Voor diegene die nog twijfelen welk kistje ze willen gaan bouwen / aanschaffen is dit mogelijk een goede kandidaat: HEMPEL Modellflugwelt - HELIX F3P 2021067 Hier een Video waar de Helix in is te bewonderen. Ik zit zelf nog erg te twijfelen tussen deze of de Clik V2
Ja, voor degene die nog twijfelen, nog een optie erbij... Haha. Dat ding en de piloot vlogen heel strak, ik kende hem niet maar die vergeet ik niet zo snel meer. Mijn keuze voor een f3p-b kist is vorig jaar al gemaakt, de Clik (v1). De AM kist is nog een vraagteken.
Voor dat bedrag dus al nooit, dan schets ik hem zelf wel na(en dan klopt er natuurlijk niets van , want voor 4 euro aan depron, en laten we zeggen 10 euro bedrukking, vind ik het winstpercentage iets te hoog worden op die F3p kisten.......(lees: ronduit belachelijk)
Jeroen, Wat voor componenten zou je hiervoor gaan gebruiken eigenlijk en hoe zwaar word nu zoiets ongeveer. Mvg,
Hey Daniel, Ik denk dat ik dan de volgende setup zou gebruiken: Motor Strecker 11 grams met een 8x 4 WES-technick prop (deze combi heb ik namelijk nog eentje liggen) Anders zou eventueel deze motor ook een goede keus zijn denk ik. Voor de servo's zou ik nu voor de nieuwe digitale JR's gaan. Verder zou een kleine accu van ca 250 ~ 300 mAh voldoende moeten zijn voor twee a drie programma's. Volgens mij is de Helix iets groter dan de gemidelde F3P kist dus wat het gewicht zal zijn weet ik zo niet. Het is ook afhankelijk van het depron wat voor de fabricage gebruikt wordt. Ik schat in dat het ongeveer op 125 gram zal uitkomen.
zijn er al vlieg ervaringen met die CBM motor? zouden de JR digi servo's ook rechtstreeks op 2 lipo kunnen zoals de d47? vliegt die helix op rails.. pff
Jan scholten schreef : vliegt die helix op rails.. pff Die piloot vliegt met een ander toestel ook op rails
in dat filmpje vanaf 38 seconden vliegt hij een 4 punts rol 45 graden omhoog.. heeft hij daar een mixer in gebruik of is dit een geprogrammeerd figuur. het gas is exact gekoppeld aan de aileron sturing lijkt wel.. knap hoor!
Nee hoor, Christoph geeft steeds precies op tijd een stootje gas bij om de weerstand te compenseren die ontstaat door de rolroer uitslag.
Ik vind dit kleurenschema wel veel beter dan die waar hij op wallahalla me vloog. De lichtere kleuren leggen minder de nadruk op de rare vormen.
Zoals Winfried al aangaf heeft Hezik dit motortje gebruikt afgelopen seizoen. Ik was toen onder de indruk van de prestaties en het geringe geluid wat hij maakt. Ook is hij lekker geprijsd. De analoge JR's kunnen op twee cellen mits er ik dacht een diode tussen de plus werd geplaatst. (weet het dus niet zeker, Bert of Dick weten dit wel) Of dat de digitale op twee cellen zouden kunnen weet ik niet. Ik denk alleen dat het voor een precisie kistje niet nodig is. Dit wordt meestal gedaan bij aeromusical kistjes omdat die natuurlijk om hele snelle respons vragen.
Tja, die cbm deed het prima, maar dan moet je wel (net zoals bij de 11/12g strecker) op het gewicht letten, niet een 160g shocky maken. Ik zou voor de motor ook naar de neutrino kijken, levert iets meer vermogen met dezelfde prop en weegt 'hetzelfde'. Wel iets duurder maar met zoon 60 euro niet schokkend. Zeker al de helix leeg iets zwaarder is dan de elipsia van hezik kan meer vermogen wel welkom zijn. Over de servo's, er was bij de analoge idd een diode nodig om het bibberen tegen te gaan, hoewel door sommige dit niet werd gedaan en als je eventjes volgas geeft is het ook weg. Bij het (oude) A programma zijn snelle servo's voor de verticaal neergaande halve rol ook wel nodig, hoe sneller de servo hoe sneller hij start en stopt. En hoewel het voor de B en C ook prettiger vliegt met snellere servo's is het niet strikt noodzakelijk.
Klopt dat het ook handig is om voor programma's snelle servo's te hebben. Echter zijn de JR's al snel wanneer ze voeding van de bec voor hun kiezen krijgen. En in mijn inziens is dat snel genoeg voor de programma's.
Over de CBM; niet kopen, zonde geld. Het is inderdaad technisch een erg mooi motortje. Carbon asje, keramische kogellagers. Het ding doet ook wel wat het belooft, en is inderdaad, zoals Jeroen al aangeeft, echt stil, ook niet het gefluit of gejank wat je soms wel eens hoort. Het ding weegt 14.5 gram, wat natuurlijk ook een mooi gewicht is. Al dat ge-loftrompet, en toch zeg ik niet kopen. Waarom niet? Omdat je voor veel minder geld het welbekende 19 grammer koopt. Die is slechts 5 gram zwaarder, heeft ongeveer het dubbele vermogen en kost 1/5e. Als die 5 gram het probleem is, die kun je van die 19 grammer wel afhalen. Het is dus de prijs/kwaliteit verhouding die het hem doet. Je gaat er echt geen moer beter door vliegen door het CBM motortje, eerder slechter omdat ie qua vermogen 'net aan' is, en hij kost een pak meer. Geef dan meer geld uit aan goede servo's en een goed kitje, zou ik zeggen. Koop je die CBM toch, dan moet je je kist echt onder de pak-m-beet 140 gram houden, anders zou het wel eens kunnen dat ie stilvalt in klimmende figuren.. Het ding levert niet meer dan grofweg 150 gram thrust met een 8x4.3 prop. De 220~240 gram die ze opgeven, gaat het ding never nooit niet halen. Wil je meer dan 150 gram, moet je naar een kleiner propje toe, wat ik minder prettig vind vliegen. @Jeroen: bedenk je dat mijn elipsia 105 gram woog.. en denk dan nog eens na over het vermogen Wat betreft deze Helix.. dat is natuurlijk een smakenkwestie, maar ik vind 'm niet mooi. Als ik naar het filmpje kijk zie ik een kistje wat af en toe te langzaam gevlogen wordt en wat in een daallijn behoorlijk wat snelheid oppakt (kijk bv. eens naar die stallturn). Ik zou dan voor de Clik v2 gaan, wat ik ook niet doe, ik blijf met de elipsia vliegen. De Clik v2 is een 'ver-elipsia-de' Clik volgens mij
Helix Manta V3 Hmm... lijkt behoorlijk op elkaar vanaf zoon foto. Tuurlijk zijn er verschillen, maar toch.