Voor diegenen die het nog niet hadden gezien: Vrijdag, 14 oktober 2005, RTL7. 20.30 uur "DAS BOOT" lange versie. De ultime duikbootfilm. Groetjes, U-Kater
U-571 ook een aanrader. dat is het verhaal van Das Boot van de andere kant gezien. heb beide op DVD ;-)
Aangezien de film op RTL 7 komt is tie vast en zeker ondertiteld. Praat me niet over U-571. Zelden een slechtere film gezien (uit historisch oogpunt bezien dan) Een bemanning van een paar amerikaanse prutsers die "even" een voor hen kompleet vreemde duikboot repareren, deze binnen de kortste keren inzetten om een andere duikboot uit het water te blazen, vervolgens vanuit een onmogelijke diepte een torpedo afvuren op een onderzeebootjager en "en passant" het Enigma geheim even oplossen. "Geschiedenis" a la "how low can you go" Hollywood??!! Ze moesten zich schamen met dit soort geschiedsvervalsing Als ze ook maar iets hadden aangetrokken van de waarheid hadden ze een prachtige film kunnen maken maar het begint al met het mitrailleren van drenkelingen in het water ( 1 keer aantoonbaar gebeurd door een duitse duikbootkapitein om te voorkomen dat men zijn aanwezigheid in dat gebied zou opmerken en terecht afgestraft voor een geallieerde rechtbank, maar normale praktijk bij de Amerikanen die japanse schipbreukelingen als schietschijf plachten te gebruikten en waar nooit verder een rechtzaak aan is besteed, laat staan een woord over vuil is gemaakt) :evil: Groetjes, U-Kater
ik heb ze allemaal op dvd duikboot films meschien iets voor gegaardigde ik kan er copy;s van maken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
U-Kater, Als je zoveel over de WOII weet dan weet je ook wat Amerikanen zijn. Dat was ook nog een SS Officier die op schipbreukelingen heeft geschoten. Gunther Priem kwam boven water en vroeg de drenkelingen of ze voedsel en vooral water hadden in de reddingsboten.
Het eerste deel van je antwoord/vraag over de amerikanen kan ik niet volgen. Ik had overigens niet de intentie nog de mening amerikanen met ss'ers te vergelijken. We zijn deze mensen en zeker de veteranen die ons hebben bevrijd veel te veel verschuldigd. Ik wilde er alleen op wijzen dat het een wijdverbreid misverstand is dat duitse kapiteins te pas en te onpas schipbreukelingen mitrailleerden en als beesten tekeer gingen op de oceaan. Dit is absoluut niet waar. De amerikaanse duikbootkapiteins schroomden echter niet dit bij herhaling(o.a. de beroemde Mush Morton) te doen met als motto:" de enige goede Jap is een dode Jap" ( Ik vind dit gegeven overigens een zwarte vlek op het blazoen van de amerikaanse Navy) Heinz-Wilhelm Eck naar wie ik refereerde was GEEN SS officier maar een gewone marineman met de rang van Kapitein-Luitenant en was overigens de enige duitse duikbootkapitein die voor oorlogsmisdaden berecht werd. Niet alleen Gunther Prien kwam boven water om schipbreukelingen te helpen.Tal van andere duikbootkapiteins (vooral in het begin van de oorlog) kwamen boven water en hielpen schipbreukelingen met voedsel/water/navigatie-instrukties en EHBO. Later werd de zogenaamde "Lakonia" order uitgevaardigd door Donitz die verbood duikbootbemanningen om hulp te bieden aan schipbreukelingen en zelfs toen werd af en toe die order overtreden en werd toch hulp geboden. Groetjes, U-Kater
hoop dat het de duits gesproken versie is. op de DVD lange versie is namenlijk engels na gesynchroniseerd de standaard versie :S en duits talig een keuze. was niet om aan te horen. bijkomstigheid: de ondertiteling is vertaald van de engels gesproken versie. klopt geen reet van.. gelukkig ken ik de film nog ongeveer uit mijn hoofd sinds de oldschool vhs versie Hast du haar im dein nase? ja wieso? ich habe etwas in mein ars, kunnen wir zusammen knoten 8O
hallo de geallieerden die ons hebben geholpen toen ik heb hier een boek waar het heel anders in staat engeland wilde eigenlijk van heel deze oorlog op het vaste land niets weten churchill heeft zelfs verklaart laat die duitsers het daar maar in orde brengen op het vaste land dan zullen wij er later wel zaken mee doen???? dit stinkt naar geld gewin niet ???? en wat is er dan nu aan de hand met onze mooie EEG is er nu niet hetzelfde aan het gebeuren het zijn de multinationals die onderling een oorlog voeren en andere berdrijven die allemaal een graantje mee willen pikken alleen vallen er nu niet zoveel doden (nog niet) en is het niet zo zichtbaar voor de gewone man en hebben we niet allemaal ergens een lidle of aldi in de buurt ?????????? groeten raf
Ik heb ze ook allebei op dvd. Prima films.. Maar als je een beetje goede audioinstallatie hebt, raad ik je aan om U-571 te kopen! Echt alleen al voor het geluid! Zo vet!
