Bouwverslag CW8 octocopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door plevrier, 2 nov 2014.

1. plevrier

plevrier

Lid geworden:
    2 nov 2014
    Hallo allemaal,

Sinds begin van het jaar ben ik me gaan verdiepen in multicopters, met als doel een toestel te bouwen met 2 functies:

1. Funflying met een (DSLR) camera en FPV
    2. Meettoestel in de lucht voor het meten van radiogolven in de buurt van zendmasten. De bedoeling hiervan om uitzendkarakteristieken van zendantennes te bepalen door een rondje rond een zendmast te vliegen.

Na wat bierviltrekenwerk kwam ik al snel op circa 10 kg gewicht voor de copter als alle meetapparatuur er aan hangt. Kortom het wordt een grote jongen.

Ik heb na een kleine 9 maanden zoeken op de tweedehands pagina's de volgende configuratie kunnen bemachtigen:

CW8 frame - full upgraded
    A2 flight controller full option
    8x Cayenne 40A ESC
    8x Tiger MT3515-9 650KV motor
    8x Turnigy prop 13x4.4
    2x 4S Multistar 10Ah LiPo
    Futuba 14SG controller

Als er op of aanmerkingen zijn over deze config hoor ik het graag :p
    De komende weken zal ik van tijd tot tijd een foto plaatsen met de voortgang.

2. FGRacer

FGRacer

Lid geworden:
    25 jan 2007
    Mooie setup, enkel die props zou ik toch wat andere voor nemen, bv de Tigers of Xoar of een ander A merk. :yes:

3. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Idd zal daar niet op bezuinigen..

4. FGRacer

FGRacer

Lid geworden:
    25 jan 2007
    Bij zo'n dikke multi is dat toch wel een belangrijk onderdeel, je wil niet dat hij door budget props naar beneden komt alhoewel een X8 nog wel een defecte prop op kan vangen, maar ik zou in dit geval voor kwaliteit gaan gezien de rest van de setup. :yes:

5. plevrier

plevrier

Lid geworden:
    2 nov 2014
    Dank voor de opmerking. Deze props zitten toevallig bij de motoren die ik 2e hands heb aangeschaft. Voor in den beginne zullen ze wel werken zonder de zware apparatuur er onder. Ik moet er immers ook wat vlieguurtjes mee maken :)

Zodra ik op een punt van serieus gewicht kom zal ik de props vervangen door iets wat echt wat kan verdragen. Ik ben wel gelimiteerd aan 13' Iemand een voorstel wat te gebruiken ? (behalve alleen een merk noemen..)

6. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    Heb je het frame goed bekeken? Ik vind ze behoorlijk flexibel,slap. En de copter gaat 10kg wegen.
    Daarnaast zijn de centerplates vreemd ingedeeld, je hebt weinig ruimte. Ten slotte zijn het carbon centerplates, niet met meest ideale wanneer je RF wilt gaan meten.
    Persoonlijk had ik een quadframe overwogen. Vele malen sterker, een rigid frame. Centerplates van glasvezel, veel minder last van RF reflecties.

7. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
  8. plevrier

plevrier

Lid geworden:
    2 nov 2014
    Yo!

Jeetje mijn laatste post was 2 november 2014... pffff... maar ja zo gaat het als je allerlei andere dingen hebt te doen. Dan wordt er wel eens iets erg stoffig.

Gisteren de hele dag aan de prutsel geweest met al een beetje resultaat. Ik heb de komende wekend iig tijd om er aan te bouwen. Ik hoop wel wat meters te maken :)

Bijgevoegde bestanden:

9. tbouw

tbouw

Lid geworden:
    1 apr 2015
    Wow hier is ie dan! Toch leuk om die motoren weer te zien op t frame! Wanneer ga je hem afmaken? (op ebay staan nu toevallig goedkope 12" xoar props te koop)

10. plevrier

plevrier

Lid geworden:
    2 nov 2014
    Ik hoop de boel toch wel in de komende maand tot vliegen te krijgen. T gaat gestaag vooruit. Vanavond heb ik de ESC's er op gezet en alles aangesloten richting de motoren. Volgende stap is het maken van een power distribution board zodat de ESC´s spanning hebben en de batterijen kunnen worden aangesloten etc etc. Hopelijk vind ik daar deze week nog een momentje voor.

