Zo, vandeweek maar weer eens een model gebouwd. Dit maal een bouwpakket van Custom. Het model heet 'Liberty' wat 'Vrijheid' betekent. Een te verwachten naam bij een Amerikaans model De Liberty wordt gevlogen met een D-motor, wat me wel aanspreekt. Het motorhuis is 24mm, dus geschikt voor de Estes D-motoren serie. Natuurlijk kan er ook een Weco motor worden gebruikt, maar dan zal er een 25mm motorhuis in de plaats moeten komen voor de meegeleverde 24mm. Plaatsen van een 25mm motorhuis geeft natuurlijk beide mogelijkheden. Dan kunnen Estes zowel als Weco motoren gebruikt worden. Op een D7 behaalt het model ongeveer 185 meter hoogte, op een D12 zit dit rond de 235 meter hoogte. De Liberty heeft in het bouwpakket twee stukken rompbuis(A & D) van 41.5mm diameter aanwezig. Het eerste stuk is ongeveer even lang als het motorhuis en is bedoeld als vin en motorhuis-unit. Het tweede deel is de hoofdrompbuis. De totale rompbuislengte(A) meet 53,5cm. Hier wordt nog een imposante neuskegel(B) aan toegevoegd van bijna 18cm lengte! De vinnen(E) steken 4,5cm naar achteren uit. Hiermee komt de totale lengte van het model op 76cm. Een mooie imposante lengte en leuk als demo-model! Bij de Liberty zitten drie 2-kleurenstickers geleverd, welke voor een leuke afwerking zorgdragen. Samen met de wit te spuiten rompbuis ontstaat een combinatie van drie kleuren wat resulteert in een fraai uiterlijk. Bouw: De bouw van de Liberty begint met het samenstellen van het motorhuis. Dit betreft een D-motorhuis(24mm) en deze is van een solide kwaliteit. Meestal heeft een motorhuis twee centreerringen. De Liberty heeft er vier, die steeds tussen twee ringen in verstevigd zijn met een dikke opvulring. Het motorhuis is naast een motorblok ook uitgerust met een zeer solide motorhaak. Een goede gewoonte bij het samenstellen van een bouwpakket is om de onderdelen eerst zonder lijm in elkaar te zetten. Je ervaart dan waar eventuele problemen zitten(te strak, etc.) en kunt dit aanpassen. Tevens kun je zien wat de beste volgorde is. Natuurlijk staat dit ook op een goede bouwbeschrijving aangegeven, maar het kan zijn dat je hierin een kleine aanpassing wil aanbrengen. Nadat motorhuisonderdelen gepast zijn, kan het geheel verlijmd worden. De lijmnaden dienen goed gevuld te worden en hiervoor kan prima 5-min. epoxy gebruikt worden. Een goede houtlijm is ook prima. Nadat het motorhuis verlijmd is kan deze in het korte stuk rompbuis volgens de bouwaanwijzing gelijmd worden. Hierbij komt de onderkant van het motorhuis gelijk met de onderkant van de rompbuis. Ook hier geldt: eerst proberen zonder lijm, of het past. Daarna verlijmen. Hierbij kun je het beste het motorhuis van onderen naar boven in de rompbuis schuiven zodat de lijm goed wordt meegenomen en een goede gevulde lijmnaad oplevert aan de bovenkant van het motorhuis. Denk eraan: vantevoren ruim voldoende lijm aanbrengen! Na het aanbrengen van het motorhuis kun je de verticale lijnen aftekenen voor het plaatsen van de drie naar achteren uitstekende vinnen van het model. In de handleiding wordt dit gedaan vóór het plaatsen van het motorhuis. Ik geef er de voorkeur aan om dit erna te doen. Het is handig en mooi om de snelwissel motorhaak precies tussen twee vinnen te plaatsen. Bij achteraf aftekenen is het een klein kunstje om daarmee rekening te houden. Echter bij het op zijn plek draaien en schuiven van het motorhuis met al aangebrachte lijm kan dit soms knap lastig blijken. De lijm wordt al wat taai en schuiven wordt daardoor ineens erg lastig, of je vergeet het gewoon. Aftekenen kan eenvoudig door eerst met de 'Fin template' de drie locaties af te tekenen en daarna, met een stuk aluminium hoekprofiel, keurige vertikale lijnen aan te brengen op de locaties die je al afgetekend had. Hiertoe leg je het stuk rompbuis in het hoekprofiel en draai je deze zo, zodat één van de markeringen gelijk komt met de bovenrand van je hoekprofiel. Vervolgens een potlood(!) gebruiken om de streep te