Cylinder losmaken van een 3,5 cc nitro motor zit muurvast wie weet hoe ik dit het beste kan doen??

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Tamiya fan, 16 jan 2009.

  1. Tamiya fan

    Tamiya fan

    Lid geworden:
    15 aug 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Eelde
    Hallo Ik ben bezig met het uit elkaar halen van een 3,5 cc nitro motor alleen zit de cylinderbus zo muurvast dat ik hem helemaal niet naar boven en krijg.

    Wat heb ik geprobeerd:

    1. Een tai rip in de uitlaat poort vliegwiel draaien dat werkt niet die knipt ie allemaal door hoe zon dikke ik ook gebruik.

    2. Een houten ijslollie stokje in de uitlaatpoort en het vliegwiel draaien geen succes daar kreeg ik hem ook niet mee los.

    3. Heb ook al geprobeert het blokje iets te verwarmen maar ook dat wil niet helpen.

    Heeft iemand enig idee hoe je zon cylinderbus los krijgt zonder de boel te beschadigen of kapot te maken. Of heeft iemand een betere tip dan hoor ik dat graag.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Wat is de voorgeschiedenis? Waarom moet die bus eruit? Als het ding echt in soep gelopen is, kan het zijn dat die bus er domweg niet meer uitwil..
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.731
    Locatie:
    Sassenheim
    Inderdaad, als er een vastloper geweest is met als gevolg een beschadigde bus wordt het heel moeilijk.

    In plaats van een tywrap kan je ook een stevig stuk doek gebruiken. Het puntje van een dikke handdoek of een dwijl is sterk en kan vaak even iets meer kracht verdragen.
     
  4. Tamiya fan

    Tamiya fan

    Lid geworden:
    15 aug 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Eelde

    De bus moet er uit omdat de motor uit elkaar moet voor onderhoud de drijfstang en misschien een lager moet vervangen worden. Verder is de motor ook erg vies van binnen omdat hij lang heeft stil gestaan de compressie van het blokje is trouwens nog goed.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Voordat ik verder ga: ik ben geen autorijder. Mogelijk dat bij automotortjes andere technieken gelden.. maar als het ding erg smerig is, kook 'm eens uit in biotex en probeer dan opnieuw de bus eruit te halen als het ding nog wat warm is..
     
  6. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    probeer hem eens een dagje te laten weken in dieselolie en dan nog eens proberen of misschien kruipolie
     
  7. Gert van Holten

    Gert van Holten

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb van een hpi blokje 4.6 de bus er uit gedrukt met een houten was knijper.
    Ging ook goed, als je het maar met gevoel doet. Vliegwiel gedraaid met een wateromptang. Had ook van alles geprobeert, opgewarmd in de oven enz.
     
  8. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    In de oven gooien (graadje of 130) en daar even lekker in laten opwarmen 30 minuten ofzo. Dan kijken of je hem eruit kan krijgen. Let wel op dat hij dan heel warm is dus oppassen met verbrande vingertjes.
     
  9. Tamiya fan

    Tamiya fan

    Lid geworden:
    15 aug 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Eelde
    Ik heb de cylinder nu een nachtje in de kruipolie laten staan maar dit heeft geen effect gehad de houten ijslollie stokjes gaan nu ook gewoon doormidden. Het lijkt erop dat ik er echt geen beweging in krijg. En ik ben bang dat als ik hem flink warm ga stoken het ding behoorlijk zal gaan vervormen als ik hem er uit zal krijgen.
     
  10. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Soms heb je gewoon pech en gaat het echt niet. Ik heb ooit bij het demonteren een cilinderbus in tweeën gebroken bij een OS VG .30. De onderste helft heb ik daarna nooit meer uit het carter gekregen en kon ik alles vervangen...
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Maar als ik het goed begrijp, heeft het ding verder geen schade.

    Laat die cilinderbus dan gewoon lekker zitten, maak de rest schoon, en je bent klaar, toch?
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Die dingen in het rode deel van de quote kan je niet doen zolang de bus erin zit omdat je de zuiger en drijfstang er dan niet uit krijgt , zelfde geld voor het lager...

    Eerst moet de cilinderset eruit voor je de krukas kunt verwijderen en het lager vervangen.

    @ Tamiya Fan :

    Het carter goed gelijkmatig verwarmen met een verfstripper en een dikke ty-wrap in 1 van de inlaatpoorten steken i.p.v. de uitlaatpoort.

    De uitlaatpoort zit vaak op gelijke hoogte met het carter waardoor je hem niet op zult kunnen lichten , de inlaat kanalen in het carter lopen vaak iets hoger door dan de inlaatpoorten van de cilinder waardoor dat weer wel gaat ;)
     
  13. Thrustmaster

    Thrustmaster

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    229
    Ik kende ook zo iemand die de cylinderbus had vastgezet met rode locktite. Daar was ook geen beweging meer in te krijgen! :oops: Je kan het nog proberen met een haak waarvan je de punt in een van de poorten steekt (uitkijken voor beschadigen en als het een metalen haak is eerst aftapen. Dan proberen eruit te trekken.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2009
  14. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    locktite laat los als het warm wordt, dus daar zal het niet aan liggen
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Rode locktite niet, Roland ;)
     
  16. Tamiya fan

    Tamiya fan

    Lid geworden:
    15 aug 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Eelde
    IK heb trouwens ook nog nooit gehoord dat de cylinderbus met locktite word vastgezet. Wel dat de boutjes van de cylinderkop en rondom de motor worden geborgd met locktite maar een cylinder lijkt me stug. Ik heb de motor maar schoongeblazen met een compressor en waar ik wel bij kon schoongemaakt. Ik denk dat het beter is om hem zo te laten. De lagers rollen ook al weer soepel. Alleen zit er nog een beetje speling op de drijfstang bij de krukas is dit eigenlijk heel erg?
     
  17. blackie

    blackie Guest

    nee als motor goed loopt afblijven
    de meesten willen drijfstang vervangen ed
    waarvoor??
    meestal kost zo,n setje bijna de prijs van een nieuw motorje
    ik vervang niks kapot dan nieuw erop

    enne rode locktite komt los bij 330 graden
     
  18. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Omdat je met het vervangen van een drijfstang bij de snellere competitie motoren een hoop schade kan voorkomen wat goedkoper is als het motortje vervangen :!:

    R&B b.v. raad het aan om na het inlopen (+/- 5 liter) de drijfstang te vervangen , i.v.m. de hoge stress waaraan deze wordt bloot gesteld tijdens het inrijden.

    De keuze tussen een drijfstangetje van 50,- of een complete motor van 200,- is voor mij snel gemaakt ;)
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.731
    Locatie:
    Sassenheim
    En 200 euro is voor sommigen ook nog te overzien maar een JP FX21 Eagle 9s van 600 euro wil je zeker niet in de soep laten lopen omdat een drijfstang van 50 euro je te veel is....
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Tsjonge na 5 liter al je drijfstang vervangen.. vooral blijven volhouden dat die motortjes goed behandeld worden ;)
     

Deel Deze Pagina