De Redder

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Halmar, 15 dec 2010.

  1. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Ongeveer 8 jaar geleden ben ik begonnen met de bouw van De Redder, de eerste Valentijn 2000 van de KNRM. De laatste tijd heb ik rustig aan de draad weer opgepakt.
    Eerst een paar foto's van het begin:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even wat algemene info van het model, schaal dus 1:10, geeft een lengte 110 cm. Gewicht wordt 8 kg, en de aandrijving door twee 28 mm kehrer jets, met borstelloze motoren.

    Verder met de romp. Hij is opgebouwd van triplex spanten en een balsahouten huid. Deze heb ik nu redelijk in model, nog een paar plekjes waar de kuil nog uit moet. Probleem is dat het balsahout licht doorbuigt bij het schuren door de ruimte tussen de spanten. Dat is een beetje dweilen met de kraan open. Daarom wou ik als de laatste kuilen beter in de richting zijn de hele boot voorzien van een laag epoxy met glasvezel (180 grams heb ik nog liggen) om het geheel wat meer structuur te geven. En dan de romp strak maken. Voor dat ik me veel onnodig werk op de hals haal, als dit geen goed idee is hoor ik het graag.

    Nog even de huidige staat van de romp:

    [​IMG]

    Daarnaast nog een ander dilemma. De romp is nu nog in een staat dat ik hem ook echt als romp kan gaan gebruiken. Andere optie is om hem voor een mal te gaan gebruiken. Voordeel is dan een glasvezel romp (geen hout meer dus kan ook niet rotten, werken), en geen spanten die in de weg staan in de romp. En er kunnen dan meer rompen uit komen. Dus wat is wijsheid?

    Groet Halmar
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De meeste bouwers hebben dit soort smoesjes niet nodig om gewoon te zeggen dat ze met polyester willen gaan kliederen.
     
  3. sleper

    sleper

    Lid geworden:
    11 apr 2010
    Berichten:
    158
    Locatie:
    ljouwert (voor niet friesen Leeuwarden)
    Suces met de bouw van één van de mooiste reddingsboten van de wereld (ze worden zelfs in italie gebruikt).
    Als er Polyesterrompen van komen dan hou ik me ook aanbevolen.
    Want dan wil ik graag de Frans Hogewind van Terschelin-paal 8 maken.
    [​IMG]

    Niels
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2010
  4. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Epoxy? Polyester?

    Hallo Halmar.

    Aller eerst een heel mooi strak rompje heb je gemaakt, ziet er perfect uit om afdrukken te maken.

    Op de vraag wat je wilt doen moet je natuurlijk zelf bepalen. Maar als je toch lekker aan de gang wil met Epoxy, dan wist ik het wel.
    Zet hem helemaal in een paar lagen epoxy ( stink niet als je binnen werkt)
    Schuur hem glad en plamuur hem, en haal dan je houten romp er weer uit.
    De binnen romp zolang mogelijk laten zitten, geeft enorm veel steun bij het afwerken.
    Als je dan een lege epoxy romp hebt scheelt je enorm in gewicht.
    Eventueel een paar hulp spantjes er in voor je moters.

    Je kan later altijd nog een afdruk van van je romp maken en hebt dan een prachtige mal. Ik denk ook dat dit ook de beste oplossing is.
    Ik ga dit zelf straks ook doen met een kottertje van 48 cm.

    Kijk eens op het bouwverslag van de Multiknikspant Eurokotter , hier heb ik ook de gehele houten later verwijderd.

    Voor materiaal kan je eens kijken op de onderstaan site's.

    :: Welkom bij Fa. Duursma :: Polyester producten op maat.

    Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Poly-Pox GT 625 set 1 kg


    Hebben ze veel materiaal en goede omschrijving.
    Voor vragen, mail gerust.


    Groet

    Paul UK-104

    Nog wel een tip.

    Epoxy is wel 2 x zo duur, maar het ruikt amper en het droogt kleef vrij op.
     
  5. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank voor de reacties. Mooi project die eurokotter. Denk niet dat ik het zo ga doen, maar vind het wel een mooie techniek. Ik denk dat ik zelf als ik met deze romp ga varen alleen de spanten verwijder, het balsahout weer glad maak met een vuller, en dan nog een dun matje aan de binnenkant leg, zodat een sandwich romp ontstaat. Maar goed, ik ga eerst voor een goede buitenkant.

