DAF 1600 (kikkerdaf)

HOI.
een projectje dat af en toe een uurtje aandacht van me krijgt is deze kikkerdaf. toevallig heette dit type ook 1600 net als de F1600. hier ook op het forum. een aantal problemen die ik bij deze truck ga tegen komen zijn:
de truck is smaller dan 2,5m.
en de wielen zijn te klein voor de standaard banden maat.

mogelijke oplossingen zijn. zelf assen maken. of bestaande assen aanpassen, of de assen gebruiken voor de sprinter ombouwset uit duitsland.

het verhaal achter dit model. mijn vader reed vroeger melkbussen. en het verhaal gaat, dat hij op een bepaalde plaats toch stopte zelfs als er geen melkbussen langs de weg stonden. maar dat had dan weer te maken met de dochter van de aannemer tegenover dat weiland. na 44 jaar huwelijk is mijn vader afgelopen zomer overleden. en wil ik de tijd nemen om dit model goed te maken zoals die toen was. gelukkig was ik eerder al van plan deze truck te gaan bouwen. en had ik hem al het hemd van het lijf gevraagd over de trucks die ze toen hadden

uiteraard begin ik met een tekening
e3qs.jpg

de cabine wordt uiteindelijk ook weer een giethars model.
en ik heb een begin gemaakt
f5x1.jpg

jbu4.jpg

45wr.jpg

g3q9.jpg

groete Peter

Hoi Peter,

Dat ziet er al goed uit !

Als je nou in tamiya schaal bouwt met robbe/wedico assen , dan ben je er misschien ook qua breedte ;-) Maar gezien je de cabine al hebt gemaakt zal dit lastig worden...

Groet,
Marcel

ik heb eigenlijk mijn eigen schaal. 1:15.
en de robbe assen onder een tamiya is de beste oplossing voor een kleine truck.
maar dat werk voor deze niet.
en er zijn zoveel manieren om het op te lossen. het zal niet de eerste vooras zijn die ikzelf maak.
groete Peter

HOI.
een aantal problemen die ik bij deze truck ga tegen komen zijn:
de truck is smaller dan 2,5m.
en de wielen zijn te klein voor de standaard banden maat.

groete Peter

Hallo Peter,

Even contact opnemen met Dorota hier op dit forum, Peter op het forum van de Minitruckers.
Peter kan banden voor jou op maat maken, speciaal voor kleinere trucks en voor trucks uit de jaren 60, 70 en 80 van de vorige eeuw.

Misschien is dit een optie voor jou ??

de bandjes van mijn naamgenoot zijn zeker een optie. eigenlijk rekende ik daar al een beetje op.
maar het is geen haast project. alles rustig aan.
de beestenbus gaat voor. en dan is er nog iets met een xf en de tamiya maat.
straks eerst het chassis maken. uit messing. daarna komt de rest vanzelf.

groete Peter

Hoi Peter,

Heel erg leuk project.

Dit is het bandje dat ik heb voor oldtimers.
Deze band zit tussen de band van Wedico/Robbe ( 73 mm ) en de opleggerband van o.a. Veroma in ( 50 mm ).
Ik heb hier ook velgen voor met 10 gaten maar, ook zonder gaten is mogelijk.

@ Piet bedankt voor het doorgeven van de info.

FF een erg oud project afstoffen. Het melkbussen idee is aan de kant geschoven. Voor de trucks waar mijn vader en ik samen op hebben gereden.
Waardoor deze cabine in de vitrine terecht is gekomen zonder doel.
Nu heeft asiatam een leuke Opel Blitz uit de oorlog. En het chassis is niet duur en precies goed voor een daf 4x4 kieper. De kans bestaat dat het een kwalitatief uitermate teleurstellend chassis is. Maar soms moet je een gok nemen.
Groete peter

weer een kleine ontwikkeling bij deze truck.
het asiatam plan is nu helemaal los gelaten.
in het verre oosten de aandrijflijn van een "wpl B-1" besteld.
motor met transmissie + assen + wielen + verzendkosten minder dan 15 euro.
op de filmtje op youtube doet het ding niet onder voor de blitz van asiatam.
hooguit dat het uiterlijk van de banden en wielen uiteindelijk nog aangepast gaan worden.
ik ben wel benieuwd of de volledig kunststof aandrijf lijn voldoet.
een sterkere motor is een optie.
maar eerst kijken wat het wordt

• Like
Reactions: Cor
Heb dat model ook. De fabrikant zegt als schaal 1:16 maar het is meer 1:18.
Gebruik de onderdelen voor een Bruder Dodge.

HOI.
de maatvoering van een moderne dodge ram en deze oude DAF komen aardig overeen.
In de ram pick-up diesel ligt zelfs hetzelfde motorblok als in de kleinere LF. tenminste de euro 5 versie. dat was een cummings.
de breedte van dit model op de voorspatborden is 14,5 cm. en de wielen moeten binnen de spatborden vallen. volgens de cijfertjes moet het prima passen.
de bandendiameter zou om het goed te doen 65mm zijn. ik heb begrepen dat deze 67mm zijn. die 2 mm geloof ik wel.
de wielbasis moet 24cm worden. Dat mag geen probleem zijn. als een aandrijfas verlengt moet worden.
dat het model op 4 supersingles komt te staan in plaats van 6 terreinbandjes. mocht ik me daar aan storen kan dat altijd nog aangepast worden.
eigenlijk is het grootste probleem nog de voorspelde 10km/h.
dat de spoorstang op de afbeeldingen voor de as zit ipv erachter mag ook geen probleem zijn.
ik heb speciaal niet het hele model gekocht. want dan heb ik weer een cabine liggen waar ik dan weer een ginaf 6x6 van zou willen maken. en dat wil ik voorlopig nog niet ;-)

• Like
het voordeel van de dingen in china bestellen is dat het erg weinig kost. ( de voor en de achteras samen 7 euro) het nadeel.. het duurt even voor het er is. de verwachte levertijd ligt tussen 5 en 28 februari.
ik had bij deze as zelfs nog een vervangend asdeksel met doorvoer gezien. waarmee eventueel een 6x6 gemaakt zou kunnen worden. het zijn dan wel starre assen. ook als de kwaliteit tegen valt. voor dat geld is nog wel een setje of 2 op voorraad te leggen.
en uiteindelijk. het kiepbakje is niet heel groot. dus veel zand of potgrond kan er niet in. ;-)

• Like
ik probeer ook elk "cabine type" van daf bedrijfswagens te bouwen. en ik mis eigenlijk alleen nog de een 6 a 7 streper de pickup A107 en de eerste serie van 800, tot 55, de voorloper van de LF de kleine leyland. en dan het ik geen militaire modellen. maar dat wil ik wel geloven. voor die eerste 2 ligt er al wel een plan. voor die laatste ben ik er nog niet helemaal uit.

Heb er nu 2. De DAF cabine met trapezium grille van Shapeway staat nog op het verlanglijstje.

dafya328.jpg

dafbrandweer.jpg

Back