Ik ben deze cursus dus aan het volgen en had Ronald (raalst) belooft een verslagje te maken.
De cursus was 6 avonden van 18.30 tot 21.30 uur, maar er is besloten er 7 avonden van te maken.
De locatie is de ROC school in Eindhoven, een prima locatie maar voor mij betekend dit wel 4 uur rijden ( de A2 is een grote bouwplek) voor 3 uur cursus

.
Dit is wel een goede keuze omdat de leeraar Peter hier werkt en de coordinator Gerrit hier kontakten heeft.
Zodoende kunnen de kosten beperkt blijven.
Tijdens de cursus maken we een hulpstuk voor draadsnijden op de draaibank, de leraar Peter vind dat we iets moeten maken wat we echt gebruiken.
De cursus kost 175 euro (inclusief extra les) maar aan het eind hebben we een stuk gereedschap in bezit dat in de winkel zeker 200 euro kost.
De cursisten varieeren van absolute newbies tot ervaren knoeiers (waar ik onder val), dit heeft wel als voordeel dat de meer ervaren cursisten de de beginners kunnen helpen (de sfeer is erg goed).
We werken hoofdzakelijk op de draaibank, boren, binnendraaien, buitendraaien, afsteken en kartelen.
Ook hebben we een heel klein stukje gefreesd en gewerkt met een verdeelapparaat.
Ik heb er behoorlijk wat van opgestoken, maar 3 uur is kort, enkele avonden hebben we de koffie pauze overgeslagen omdat we veel te doen hadden.
Gisteren was de 5e les en ik heb eerlijk tegen Peter gezegd wat ik denk dat beter kan, dus opbouwende kritiek::-D
1) Peter wil dat we perfecte werkstukken krijgen en wil zelf de precisie delen nadraaien, dit kost veel tijd
Ik ben eigenwijs en wil het graag allemaal zelf doen.
Natuurlijk maak ik dan fouten, maar daar leer je het meeste van

Ik heb voorgesteld om diegene die denken dat ze al kunnen draaien alles zelf te laten maken, dan heeft Peter meer tijd voor begeleiding van de newbies (kost alleen wel wat meer ruwmateriaal voor de meer ervaren cursisten).
Mijn werkstuk is nu niet perfect, en 1 onderdeel heb ik 2 keer moeten maken, maar het is nog wel goed bruikbaar.
2) We werken op prachtige zware Emco draaibanken met digitale uitlezing (op 0,001 mm!) etc.
Omdat de meeste thuis meer simpele machines hebben denk ik dat het leerzamer zou zijn om met de nonius te werken.
Natuurlijk werkt dat wel langzamer en minder nauwkeurig, maar daar moeten we het thuis mee doen.
Ook het gebruikte kartel apparaat is veel mooier (en duurder ) als wat wij als amateur gebruiken.
Verder alle lof aan de leraar Peter en de coordinator Gerrit

.
Wat ik er geleerd heb:
1) Je moet niet bang zijn om je draaibank stevig te belasten.
2) Gebruik de juiste beitels (ik ga dus een setje HSS beitels maken voor staal, voor messing, voor alluminium en voor RVS, allemaal met de juiste hoeken) het is fout om 1 beitel te gebruiken voor alle metalen.
3) Gebruik het juiste materiaal, uit kostenbesparing en gemak gebruik ik meestal restanten staal en aluminium, maar als je dit als draaikwaliteit koopt (b.v. automatenstaal) werkt het echt veel makkelijker!
Gerrit wil volgend seizoen (na de zomervakantie) graag nieuwe cursussen organiseren.
1 cursus gelijk aan deze (dus vooral draaien).
1 cursus plaatbewerking.
1 cursus vervolg verspaning (met meer frezen).
Er is echter een nieuwe schooldirectie die nog overtuigd moet worden.
Hoe meer mensen zich nu al opgeven hoe meer kans er is dat de nieuwe cursussen doorgaan!
Bij interesse dus een mailtje sturen naar Gerrit:
gjvolgers@onsbrabantnet.nl
Groeten Willem