Volgende week zou ik dan tijd moeten kunnen vinden om eea in 3D te tekenen om m´n A2 met alle toebehoren op de bovenplaat te kunnen monteren. Daarna komt t testen en calibreren... exciting :)

11. KevinG

KevinG

Lid geworden:
    14 jul 2014
    Aardig project, ben benieuwd

12. plevrier

plevrier

Lid geworden:
    2 nov 2014
    Toch best opgeschoten gisteravond. Nu iets maken / zoeken wat bruikbaar is als power distribution board. Ik zie dat Graphon die GPD-1000CT maakt. helaas niet in NL leverbaar zover ik zie. Iemand andere ideeen ?

Ik vind de distro's overigens wel aan de prijs.. tis niet meer dan een PCB met stekers er op. en dan 42 pond vragen. pffff

Bijgevoegde bestanden:

13. tbouw

tbouw

Lid geworden:
    1 apr 2015
    Ja! F-tec shop

Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
  14. tbouw

tbouw

Lid geworden:
    1 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
  15. plevrier

plevrier

Lid geworden:
    2 nov 2014
    Dank voor de tip ! ik heb m gelijk besteld :) Dan kan ik donderdag of vrijdag weer verder.. #zinin

16. tbouw

tbouw

Lid geworden:
    1 apr 2015
    Al binnen gekregen? Ben erg benieuwd namelijk

17. plevrier

plevrier

Lid geworden:
    2 nov 2014
    Goedemorgen,

Helaas ligt t even stil met de fysieke opbouw. Het disti boardje heeft onverwacht een levertijd van 3 a 4 weken. Dus eind januari kan ik weer verder. Ondertussen ben ik wel bezig met het tekenen van de bovenplaat waar de A2 met toebehoren op moet komen. Dat laat ik vervolgens 3D printen :)

18. plevrier

plevrier

Lid geworden:
    2 nov 2014
    Wel eindelijk kwam het distri boardje dan binnen. Natuurlijk 1 dag voordat ik op ski vakantie ging. Anyway. Ik heb gisteren t bordje gemonteerd. Weer een stukje verder. Nu de ESC's draadjes even inkorten en aansluiten. Dat doe ik vanavond even denk ik.

Verdere plan is om nu een kap te maken (3D printerwerkje) die er bovenop past. Daar komen dan ook de A2 controller en toebehoren in.

Bijgevoegde bestanden:

Jarno Rutterkamp vindt dit leuk.
  19. plevrier

plevrier

Lid geworden:
    2 nov 2014
    Zo. Daar zijn we dan weer. Vandaag wat tekenwerk verzet om de A2 een goed onderkomen te geven. Deze tekening gaat straks de 3D printer in !

Totaal.jpg

IMG_0299.JPG

T begint dus wel echt op z'n eind te lopen met de bouw. Nog even en ik kan de A2 tot leven wekken. De tweede batterytray heb ik inmiddels ook binnen. Die gaat er volgende week ook wel op verwacht ik. Het is natuurlijk maar een paar minuten werk.

20. plevrier

plevrier

Lid geworden:
    2 nov 2014
    Zo het print werk is helemaal klaar. Alles past precies zoals bedoelt. Komend weekend hopelijk tijd om de laatste dingen te bedraden. Ondertussen een 600mW 5.8GHz zender gevonden en een fatshark bril voor weinig geld. Nu alleen nog een FPV camera om het compleet te maken.

Overigens heb ik ook al enige tijd een AV200 gimbal binnen. Dit kan er binnenkort ook wel eens onder gemonteerd worden. Ik heb een 3 assige versie, echter de A2 controller kan maar 2 assig besturen. Heeft het beeld technisch veel nut om toch 3 assen te stabiliseren ? Geeft dat beter beeld ? Zo ja dan moet ik een controllertje er voor zien te vinden.

IMG_0300.JPG
    IMG_0301.JPG

joepstar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina