Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 28 sep 2011.

  1. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    ik zou het doen, omdat het schaal is en voor je servo nix uitmaakt
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.489
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat een wrak... hak & breek en dan... mooier, mooier en nog weer mooier! :D
     
  3. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    691
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    nou wrak!
    Een kist die aan revisie toe was zo moet je het verwoorden.
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    EDIT
    konijnehok was niet van bas

    hhmmm sorry

    Bas bedoelt iig dat die Moth van kaal af nu weer heel mooi wordt
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2012
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Bas, bedankt!, maar een wrak was het inderdaad niet hoor! In principe had ik er na de overname mee kunnen gaan vliegen, maar het is mijn keuze dat ik de kist niet "op ga vliegen" maar weer in nieuwstaat wil brengen en er details aan toe wil voegen zodat ze een sportschaal model wordt.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2012
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Update

    .
    De onderkant is aan de beurt:

    [​IMG]

    De interne hoogteroerhevel ingebouwd:

    [​IMG]

    De ball-link en shackles geborgd met een extra moertje omdat ik er straks niet meer bij kan (onder de folie):

    [​IMG]

    Nu de kabels tijdelijk naar de staartvlakhevels leiden en de geleidebuisjes in de romp maken:

    [​IMG]

    Zo zien de richtingroerhevels er nu uit (de hoogteroerhevels hebben alleen flensjes aan de voet):

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Drupje CA erop?

    Hobby-In heeft ook M2 borgmoertjes.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.489
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wrak... aghummm... ik denk dat ik teveel naar autorestauratieprogramma's op TV kijk... :rolleyes: 'Pimp your Moth'
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zag op de 1:1 foto's dat er bediening buiten de kist loopt.
    Ga jij dat ook doen (al dan niet functioneel)?

    b
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    @Henri, bedankt voor de tip! Drupje CA er nog over en het komt inderdaad helemaal nooit meer los! Ben altijd wel erg voorzichtig met CA en bewegende delen, want `t zit zo allemaal vast. ;)

    @ Bram, zeker! De hoogteroerkabels komen halverwege de romp naar buiten zoals bij het orgineel, dit staat ook zo op de TC tekening. De TC tekening wijkt af van het orgineel met de richtingroeraansturing. Deze ga ik aanpassen zodat de hevel in de romp ook door de romp naar buiten komt en op orginele wijze het richtingroer aanstuurt. Dat had de vorige eigenaar ook zo aangepast, ziet er realistischer uit.

    Groeten, Ramses
     
  11. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Benieuwd naar de fotos ;)
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Update

    Oke Bram, hierbij: ;)

    Eerst van een stukje draadstaal de verbinding tussen de hoogteroeren gemaakt en de scharnieren van de staartvlakken er met epoxie ingelijmd:

    [​IMG]

    Dit was/wordt de stuurhevel voor het richtingroer. Vond de eindstukken die door de rompzijkant komen om de externe kabels aan te sturen wat breedt. Om de hevel niet te verzwakken alleen de eindjes die in het zicht komen smaller gemaakt:

    [​IMG]

    De staartvlakken bijna klaar:

    [​IMG]

    Je kan wel zien waar deze kist z`n naam vandaan heeft. De vormen van de staartvlakken lijken wel mottenvleugels:

    [​IMG]

    De doorvoerbuisjes over de kabels geschoven en de kabels tijdelijk opgespannen om de plaats van de buisjes te bepalen:

    [​IMG]

    Zo komen de eindjes te zitten bij de hevel:

    [​IMG]

    en vastgelijmd:

    [​IMG]

    De trek- en duwkabels zouden elkaar net raken, de buisjes voorkomen slijtage op het kruispunt:

    [​IMG]

    Tijdelijk opgespannen:

    [​IMG]

    Zo komen ze uit de romp. De buisjes moeten nog worden afgekort:

    [​IMG]

    Nu is het vastzetten van de achterzijde van de buisjes en het maken van doorvoeren waar de bespanning straks op aansluit aan de beurt:

    [​IMG]

    Verder met de aansturing.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.416
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, of je nou een De Havilland Tiger Moth, een Dove, of een Mosquito bekijkt, ze hebben allemaal die kenmerkende staartvlakken. Da's helemaal De Havilland.
    Maar mooi toestel hoor.
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Klopt, kenmerkend De Havilland! Het kielvlak/richtingroer van m`n DH-T.10 Chipmunk heeft ook die kenmerkende vorm, maar de staartvlakken van de Tiger Moth vind ik persoonlijk het meest sierlijk en de mooiste lijnen hebben.

    [EDIT] Tigermoth:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2012
  15. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Dit is wat de geschiedenisboeken over de naam 'Moth' zeggen:

    gr.

    Frank
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Update

    .
    @ Frank: Mooi hoe meerdere interesses elkaar beinvloeden!
    @ Bart: ter vergelijking (ze lagen toch al naast elkaar ;) ), staartvlakken van een DH-T.10 en een DH-82A:

    [​IMG]

    Een gootje gemaakt om het stukje bowdenkabel goed mee vast te zetten:

    [​IMG]

    In de romp gelijmd en gestut.

    [​IMG]

    De geleidebuisjes zitten nu ook achter vast:

    [​IMG]

    De exit voor de hoogteroerkabels. Alleen de triplex rondjes maken contact met de bekleding straks. De rondjes moeten nog wel geschuurd en bewerkt worden voor een soepele doorvoer van de hoogteroerkabels:

    [​IMG]

    De bewerkte richtingroerhevel en een nieuwe vleugel bevestigingsplaat van 5mm vliegtuigtriplex met daarin de slagmoer voor de vleugelverbinding en een kunststof bus voor de richtingroerhevel:

    [​IMG]

    In de romp gelijmd en het draadstaal tussen de twee romp/tuidraadbevestigingen teruggesoldeerd:

    [​IMG]

    Nu nog het luikje voor de accu maken en dan alles goed schuren:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    nice. Zo doe je dat met richtingsroer....
    Vroeg me al af, met 2 servo's?

    grtz

    b
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Update

    Thanks Bram!

    De aansluiting van de stringer op de buik liep tot de achterkant van de ondervleugel:

    [​IMG]

    Maar op onderstaande foto is duidelijk te zien dat e.e.a. heel anders zit. De stringer loopt van "2" naar "1" en is dus een heel stuk korter. Het vlakke stuk "B" met twee railtjes direct achter de ondervleugel is een mooie plek voor m`n ontvanger te plaatsen achter een luikje:

    [​IMG]

    Eerst het vakje voor de accu afgemaakt:

    [​IMG]

    met het dekseltje erop:

    [​IMG]

    De aangepaste achterzijde:

    [​IMG]

    met het vakje voor de ontvanger in de maak:

    [​IMG]

    Het vakje voor de ontvanger afwerken, doorvoeren voor de antenne en de servokabels maken en dan verder met het landingsgestel.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    netjes en practical scale ;)
    Heb je al beeld hoe je het met de stringers (zo heten ze toch) gaat doen? ikv op en afbouwen.

    Bram
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Hoi Bram, het systeem van Toni Clark is heel eenvoudig om op- en af te bouwen. De verspanning blijft vast aan de romp met de vleugelstruts daaraan vast. Met 8 imbusboutjes is de gehele verspanning vastgezet. Zal er tzt foto`s van laten zien.

    Groeten, Ramses
     

Deel Deze Pagina