de bouw van een wren 54

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door nijsinkgj, 22 feb 2008.

  1. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    na de tekeningen en wat matriaal verzameld te hebben ben ik begonnen met de bouw van de wren 54 turbine.
    inmiddels heb ik de inlet gedraaid.

    [​IMG]

    ook ben ik afgelopen week met de difossor begonnen (tekenen)
    vanavond een startgemaakt met het daadwerkelijke frezen, het ging gelijk eigenlijk al fout met het frezen van de wiggen toen het freeswerk van de wiggen bijna klaar was roste mn (cnc) machine om een of andere vage reden dwars door de wiggen heen :(, dit zal dus opnieuw moeten.
    ik heb de wiggen nu gewoon vlak gedraait, ik ga nu een ring frezen waarop de wiggen zitten, deze ring laat ik dan deels verzinken in het front van de diffusor. foto,s volgen er nog van.
    het frezen van de axiale schoepen is wel mooi gelukt op onderstaande foto,s is te zijn hoe ze uit de machine gekomen zijn.
    morgen ga ik deze nabewerken, en de difussor verder afwerken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    groeten Gertjan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Perfect Gertjan.

    Dat kun je inderdaad ,gewoon een plaat met daarop de wiggen.

    Dat heb ik een keer gedaan met de axiale schoepjes, een ring maken ,en daar de schoepjes in frezen , als het dan een keer fout gaat, hoef je niet meteen je hele diff weg te gooien.

    Goed bezig Gertjan,

    Groetjes,

    Martin.
     
  3. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    He Gertjan ik zie dat je de inlaat ook al gemaakt hebt, maar welke maten heb je aangehouden?

    Ik heb in de tekening de nieuwe maten van de 12 blads compressor erbij gezet , nu hoop ik toch dat je daar je inlaat naar gemaakt hebt.

    De inlaat zijde van de compressor is 40.4mm en de grootste diam is 54.4mm ,en de rand hoogte is 4mm.

    Groetjes,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2008
  4. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    Hoi Martin,
    ik heb de maten van de tekening aangehouden dus inlaat 38.5 mm
    scheeld het veel in stuwdruk als ik deze tekening aanhoud?
    ik heb overigens geen tekeningen waarop andere maten bijstaan.
    groeten Gertjan
     
  5. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Jawel , als je de tekeningen van Rikdragonfly gedownload hebt dan moet je kijken naar het compressor wiel.

    Altijd eerst goed kijken wat voor onderdeel er op elkaar volgd , bij de compressor staan andere maten bijgeschreven.

    Ja, ik weet niet of wren die 10 blads nog verkoopt ,maar het scheelt je zo ,en zo een kg stuwdruk.

    Groetjes,

    Martin.
     
  6. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @gertjan

    Ik zie dat je dus eindelijk bent begonnen met een turbine te bouwen, toppie je hebt zekers de verhuizing achter de rug en nu dus meer tijd hebt om te bouwen, wel even zorgen dat moeders geen ideen heeft dat je wat moet gaan doen aan het huis of zo hahahaha.

    Je weet als je niet uit de voeten kunt met iets te maken, kun je bij mij terecht, je bent van harte welkom en mijn machine`s staan tot uwer beschikking net als toen, was toen wel bere gezellie mok zeggen.

    Ik vindt het leuk dat je het maken van een turbine weer hebt opgepikt toppie van je.

    Door omstandigheden lag bij mij het bouwen stil, maar Ger en Gerald hebben mij weer de sporen gegeven om mijn turbine ook af te maken en dat ga ik maar weer eens oppikken wel ben ik met nog ander projecten bezig, meer op het gebied cnc zelfbouw.
    Ook de werkplaats is het een en ander verandert, ik heb een cnc draaiebank verkocht en de machiene`s anders ingedeeld zodat ik een grote hobbyruimte heb van ongeveer, nou ik zeg het maar niet hoor, pfff groot dus ma wel lekker de ruimte.

    Groeten van Heinze en mij, we hopen je nog eens te mogen ontvangen koekies meenemen he, wij hebben de koffie hihi.

    En nu niet de gemaakte spullen in een hoek mikken, nu moet je even doorzetten en afmaken.
    Ik blijf je volgen hihihi.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2008
  7. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Toevallig ben ik gisteren ook met de Wren MW-54 begonnen.

    Ik ben begonnen met de front-plate, deze maak ik vanavond verder af.
    Daarna is ook de diffusor aan de beurt om te maken.

    @martin,

    Je geeft het e.e.a. aan betreffende de inlaat, welke maten dat gertjan heeft gebruikt.
    En dat hij deze misschien op de 40.4mm had moeten laten, wegens de 12 schoepen compressor.

