Ons werkstuk is nog niet 100% gereed en we hebben het nog niet getest.
Ook zullen we volgende week de plannen voor het volgend schooljaar bespreken.

Het contract van de leraar Peter bij de school wordt niet verlengd, maar coordinator Gerrit is aan het regelen dat Peter toch volgend seizoen les mag geven op deze cursus.
Dit heeft als nadeel wel dat hij minder kan voorbereiden en dat we 's avonds om 21.30 uur allles spic en span schoon moeten hebben. (de volgende dag werkt er dan een ander leraar in dit lokaal)
Dus nog minder effectieve lestijd....
Daarom wil Peter meer avonden.

Er is al een voorstel genoemd:
10 avonden draaien niveau 1 (binnen en buiten draaien, boren, ruimen, afsteken, draad snijden m.b.v. tap/snijplaat, kartelen)
10 avonden draaien niveau 2 (schroefdraad snijden met beitel, beitels slijpen, tandwiel frezen?)
10 avonden frezen niveau 1
10 avonden frezen niveau 2

Ambitieuze plannen, er is ook nog een cursus plaatbewerking van de NVM,
Dan kom je de winter wel door.

Volgende week zal ik een foto plaatsen van ons werkstuk.

Samenvatting:
Was leerzaam maar vooral gezellig en leuk.
De een maakt stoommachines, de ander tanks, klokken of zoals ik van alles en nog wat inclusief duikboten.
Nadeel; voor mij is Eindhoven een k** eind rijden, zeker nu de A2 een grote bouwput is, ik zit 4 uur in de auto en verstook 25 euro benzine voor een cursusavond van effectief 2,5 uur.
Ook moet ik om 4 uur van huis weg om om 18.30 uur op les te zijn (1/2 uur avondeten in Eindhoven)

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Omdat je een werkstuk maakt valt dat er duidelijk ook onder.
We moesten de schuifmaat en 3 punts binnen- en de buitenmicrometer gebruiken.
Iedere les begint met 1/2 uur theorie (al kunnen vroegkomers al beginnen met draaien voor de theorie)
Dit jaar kregen we ook diverse boeken etc:
Een klein boekje met snijsnelheden en beitelhoeken voor diverse materialen.
Tekeningen van het werkstuk.
Een folder nonius lezen micrometer.
Dik boek "verspanings technologie" ISBN 90 401 0359 3
Dit laatste bevat ook veel info over frezen.

Groeten Willem

Heb onlangs een draaibank en freesbank aangeschaft.
Staat er voor dit jaar nog een cursus op stapel ??

Groeten
Nico

Back