Hallo beste mensen ik ben met deze CNC kit bezig. havalland | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online! Maar ik kom nu tegen een paar probleempjes aan. Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen. Ik zal graag wat advies willen hebben om het vliegtuig met tisue te bespannen. Ik heb wel eens met spanlack komplete vleugels verdraaid. Is het ook verstandig om spanlack eventueel met water te verdunnen?.En hoe plak je het beste tisue af voor het schilderen. verder zit er ook bij deze kit plastic onderdelen bij. Die geheel pas gemaakt moeten worden. Hiervoor heb ik nu formula 560 lijm voor gehaald. zijn er mensen die hier goede ervaringen mee hebben. En hoe kan ik het beste deze onderdelen bewerken en pas maken.
Hoi, ik ben nu een model aan het maken van volgens mij hetzelfde merk (dumas aircraft),namelijk een aeronca c3. Deze ben ik nu aan het bespannen met het meegeleverde papier. http://www.modelbouwforum.nl/forums/vliegende-schaalmodellen/196745-aeronca-c3.html Ik ga als volgt te werk: ik heb eerst de houten onderdelen licht geschuurd en daarna 2 keer met porienvuller ingsemeerd goed laten drogen (ook tussen de 2x lakken in). Als het goed droog is weer licht schuren, vervolgens over de buitenste randen van het te bespannen onderdeel spanlak smeren (onverdund). Daarna het uitgeknipte stuk papier eroverheen leggen en voorzichtig strak trekken, even wachten tot de lak gedroogd is en vervolgens met een verstuiver water over de tissue heen sproeien dat het redelijk vochtig is. Dit goed laten drogen (hij is droog als het papier superstrak op het onderdeel zit), kan wel een uurtje duren en als het droog is 2 tot 3 keer weer met (nu verdunt met cellulose thinner) spanlak insmeren. Na eventjes te gedroogd te hebben zou het nu wel redelijk strak moeten zijn, ook kun je na het aanbrengen van spanlak/water telkens een aantal gewichtjes laten rusten op de buitenste randen van het onderdeel om te voorkomen dat het krom trekt. als er nog vragen zijn hoor ik het wel. Groetjes
Spanlak met water verdunnen werkt niet, hier is een cellulose thinner voor nodig. Graupner Spanlack kan het best met de bijbehorende verdunner worden verdund. De methode uit de vorige post is prima. Je kan het spannen met water ook uitstellen tot alle delen bespannen zijn. Tegen verdraaien helpt alleen het ondersteunen van het onderdeel tijdens het drogen. En zuinig met de lak! Het afplakken is om te airbrushen? Gebruik in ieder geval low tack afplakband.
oke met deze berichten kan ik wel wat. het is inderdaad een kit van Dumas aircraft. Ik heb nu spanlack van model engineering en van aeronaut. maar ik kan dus niet zomaar thinner gaan hallen bij de Gamma of formido om te verdunnen. Ik kan wel aan MEC komen is dat misschien ook een optie.
. Mooie kist! Waarom maak je geen bouwdraadje hier op het MBF, is leuk voor anderen (zoals ik) om te volgen en je krijgt vaak bruikbare tips Bespannen kan op vele manieren en elke methode heeft z`n voordelen en uiteindelijke resultaat. Tissue bespanning breng ik persoonlijk 'droog' op. Alle balsa contactvlakken schuur ik lichtjes na (en smeer er verder niets op). De tissue span ik er 'droog' overheen en lak deze dmv een penceel met onverdunde spanlak van buitenaf door de tissue heen vast. Wanneer dit droog is lak ik het gehele onderdeel nog 2 tot 3x met onverdunde spanlak. Alleen bij dubbel-kromme oppervlakten maak ik het tissue eerst nat voor het opspannen. In dit draadje kan je m`n werkwijze in foto`s zien. Ook dit is maar een van de vele methoden, zoek er eentje die lekker werkt voor jou, succes! Veel plezier met de afbouw van je mooie DH-89 Rapide Groeten, Ramses
Geen probleem, spanlak van Model Enginering is met gewone thinner te verdunnen. Dus het kan gewoon van de bouwmarkt komen.