    Die 12 schoepen compressor, is dat dan wel de Garret 446335-9 of de 446335-10? Of is het een heel ander compressor nummer?

    groeten paul
     
  8. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    Jaap schreef:
    goed gezien Jaap
    ik heb bijna alle wensen van moeders in vervulling laten gaan en eerst alle klussen die aan het huis moesten gebeuren gedaan, dus die moet voorlopig ff niet mekkeren;)

    als het nodig is zal ik aan de bel trekken:morning:

    we doen ons best, maar soms liggen de projecten ff stil, ik heb dat nu eenmaal met langlopende klussen.
    soms ben ik er ff zat van en pak ik even wat anders aan, daarom heb ik meestal een project ernaast waar ik me dan kwaad op kan maken;)
    zo ben ik al vanaf 2005 bezig met de bouw van de Walrus onderzeer (loopt hier ook een draadje van)
    maar ik ben gelukkig niet zo,n iemand die ergens aan begint om het vervolgens nooit af te maken.

    Paul schreef:
    Hoi Paul
    leuk dat we tegelijk zijn gestart met de bouw van een 54er
    het kan altijd in ons voordeel zijn om af en toe is bij een ander in de keuken te kijken hoe die iets opgelost heeft.
    bij deze wil ik je dan ook uitnodigen om dit draadje te "vervuilen" met jou bouwmethodes van de 54 ;) en natuurlijk niet vergeten om foto,s te plaatsen he?
    ik zal straks ook ff de laatste updates posten van de difussor


    groeten Gertjan
     
  9. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Paul.

    Die compressors met die nummers die in de tekening staan ,zijn volgens mij niet meer verkrijgbaar.

    Wren heeft namelijk in die tijd zo,n stormachtige ontwikkeling gehad ,en vernieuwing ,dat ik ook moeite had om alles bij te houden.

    Maar ik weet ook ,dat als je de tekeningen van wren koopt ,dan maak je de mk1 versie ,en niet de 2 of 3 dus staan daar ook nog nog de oude maten in

    Het nummer van de goede 12 blads compressor is 445347-0018

    Je kan hem ook bij Wren bestellen.

    Groetjes,

    Martin.
     
  10. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik zal zo nu en dan ook wat foto's plaatsen. Het maken van onderdelen gaat bij mij niet zo snel. Van beroep ben ik een elektroman, dus het metaal bewerken is niet van zelf sprekend bij mij, dus kost het iets meer tijd.

    Ik heb vanmiddag een mailtje naar wren gestuurd, voor de 12 schoepige compressor, of ze die leveren en kwanta kosta. Tevens heb ik gevraagd of ook de pre-load veren bij hun te bestellen zijn.
    Je zou ze misschien zelf kunnen maken, maar het vlak slijpen van een veer lijkt me niet het makkelijkste. De veer beweegt de hele tijd zou ik zeggen.

    Dank je voor het nummer martin.
    Ik zal eens op het web gaan zoeken, naar de maten van de compressor. Misschien moet er nog het e.e.a. gewijzigd worden aan de diffusor, gezien dat de hoogte van de schoepen van de compressor anders is. Jij geeft aan, dat de uitlaat van de schoepen 4.0mm hoog is. En ik wil niet, dat de uitstroomende lucht van de compressor tegen de diffusor aan bots. Maar volgens mij is er ruimte genoeg, de diffusor is 4.7mm hoog. Dat zou betekenen, dat theoretisch de compressor 0.5mm hoger ligt dan de diffusor.

    groeten Paul
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2008
  11. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Paul, wat jij ,en ook andere die een mw54 willen bouwen ,moeten doen,is de randhoogte van de wiggen de zelfde grote laten als in de tekening.

    Dat betekend dat je compressorwiel in je diffussor ligt.

    Hier hebben we (dolf Mike ,en ik ) heel veel discussies over gehad ,en uiteindelijk bleek dit het beste resultaat.

    Het komt namelijk om dat je lucht na de diffusor verruimd ,die word dus iets langzamer ,maar de hoeveel heid lucht is meer ,met het gevolgd dat motor kouder word ,en bijna ,met m,n eigen ogen gezien, 7kg stuwdruk levert.

    Je krijgt en soort randje in het front deksel ,maar dat geeft helemaal niets .

    Teken het voor je zelf maar eens uit , en laat het dan aan mij zien ,dan kan ik zeggen of het klopt , en weet ik gelijk dat je het begrijpt.

    Groetjes,

    Martin.
     
  12. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik snap het niet helemaal martin,

    De uitlaat van de compressor is 4.0mm hoog. De diffusor schoepen zijn 4.7mm hoog. Hoezo krijg je dan een randje in je front deksel? Er is dan toch ruimte genoeg. Want er zit ook nog eens een verzinking in de diffusor waar de compressor in valt.

    Verder heb ik nog een vraag, hoe maken jullie die radius van 6 op zo'n front deksel?
    Ik heb de deksel verder helemaal af, maar heb geen idee, hoe ik zo'n radius fatsoenlijk kan maken.
     
