Meer voltage betekent meer snelheid meer kracht en weer vele twijfels. Sinds enige tijd verschijnen er servo s die op 7.4 volt spanning kunnen functioneren. Er zijn al Futaba HV servo s te koop voor € 30,-. In het duurdere segment de S 9070SB van Futaba met veel kracht en 32 gram gewicht. 100 gram aan servo s om een heel F3A vliegtuig te besturen. The Future is now. Allemaal metalen tandwielen 3 polen brush motor en veelbelovende specificaties. Rechtstreeks op de lipo of toch weer een schakelaar met een regulator van 35-40 gram. Het lijkt mij geweldig om met het accu pakket aansluiten ook de stekker van de servo lipo in elkaar te steken. De voltregulator systemen hebben mij in de loop der jaren 2 kisten gekost. De eerste was een Jaccio systeem en een aantal jaren later een Duralite syteem. Hitec brengt steeds meer 7.4 volt servo s op de markt en Graupner blijft ook niet achter met een aantrekkelijk geprijsde lijn. De eerste berichten van problemen met rechtstreeks op de lipo aansluiten zijn er al. In de Cap 232 gebruik ik Dymond 9900 servo s op 7.4 volt.dit is met een Emcotec mini magic waar ook 7.4 volt afgeregeld uitkomt. Voor mijn nieuwe project wil ik met HV servo s gaan werken.
Rechtstreeks 7,4V lijkt me wel eenvoudiger aansluiten, 2S voor ontvanger en servo en dan een HV regelaar met opto voor de motor. Zonder regelaar komt dan de open spanning van de accu op de ontvanger en die kan oplopen tot 8,4V bij een vers geladen LiPo. Omdat P = U * I en U = I * R dan is P = U^2 * R, daarmee krijg je een maximum vermogen wat (8,4/7,4)^2 hoger is, die belasting kan een servo fataal worden. Om rechtstreeks aan te mogen sluiten heb je 9V servo's nodig. Voor zover bij mij bekend heb je alleen indoor 9V servo's. Wil je reproduceerbare servo snelheden en redundantie dan zou ik voor een duitse spanningsregeling gaan waar je twee accu's op aan kan sluiten zodat je altijd exact dezelfde spanning op je servo's hebt staan. Een regelaar heeft wel een klein verschil nodig tussen aangeboden spanning en uitgangsspanning, de meeste regelaars voor 2S maken daar dan 6V van.
De motor heeft bij F3A altijd een eigen voeding, de enige verbinding met de regelaar is de aansluiting met de ontvanger. Ik weet niet of er HV regelaars zijn met BEC . Ik lees dat er vaak schade is aan modellen door bij 6 cellen bij de toepassing van een BEC . Er blijft dus altijd een stukje elektronica tussen de lipo voeding van de ontvanger en servo s. Op de site van Emcotec zie ik al een paar systemen staan met een 7.2 volt uitgangsspanning. Ook de 2.4 GHZ ontvanger van futaba is geschikt voor 7.4 volt. Bedankt voor het advies.
Hallo Ed Waarom gebruik je geen life cellen 6,6 volt, dan kan het hele systeem zonder regelaar draaien en heb je toch snellere en krachtigere servo's.
Leuke insteek,bedoel je de A123 cellen? 1200 ma = 90 gram 2x 500 ma Lipo met een Emcotec ook ongeveer 121 gram. 1x 900 Ma Lipo Thunderpower met Emcotec 92 gram Het overwegen waard,wie heeft er ervaring met dit type cellen en kan iets zeggen over de betrouwbaarheid, oplaadtijd en zelf ontlading?
Hoi Ed, Ik vlieg al anderhalf jaar met LiFe zonder regelaar direct aangesloten. Werkt prima. Hyperion heeft mooie ontvangeraccu's. Ik vlieg F3A met 800mAh en 3D met 1600mAh. De 800mAh accu weegt maar 50gr. 5C te laden. Haast geen zelfontlading. Al gevlogen met die Hatta prop van je? Groet, Mart.
Hallo Mart, Ik raak steeds meer overtuigd van de inzet van deze cellen. Toch weer 40 gram besparing in de 5 kg worsteling. En weer een onderdeel dat stuk kan gaan er tussen uit. Welke servo s gebruik je in combinatie met deze cellen? Ik ben volop aan het testen met diverse propellers maar heb sinds 18 november niet meer gevlogen.
Goed idee die 123 cellen, die zijn in ieder geval miner kwetsbaar dan de LiPo's in hun plastic zakje. Hoe bewaak je de capaciteit, ik heb me laten vertellen dat 123 een nogal abrubte spanningsval heeft aan het einde van de capaciteit, dus weinig tijd tussen waarschuwen en leeg. Of valt dat in de praktijk mee? Ik heb een telemetrie ontvanger en kan de ontvanger spanning terugkoppelen naar de zender, in combinatie met een HV regelaar en rechtstreekse stroomverzorging wordt het technische plaatje dan heel erg simpel en simpele dingen blijven lang heel. Wat voor schakelaar heb je tussen de ontvanger en de A123 cellen?
Ik gebruik het zelfde ontvangeraccutje als Mart in mijn F3A kist. en gebruik JR DS 8915 en Mart de voorganger hier van de JR DS8715. ook heb ik Dymond 9500 servo's direct op 2S lifepo gebruikt. De Spanning van Lifepo's komt in de praktijk op 6.2 a 6.3 volt neer. Wat ik persoonlijk het grootste voordeel vind is dat er geen regelaar nodig is. Ik gebruik 2mm goudkontacten om mijn ontvanger aan en uit te zetten zodat er ook geen schakelaar meer nodig is.
Schakelaar weglaten maakt het nog makkelijker, omdat de ontvanger snoertjes nogal dun zijn zou ik met twee draadjes naar de ontvanger gaan. Mijn 8 kanaals ontvanger zit niet helemaal vol. Hoeveel vluchten maak je dan met zo'n ontvanger pakket, stel dat je op een gemiddelde vliegmiddag zo'n 5 vluchten maakt, kan dat zonder bijladen of laad je elke vlucht?
klopt ik heb ook 2 stekkertjes in mijn ontvanger zitten voor de voeding uit de ontvanger accu. En naar de 2mm goud contacten gebruik ik silicone snoer. Dit omdat het mechanisch erg sterk is en het de kans op een draadbreuk minimaal maakt.
verbruik per vlucht bij een electro kist is zo'n 35 mAh. Ik vlieg zeker 10 vluchten zonder bijladen op een 800mAh accu. Volkert