de FPV avonturen van PH-SVV (de andere Sander)

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door PH-SVV, 15 jun 2011.

1. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Na e.e.a. op het forum gelezen te hebben over het FPV gebeuren en in maart al eens bij Baggus te zijn geweest om te komen kijken, is het FPV virus (in lichte mate) ook op mij overgeslagen.

Daarom heb ik mijn ouwe trouwe bots en beuk-bak omgetoverd to FPV vliegmachien, een Easystar met wat kloders lijm en saté prikkers erin. Deze easystar is voorzien van de welbekende 2200kv motor van HK, omdat ik de RR versie had met brushed motor en dat niet hard genoeg ging. :D

Bij Hobbyking een 5.8 GiggleHz RX/TX setje aangeschaft samen met een 420tvl Camera, een 7" monitor via eBay completeert het geheel. Zo'n mooie dikkehaai bril is nog te duur voor deze jongen ;)

Helaas heb ik nog geen recorder, dus bewijs van dit vliegfestijn is er helaas (nog) niet.

PS. Dit topic heete FY31AP, maar omdat er niemand op zit te wachten en er geen reacties kwamen
    heb ik dit topic even door de recycler gehaald en omgebouwd naar mijn eigen FPV topic :)

Laatst bewerkt: 22 jul 2011
  2. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    maiden

Gisteren voor het eerst de Easystar met 5.8Ghz zender het luchtruim laten kiezen.

De voorbereiding ging niet helemaal vlekkeloos. Na veel geklooi met het CG toch maar gelijk een LC filtertje gebouwd, want een extra 3S/800mha is te zwaar en nu zit de zender dus gezellig met de esc/motor op de vliegaccu (3S/2450Mah).

Ik dacht gewoon even een kabeltje met LC filter erin te maken, maar had één stekker verkeerd om gesoldeerd. :hammer: Toch weer een mooie 30A blue controller van HK naar de eeuwige jachtvelden geholpen. (de rook is uit de regelaar is ontsnapt en electronica werkt op rook he). Gelukkig lag er ergens nog een 30A regelaartje en die zit nu op het dak van de EZ* en vliegt de boel weer (geen idee wat de piepjes betekenen overigens, keuze uit 1, 2 en 3 piepjes tijdens de setup). De boel getest en alles lijkt weer ok!

De CoPiloot heeft via het 7" scherm mee gevlogen (en ik moest af en toe ook kijken natuurlijk). Zo'n LC filter werkt perfect en ondanks de goedkope HK meuk geen strepen in beeld. Het is best aangenaam om naar te kijken.

Drie vluchten gemaakt en toen maar gestopt vanwege naderend onheil (= regenbui). Bij de laatste landing had ik eigenlijk nog wat teveel snelheid en pikte een vleugel een polletje op het veld mee, met als gevolg dat het toestel omsloeg en op z'n kop belandde, omdat de antenne verkeerd om stond (knik naar voren niet naar achter) zit het huisje van de zender nu ietsjes los. (zie post 2185233) Zender werkt gelukkig nog wel, maar dat gaan we dus even fixen en snel weer eens omhoog.

Bereik was zeker goed te noemen een meter of 350 zonder ruis, met dood ordinaire omni's. Dus bij deze is de maiden geslaagd, ik kan nu op de eerst volgende fpv meeting verschijnen :smile:

Nu alleen nog een grondstation in elkaar knutselen, want met een lipo in je zak, een ontvanger in de ene en de lcd in de andere hand met daartussen een kluwe draad is niet bepaalt een toonbeeld van hoe het hoort... ;)

(FPV vliegen is eigenlijk gewoon goed afkijken hoe een ander het doet)

Laatst bewerkt: 11 jul 2011
  3. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    haha leuk verhaal:)
    Komt helemaal goed zo te lezen!

Good luck!

4. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Ja, kom op zeg, slappe hap, geen recorder prima, maar je kan toch wel wat plaatjes schieten van die Ez met saté prikkers? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

5. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Weet iemand hoe je die 5.8Ghz zender een beetje leuk vast krijgt? Het zit nu met dubbelzijdig tape, maar dat is geen goede/permanente oplossing. Ik heb geen bakje ofzo, alleen een plankje met de pan servo erdoor die vast zit met een elastiek. Maakt het echt heel veel uit hoe die antenne staat en waar je de zender plaatst?
    Zo zit ie recht boven mijn ontvanger en volgens mij vind die het wat moeilijk zo, motor stotterde soms wat.

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Foto's

Hoi Sander,

Zoiets?

Roer is vergroot met 2 pasjes, gewoon tegen elkaar gelijmd.
    De prikkers zitten boven de vleugelverbinding (want ik had wat teveel weggesneden)
    en in de staart na een onzachte landing, de bult in het midden is lood! :)
    Hup, gaan met die :banana:

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. freijn

freijn

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Ze passen enorm goed in een gemodificeerd duplo blokje :)

8. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    range check failed!

