Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 28 sep 2011.

  1. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik heb het niet gedaan, maar ik begin spijt te krijgen........

    hmmm folie er af, en toch fff een hoekje schuren?
    folie kan er een stukje af, de naad komt dan onder de ribstiching......
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    @ Ton: Bedankt! :D
    @ Femmo: Je kan `t proberen, ziet er wel strakker uit vind ik. Wel uitkijken dat je de rest van de bespanning niet sloopt tijdens `t schuren. Er is bij mij meer dan de helft van de dikte weggeschuurd. Anders zou ik `t gewoon zo laten als je `t hebt, dat is al een stuk beter dan`t bij mij was namelijk.

    Zo, dit draadje was even behoorlijk weggezakt, vorige update precies een maand geleden.
    Heb afgelopen maand wel steeds iets gedaan, maar kreeg het bouwvirus na alle gebeurtenissen dit jaar niet te pakken. Dat is de afgelopen dagen wel gebeurt en maar goed ook want ik heb nog behoorlijk wat aan de Moth te doen en wil haar in april 2013 invliegen.

    Heb niet overal foto`s van gemaakt omdat het steeds een klein beetje was, maar zal dit weekend weer een update plaatsen. Als zo m`n dochter op bed ligt weer lekker verder bouwen.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2012
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    ik kom potdorie nergens aan toe

    vanmorgen auto gerepareerd na aanvaring met drempel en straks repeteren....
    net zoals elke zondagochtend....carnaval komt er al vlug aan....

    Ben benieuwd naar de foto's!
     
  4. leander

    leander

    Lid geworden:
    18 aug 2010
    Berichten:
    196
    Locatie:
    ternaard
    Je bent lekker bezig Ramses.

    Ik ken het, dat t ff indut, maarja al het goede komt langzaam zullen we maar zeggen;). Volgens mij wordt dit een hele mooie, ik ben benieuwd!!:D

    Gr Leander
     
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Update

    @Leander: Thanks! :D


    Als eergisteren aangegeven, hierbij de foto`s ;)

    Omdat bij de 1:1 Tiger Moth de ligger niet te zien is door de bekleding heb ik de bovenligger tussen de ribben een stukje hol gemaakt zodat de bekleding wat door kan zakken (minder van de ligger weg dan op de foto lijkt). De bovenligger stelde constructief niet veel voor. Het is geen doorlopende ligger als de dikke vuren ligger eronder, maar losse stukjes balsa tussen de vleugelribben. Toch voor extra stevigheid webbings geplakt. Door de webbings werd de vleugel opmerkelijk stijver dan voor `t “uithollen”. Bovenvleugel gedaan, ondervleugel moet nog:

    [​IMG]

    Alle vleugeldelen met oratex bekleed en hier het aftekenen van de knoopjes voor de stiching. Het neusdeel knoopjes om de 10mm daarna naar achteren toe om de 15mm:

    [​IMG]

    Alles afgetekend en klaar voor de PVAc knoopjes:

    [​IMG]

    Deel gedaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    M`n foliebout geeft kortsluiting en ik heb de vorige keer Femmo`s foliebout geleend tot m`n moeder aankwam met dit boutje, “heb je hier iets aan?”, werkt goed! Begonnen met de “zackenband” van Toni Clark:

    [​IMG]

    Begonnen met de romp:

    [​IMG]

    Bijna klaar:

    [​IMG]

    Straks even alles in elkaar steken.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2012
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Update

    Zo, mijlpaaltje in de restauratie :D

    Op de spandraden en vleugelstruts na is ze nu “verder” dan toen ik haar overnam. Naast dat er het nodige is aangepast is ze ook weer bekleed en heeft nu stiching. Nou verder met afwerken en wat details, leuk!!

    Bovenkant:

    [​IMG]

    Onderkant:

    [​IMG]

    Voor de foto de ailerons en cockpitdeurtjes even met witte tape vastgeplakt:

    [​IMG]

    Ook wel een apart kleurenschema zo, met al die witte streepjes :wink:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In het nieuwe jaar verder met de aansluiting van de rolroeren en dan verder met de romp.