Jongens let op. We hebben het overmodelduikboot bouwen. En niet over wie goed was en wie slecht in de 2e Wereldoorlog. Dit moeten we hier niet doen. Laten we lekker film kijken en over bouwen van boten praten hier. Hein
Ik sluit me bij Hein aan. Von Clausewitz zei het in de 18e eeuw al: "Oorlog is politiek, alleen met andere middelen..." Denk daar even over na. Roel (die enige ervaring heeft met het fenomeen 'oorlogvoeren'... helaas)
Films en Boeken staan vol met onwaarheden. Ik noem het geschiedsvervalsing van de Autheur die niet de moeite neemt het goed uit te zoeken.
Hallo, Ik heb ook zitten kijken, mooie film, je krijgt het er zelf ook benauwd van! Wat me wel opviel is dat op een gegeven moment de boot zo diep zit dat de bouten je spontaan om de oren vliegen. Alleen toen ze daarna wat dieptebommen om de oren kreeg bleef ze heel (???) Lijkt mij dat door de extra schokgolven er op z'n minst nog veeeeeel meer los zouden komen, en vervolgens ploef, einde oefening..... :roll: Zal ook wel onder de dichterlijke vrijheden vallen.
Hier schrijft volgens mij een man met veel ervaring @Jan Vos, Films en Boeken staan vol met onwaarheden. Ik noem het geschiedsvervalsing van de Autheur die niet de moeite neemt het goed uit te zoeken. Jan heb je het allemaal zelf meegemaakt? Vertel eens hoe het was zo onderwater in een boot.. Anton
Mensen. Zullen we bij het onderwerp blijven. Kijk wat je kijken wilt. Het zijn films. Geromanticeerd of gedramatiseerd naar de visie van de schrijver, gezien door de ogen van de producent en de regiseur. Vervolgens kijkt de kijker er ook weer naar met een bepaalde visie en politieke tint. Zie het als een verhaal. Voor je het weet gaat iemand roepen dat de geest van een duikboot kapitein rondzwerft in het wrak (uit de film: Below). Dit forum is niet bedoeld voor politiek en of wie goed of slecht is geweest. En zeker niet voor illegale copietjes maken van films. Voor je het weet wordt dit forum er op aan gekeken. grtz. Danny PS: censuur en visies heb je altijd. Zelfs je ochtendblad is geschreven met de visie van een ander. Alleen mensen die er zijn geweest weten wat er echt is gebeurd. Helaas is het nodig dat er mensen zijn die moeten vechten voor de vrede.
De U-96 en U-571 zijn niet te vergelijken met moderne onderzeeërs. Zelfs de potvisklasse die op het marinemuzeum in den Helder ligt te pronken is hypermodern vergeleken met deze boten. Wel respect voor de mannen die in kleine een stale pijp met 50 man, gewapend met slechte torpedo's, een 4 meter korte periscoop, een sonar met maar 1 hydrofoon en een maxium snelheid onderwater van 5 knopen, met een klein beetje lucht uuuren onderwater tussen de dieptebommen naar de amerikaanse asdic zaten te luisteren, wachten op een treffer. Moet ik wel zeggen dat het moraal aanboord toen der tijd een stuk beter was onder de manschappen!! :evil: Das boot is trouwens wel vreselijk realistisch als ik de grijze wolfen van toen mag geloven (heb de eer gehad er 2 te ontmoeten) mvg Rico.
@Rico, bij de "U-Boot Freunde Köln", de vaargroep uit Keulen zijn nog twee mensen die hebben op een onderzeeër in de laatste maanden gevaren in de oorlog. Beide hoor je er eigenlijk niet over maar ze waren wel blij dat de oorlog afgelopen was. Ze waren kameraden voor elkaar door dik en dun aan boort, dat vertelde een wel. Het model van "Das Boot" is trouwens gebouwd door de "U-Boot Proffessor" uit Keulen. Die bijnaam kreeg hij omdat hij zoveel weet van de duikboten. Gisteren zijn de nieuwe 212, nr 30 en 31 op tv geweest. Die kunnen drie weken onder water blijven met hun brandstof cellen. Machtige dingen zijn het. Als je ziet hoeveel plaats daar voor de bemanning in is. Daar zijn de Amerikaanse boten maar kruipruimtes bij. Hein