zetten. Na het aftekenen kun je de vinnen gaan plaatsen. Eerst stapel je alle vinnen netjes op elkaar en schuur je dit pakketje aan alle kopse kanten mooi evenwijdig en vlak. Daarna kun je van elke vin met fijn schuurpapier da platte vlakken licht schuren. Hierna kun je één voor één de vinnen verlijmen op de afgetekende strepen. Plaats hierbij de vinnen steeds aan dezelfde kant, nét naast de aftekenstreep. Doordat je de streep kunt blijven zien, kun je de vin goed uitlijnen. Voor het verlijmen kun je zeer goed een vinsteun gebruiken. Hierdoor ben je verzekerd van goede plaatsing op je model en het goed uitlijnen vanuit het centrumpunt van je rompbuis. Met een vinsteun kun je ook wat langzamer hardende of drogende lijm gebruiken. De vinsteun houdt alles op de goede plaats. Heb je dit niet tot je beschikking, dan kun je bijvoorbeeld de vin eerst vastzetten met enkele druppels superlijm en daarna de naden goed(!)vullen met epoxy of houtlijm. Eventuele epoxy lijmnaden kun je gladstrijken met een in alcohol(spiritus) gedoopte vinger. Hierdoor wordt de afwerking een stuk mooier. Bij voorkeur handschoentjes dragen. Na het plaatsen van alle vinnen kan het staartstuk geverfd worden. Bij voorkeur eerst poriënvuller en/of een grondverf gebruiken. Hiermee kun je na uitharden van het eerste laagje alle uitstekende haartjes en stofjes met zeer fijn schuurpapier wegschuren. Behandeling eventueel herhalen voor het gewenste resultaat. Daarna afspuiten met de gewenste kleur. Voor het staartstuk bij de Liberty is dit rood. Evenals voor de neuskegel. Op de hoofdrompbuis met een stuk aluminium hoekprofiel een verticale lijn aftekenen. doe dit vanaf de onderkant over een lengte van 25cm. Op deze lijn gaan we het lanceerbuisje lijmen. Zet op deze lijn twee dwarsstreepjes op 1,5cm en 18cm van de onderkant van de rompbuis. Meegeleverd is één stukje lanceerbuis van 5cm. Snijd deze voorzichtig in twee stukken van 2,5cm.(veel snijbewegingen maken zodat je de boel niet platdrukt). Lijm de twee lanceerbuisjes, precies langs je lijn, boven je twee dwarsstreepjes, goed op elkaar uitgelijnd vast(kijk door de buisjes voor een goede uitlijning(niet te dicht bij je oog) en gebruik je verticale lijn als leidraad). Zet de twee buisjes eventueel tijdelijk vast met een stukje tape om verschuiven te voorkomen. Plak de tape eerst even een keer op je hand of voorhoofd, zodat er wat kleefkracht vanaf gaat. Na uitharden de naden met de rompbuis goed(!) vullen met epoxy. Hier komen veel krachten op te staan. De rompbuis wordt wit gespoten. Na het spuiten kan door middel van een koppelstuk, het staartstuk verlijmd worden met de hoofdrompbuis. Breng hiertoe lijm aan in de bovenzijde van het staartstuk en schuif het koppelstuk op zijn plaats. Doe dit eveneens voor de hoofdrompbuis. Lijm aanbrengen op het koppelstuk zelf is niet handig, want door eventueel ophopen van de lijm bij het in elkaar schuiven, kan dan overtollige lijm buiten het model komen op de geverfde delen en dat is zonde van je werk! Hierna kunnen dan de decals/stickers aangebracht worden. Bij de Liberty zijn dit transparante tweekleurige stickers. Het model krijgt er meteen een flink ander aanzien van! (De stickers zijn niet bestand tegen alcohol) We naderen de voltooing van ons model. We lijmen het schokkoord in het schokkoord anker volgens de handleiding en plaatsen deze in de bovenzijde, 3cm van de bovenrand, in ons model. Let op de 3cm afstand. Je dient genoeg ruimte over te laten om de neuskegel in de rompbuis te kunnen plaatsen. Het andere uiteinde vastknopen aan het oogje van de neuskegel. Vervolgens de mooie rood/zwarte parachute samenstellen, uitknippen/lijnen aanbrengen, en deze verbinden met het oogje aan de neuskegel. De knoopjes zekeren met een drup (super)lijm. De Liberty is vliegklaar!
Filmpje Hoi Bas, Ik zit nu in Frankrijk, maar op een van de volgende lanceerdagen zal ik mijn best doen. Komende zaterdag ben ik er hoogstwaarschijnlijk niet bij. groet, kj