    Beste wensen! :x-mas:

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2012
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Zo! Gaaf man

    Dat motiveert wel weer...

    Ook voor jou een fantastische jaarwisseling en een geweldig 2013 zonder zorgen en gedoe!
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Thanks Femmo, en jullie ook een goede gezondheid en het beste voor 2013!

    Volgend jaar :wink: eerst de ailerons aansluiten, maar da`s niet veel werk. Daarna verder met de romp. Ik ga beginnen met de motorkap en ga dit van Han (deBouwer) afkijken:

    [​IMG]

    Foto uit Bouwverslag Dragon Rapide DH-84-VH-UXG/Riama van HanDeBouwer

    Is in vorm bijna dezelfde kap ;)
    Niet gek natuurlijk: Han DH-84, ik DH-82A

    Groeten, Ramses :x-mas:
     
  9. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Fraai is dat.
    Heb er anders nog geen toestemming voor gegeven.:)
    Volgende keer toch maar patent aanvragen.:banana:

    Groeten Han.
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zou zeggen: laat hem zo, hij is prachtig! :banana:
    Respect verdien je Ramses, heel mooi werk!
    Geldt uiteraard ook voor Femmo, hoop dat jullie dit jaar samen met jullie Moth's kunnen vliegen.

    Groeten, Ralf
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    @ Han: Hahahaha, aanvraag tot schaamteloos copieren verstuurd... ;)
    @ Ralf: Bedankt! :D

    Vanochtend toch nog even iets kunnen doen. De servo`s in de vleugel gebouwd en de ailerons aangesloten. Voor de ailerons gebruik ik Futaba S3001 BB`s:

    [​IMG]

    Op z`n plek:

    [​IMG]

    En aangesloten:

    [​IMG]

    Hiermee ga ik volgend jaar aan de slag: ;)

    [​IMG]

    Zo, nou boodschappen doen en alles klaar maken voor vanavond [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
  12. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Haha.
    Aanvaard door je mooie pb.

    Goede jaarwisseling en veel bouw en vliegplezier in 2013.!

    Groeten Han.
     
  13. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen

    nou de mijne is vooralsnog niet half zo mooi als die van Ramses
    Voordeel; ik kan veel afkijken en zo heel snel leren.
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Update

    Dank je Femmo, die van jou wordt zeker zo mooi, alleen de aileronaansturing al zou ik willen zoals jij het hebt.

    Eerste update in 2013 voor m`n Moth. Dit jaar gaat ze vliegen, dat moet zeker lukken! :D

    De spijkertjes uit de scharnieren gehaald om er pianoscharnieren van te maken:

    [​IMG]

    Zo moet het worden:

    [​IMG]

    Vier stroken lithoplaat gesneden om aan de binnenkant van de pianoscharnieren te lijmen. Met 30 min. epoxy onder druk laten drogen. De zijpanelen van de motorkap uitgezaagd:

    [​IMG]

    De pianoscharnieren kunnen voorlopig nog uit elkaar, makkelijk tijdens het lakken straks:

    [​IMG]

    En nu om ze te kunnen klemmen tijdens het drogen:

    [​IMG]

    In elkaar gestoken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De motorkap is volgens mij orgineel van Toni Clark en is erg grof aan de binnenkant en moet nog gladder geschuurd worden (iig de deuren).

    Groeten, Ramses
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    ziet er goed uit
    weet je al hoe je een stevige verbinding van de onder kant van de deuren gaat maken?
    Om het niet zo'n gammel geheel te laten worden.
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Eigenlijk niet... :D Ontstaat wel als ik ermee verder ga. Gammel is `t niet, het pianoscharnier is erg stijf alleen de onderplaat is inderdaad erg zwak. Eerst de Saito er eens opzetten. Weet ook nog niet hoe ik de uitlaat ga maken... :confused:
    Komt goed!

    Groeten, Ramses
     
  17. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    691
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    scharnierende motorkap

    Hey ramses ,
    Beste wensen voor 2013 en dat die 2 deHavillandjes dit jaar mogen fladderen
    je bent al een heel eind op weg zie ik

    Even een vraag,waarom maak je de scharnieren van je motorkap uit allemaal kleine plastic scharniertjes?