  13. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik denk dat martin bedoeld dat de inlaat iets dikker gelaten moet worden zodat de 0.7 mm ruimte die eigenlijk ontstaan is door de "kleinere" compressor opgevuld word? (martin, correct me if i am wrong:roll:)

    het is bij mij net zo hoor, ik ben ook geen metaalbewerker van beroep, ik zal ongetwijfeld sommige bewerkingen fout doen, maar aldoende leert men toch?

    als je prijzen hebt van de betreffende onderdelen laat je het dan ff weten? ben er namelijk ook wel benieuwd naar.

    ik weet niet welke machines je tot je beschikking hebt, maar ik heb mijn draai/frees combinatie omgebouwd naar cnc, het kost even wat moeite om het tekenen en omzetten naar freestaal te leren, maar het werk prachtig.
    en het kost helemaal niet zo veel
    ik had namelijk ook veel moeit met diverse bewerkingen te maken, waaronder dus de radiussen dit word nu keurig voor mij bestuurd;)
    hieronder heb ik een filmpje geplaatst waarop de machine aan het werk te zien is.

    YouTube - Radiaalschoepjes frezen

    groeten Gertjan
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2008
  14. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Jongens.

    Hier dan een tekening ,waar ik het randje getekend hebt , Gertjan jij had het helemaal goed.

    Ik zal even kijken wat Paul met die 6 bedoeld,dan stuur ik zowel en mailtje terug.

    [​IMG]
     
  15. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Paul, ik denk dat je die r6 bedoeld ,aan de binnenzijde van het frontdeksel.

    Wat ik altijd doe,en ik heb niets geen cnc ,of zoiets ,ik maak alles uit de hand.
    Ik neem en stukje dik carton ,daar maak ik de radius in .

    Daarvan maak ik en beitel uit een toolbit en dan schraap ik heel voorzichtig de vorm erin.

    je mag best wat afwijken hoor ,dat maakt niets uit ,merk je niets van.

    Groetjes,

    Martin.
     
  16. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    beitel

    Zelf heb ik een profiel beitel gemaakt je neemt een staal soort die je harden kan.
    Voor een binnen radius draai je een ring je hebt nu exact de juiste maat je slijpt de stukken die je niet nodig bent er af je last de ring op en stuk staal die je in de houder kunt klemmen draaibank. je hard de ring slijpen zo dat hij verspaant en je hebt de juiste radius
    Voor een buiten radius kun je zo iets dergelijks natuurlijk ook toe passen.
    veel succes gerrit jan
     
  17. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    Hoi Gerritjan

    zou je eens kunnen uitleggen hoe je dat slijpwerk doet? en tevens het harden van het matriaal (kan ik nog weer wat van leren.
    ik gebruik alleen maar de standaard betels, maar het kan erg handig zijn als je je eigen gereedschap kan maken
    groeten Gertjan
     
  18. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    beitel

    Ik stam nog van het tijd perk van toen er nog geen computer was nauwelijks in te denken nu.
    Ik heb wat jaren in de verspaanning gewerkt moesten onze eigen profiel beitels maken meestal werden die gemaakt van tool bit.
    Maar om dat het lastig is voor hobby werk zo iets te maken gebruik ik een staal dat voor handen is en een beetje te harden is voor elk materiaal zijn eigen behandeling ik doe het gewoon op gevoel het materiaal warm stoken oranje rood en dan af schrikken door in olie onder te dompelen. voor hobby gebruik voldoende.
    Het slijpen het is lastig uit te leggen je moet het vrij slijpen zo dat er een snij kant over blijft.
    Je kunt het beste vragen aan iemand die in de metaal werk zaam is het is niet moeilijk je moet het een keer gezien hebben. ik zal je aan komende week wel een foto sturen
    met vriendelijke groet Gerrit jan
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Gertjan, zie je draadje nu pas. Leuk dat je ook in de "duistere magie" van turbines gaat verdiepen, nog meer zielen en dus meer vreugd. Je merkt, er is genoeg expertise hier te vinden, een vraagje wordt zó beantwoord. De weg voor een eerste turbine is relatief lang zul je merken, alles een beetje uitzoeken en uitvinden maar uiteindelijk wint de aanhouder en wordt je er zelfs verslaafd aan......je bent gewaarschuwd!

    Groetjes,
    Gerald
     
  20. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    nog tussen de dino,s gewoont ? :p;)

    ok bedankt ik zal het is proberen.

    hoi Gerald

    ik heb jaren geleden ook is een poging gedaan om een kj66 te bouwen maar deze wilde niet goed lopen (kreeg er bijna geen stuwdruk uit en veel lager problemen.
    toen had ik het forum nog niet ontdekt (als die toen al bestond?) dus had verder geen ruggespraak.
    ook op de vereniging kende ik niemand die zich hier mee bezig hield.
    dus de motor is eigenlijk onder een laag stof verdwenen en met de verhuizing is die zoek geraakt (zonde, maar ja)
    toch bleef het altijd kriebelen ,en heb nu de stap weer gezet.
    het blijft een machtig mooi stukje techniek. en die verslaving? nou dat is lang geleden al gebeurd dus er is geen weg terug:)
    groeten Gertjan
     

Deel Deze Pagina