Thanks, maar ik speel al jaaaaren niet meer met Duplo :)
    Ik heb het nu opgelost met klitteband en dat zit lekker vast.

Vanavond de EZ* nog maar eens de lucht in gegooid, probleem dat ik afgelopen weekend had trad nu nog eerder op, op nog geen 100m begint de motor te haperen. Er zit (zat) een RX-7 IPD van Muliplex in. Range check met het topje van de antenne 1 stukje "open" 17 passen !!!! (Ja dames en heren u leest het goed!) met de 5.8G aan, en 20 met de TX uit. Hmmm, niet zo verwonderlijk dat het niet wil, dat is wel erg weinig. Een Corona RP6S1 uit de oude doos getoverd, en in de EZ* gehangen... 40 stappen met TX aan, dat is nog niet om over naar huis te schrijven maar al een stuk meer. Ik moet er misschien wel bij vertellen dat de EZ in beide sitaties getest is op een metalen glasbak, dus dat is ook niet zo bevorderlijk voor de ontvangst denk ik.

Laatst bewerkt: 12 jul 2011
  9. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    hoe range check uitvoeren op 35Mhz

Is mijn MX-12 aan het overlijden ofzo, ik heb 'm eigenlijk alleen gebruikt met de Phoenix-Sim op de PC :confused:

Wie kan me vertellen wat normale range check afstanden zijn voor 35Mhz?
    In de manual staat niet hoe je een range check exact dient uit te voeren, allen dat je het moet doen.

Ik vind het nu wel even belangrijk om te weten hoe je het goed doet.
    Wie weet raad, :google: iig niet!

10. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    ik kom ruim 50 meter met ingeschoven rc tx antenne op 35MHz, en dat is met een 500mW 1,2ghz vid tx die ongeveer 30cm verderop aanstaat

11. Aaalie

Aaalie Guest

Met ingeschoven antenne is idd ca 50 meter vrij normaal lijkt me. Wat me wel opvalt is hoe minder video TX vermogen, hoe beter je bereik. En ook hoe verder je video TX afstaat van je rcRX, hoe beter je bereik!

Leuke kist zo, volgens principe KISS.

12. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Aha, nou dat haal ik dus bij lange na niet.
    Zelfs wanneer de Video TX uit staat niet...

TX board in de MX-12 misschien gaar, ik hoop ut nie?

13. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Ik heb ook een mx-12 en met een corona 8 kanaal synthesiser ontvanger raak ik met ingeschoven antenne (de mx-12 heeft intern nog een stuk antenne steken, dus helemaal inschuiven die staaf) een 40 passen ver alvorens mijn servo's beginnen trillen MET MIJN TWINSTAR.
    Met mijn turbine jet, met dual conversion PCM 10 kanaals ontvanger erin + emcotec raak ik met dezelfde mx-12 zonder moeite 100 stappen ver met ingeschoven antenne.

Het ligt dus niet aan de mx-12 hoor, maar volgens mij aan de ontvanger en/of omgeving met veel elektronische ruis (draden, regelaars, motoren, servo's enz)

14. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Statief bevestiging

Eergister met de buurman een mooi kastje in elkaar geknutseld voor het FPV gebeuren, want zoals ik al eerder schreef is het niet handig om met een lipo in je broekzak en ontvanger in de ene en het tft-tje in de andere hand te gaan vliegen.
    (Want waar laat je je zender dan hè)

*Het grijze vlakje is een opening in de zijkant waar de lipo naar binnen gewerkt kan worden.

Nu heb ik dus een mooi self-contained geheel.
    Alleen nog even schilderen en dan kan ie mee naar de meeting :smile:

Ik moet nu alleen nog een montage plaat hebben waarop de kast kan komen om 'm op een statief te monteren, zoiets:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. struggleforlife

struggleforlife

Lid geworden:
    19 feb 2011
    ...inspirerend verhaal.

16. struggleforlife

struggleforlife

Lid geworden:
    19 feb 2011
    in de buurt ergens een cnc freeswerkplaats oid?

17. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Uit een oude digi cam slopen en moneren ofzo???

18. freijn

freijn

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Mijn gevoel zegt dat je dan veel te veel belasting op dat ene schroefje zet.
    Een keer stoten of flinke wind tegen je scherm en je schroefdraad is krom.

Kan het zelf ook niet maken maar wat denk je van het volgende :
    Ga naar een tweedehands zaak. Koop een oud fototoestel ( alu )
    Zaag het fototoestel ervan af en behoud de bodemplaat :)

19. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Frank,

Daar had ik ook aan zitten denken, maar dat lijkt me nog fragieler dan een mooi plaatje (eventueel van ijzer ipv Alu).
    Ik heb nog wel een EOS 450D liggen, maar ja is ook zo zonde hè... :D

20. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    en anders gewoon vast monteren op dat statief... vervoert iets moeilijker, maar je moet wat he? :)

(bij mij zit het ook VAST op het statief met moer/bout)

Deel Deze Pagina