    Ik heb vorig jaar mijn plastic scharnieren in de motorkap van mn sv4b vervangen voor alu,messing scharnieren!

    Om de simpele reden dat plastic toch iets minder lang meegaat(bij ons brandstof vliegers) en langzaam aan afbreekt door de brandstof die er toch af en toe op komt.

    Ik ben naar de form ido geweest en heb daar het kleinste metalen scharnier gekocht wat ik kon vinden,soort messing legering achtig iets.

    het is uit een stuk en kan niet langzaam afbreken door veelvuldig gebruik en peut geknoei.
    Integendeel het gebruik wordt alleen maar naar mate de tijd verstrijkt fijner.

    Kijk maar of je er iets mee doet , het idee van han is ook geweldig maar die heeft geen last van brandstof omdat ie electro vliegt.

    groetjes pascal
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Ha Pascal, jij ook de beste wensen voor 2013 en veel bouw- en vliegplezier!

    Keuze voor kunststof scharniertjes ipv metaal is vooral vanwege `t gewicht.

    De Kavan-scharniertjes welke ik heb gebruikt zijn speciaal voor rc-modellen en zijn brandstofbestendig, ze worden gewoonlijk voor de roervlakken van (brandstof)modellen gebruikt. Staartvlakken krijgen meer uitlaatgassen te verduren (in vliegwind) dan de scharnieren op de bovenkant van de motorkap en ik heb nog nooit een model gezien met deze scharnieren die een roervlak verloor door brandstofinwerking.

    Tevens zit de scharnierlijn aan de bovenzijde van de kap, daar met brandstof knoeien zal niet snel gebeuren of je moet het er overheen gieten? ;)

    Deze in serie geplakte scharnieren lijken ook meer schaal dan een metalen scharnier uit de DHZ-zaak vanwege de nu kleinere afstand van de nokjes.

    Bedankt voor `t meedenken!

    Groeten, Ramses
     
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Update

    De Toni Clark vleugeltank van m`n Tiger Moth heeft alleen ribben aan de boven- en onderzijde, maar de 1:1 vleugeltank heeft ook ribben aan de zijkant:

    [​IMG]

    Ik ga de middenweg, wel ribben aan de zijkant maar alleen in `t zicht. De meest strakke manier die ik kan verzinnen vanuit de maquettebouw is met styreen, alleen is dat materiaal relatief erg zwaar. Vandaar niet de gehele zijkant van de tank, maar alleen de stukjes aan de zijkant die in het zicht komen.

    Malletjes aftekenen. De vleugel op de tank gestoken met een stukje stevig papier ertussen:

    [​IMG]

    Rechts op de foto een dun plaatje styreen en half-ronde staafjes styreen met ongeveer dezelfde dikte als de ribben op de boven- en onderzijde van de TC tank:

    [​IMG]

    De malletjes overgenomen op `t plaatje styreen en de buitenste ribjes (flink gebogen) geplakt met Bison Hard PVC lijm. De rest van de staafjes van de rechter onderkant ertussen afgetekend en op maat gesneden. Deze ribben worden verlijmd met Revell plasticlijm:

    [​IMG]

    Linkerkant is klaar, het gearceerde deel moet er nog tussenuit. Op de rechterkant nog een paar ribben en dan uitsnijden:

    [​IMG]

    De linker- en rechterkant op maat gemaakt met de vleugels:

    [​IMG]

    Kunststofprimer erop:

    [​IMG]

    Klaar voor montage:

    [​IMG]

    Gewicht voor de vier platen 16.5 gram, niet weinig maar het zit voor het zwaartepunt dus mag wel. Twee "volle" platen was wel te zwaar geweest

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
  20. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    He ramses

    Mooi man!
    Waar haal je dat spul?
    16.5 gr klinkt alss niks...jij vind het zwaar?
    Kunststofprimer; hoe weet je nu zeker dat dit niet gaat bijten met je lak straks?

    Ziet er wel superstrak uit!!
     

Deel Deze Pagina