    Afgelopen tijd de buitenkant nog wat geschuurd en geplamuurd. Daarna heb ik er een glasvezel mat op gelegd, en deze met epoxy geïmpregneerd. Het geheel in de 'oven' gezet, zodat de hars goed kan uitharden. Het resultaat;

    [​IMG]

    Met de mat er op is te zien dat het al best strak begint te worden. Alleen jullie hebben waarschijnlijk al gezien dat er een aantal blaasjes in de mat zitten. Ook is hij niet goed in de rand op dek hoogte gekomen. Volgens mij heeft dit te maken met de mat die ik gebruikt heb. Deze was heel strak geweven, waardoor hij een sterke eigen wil heeft. Nu is dit natuurlijk op te lossen door gebruik te gaan maken van vacuüm, maar dat vind ik een beetje omslachtig. Een lossere, dunnere mat zal dit waarschijnlijk ook oplossen. Wat voor een mat is hier geschikt voor? Mijn ervaring met epoxy en glasvezel is gebaseerd op 1:1 zweefvliegtuigen, dus daar best wat ervaring, maar de materialen zijn dan voorgeschreven.

    Groet Halmar
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat vreselijk jammer van het resultaat.
    Maar de mat de schuld geven staat je niet netjes, zeker omdat je schrijft ervaring te hebben.
    Ik heb wel eens stickers geplakt van 100 x 100 cm en dan moet je ook gewoon heel secuur randje voor randje verder aanstrijken.
    Alles met geduld en grote zorgvuldigheid.
    Ook dan lukt het om geen blazen achter te laten.
    Ik neem aan dat je weet dat je dat misschien nog kan redden door 2 gaatjes in een blaas te maken en dan met injectiespuit via het ene gaatje hars erin te spuiten tot het uit het andere gat komt.
     
  7. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Het probleem is dat toen ik het aanbracht alles netjes op de romp lag. Geen blaasjes of wat dan ook, maar na 24 uur drogen dus wel blaasjes gekregen.

    Groet Halmar
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ai dat is nog veel l*lliger,
    te snel gedroogd misschien dan, omdat je schrijft in de "oven"?
    dat de buitenkant al hard was en dat er nog vluchtige stoffen binnen in zaten?
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Welk produkt onder de mat?
     
  10. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    De hars moet eerst uitharden bij kamertemperatuur, dan na 24 uur afbakken bij 60 graden. Kamertemperatuur heb ik uitgelecht als 30 graden (vanuit eerder genoemde ervaring). Misschien dat dat te veel was. Andere optie die ik nog bedacht heb, zou het kunnen zijn dat er nog gassen, damp, uit het hout van de romp is gekomen?

    Met wat epoxy, plamuur en schuren gaat het wel goed komen, maar toch.

    edit: onder de hars ligt balsahout.

    Groet Halmar
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Met welke lijm heb je dze balsa gelijmd? Hout te vochtig mischien :confused:
     
  12. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Kan maar 1 fout gemaakt zijn de Blauwe lak deze begint bij die temperaturen te blaren en daar door geen hechting , gewoon weer blank beginnen en niet bakken kan de balsa ook niet tegen .
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    :2gunfire:Lak onder epoxy ? epoxy altijd op het blanke materiaal zetten epoxy en mat over verf heeft geen zin veel verven worden gewoon opgelost door epoxy
     
  14. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Ziet er best goed uit hoor, is echt nog wel te redden.

    Niet gaan wenen, er zijn ergere rampen gebeurd.

    Ik zou de blazen voorzichtig weg snijden, en op vullen met gewone epoxy.
    Daarna een dun keper weefsel er over heen.
    Boot instrijken, keper weefsel 60 gr/m3 er over, en vol en zat na rollen.
    Lekker laten uitharden, bij kamer temperatuur.
    Na een weekje de spanten er uit halen, en de balsa licht insmeren met epoxy.
    Daar na nog een keertje en dan dunne vlies gebruiken 30 gr / m3.
    Gaat dan helemaal goed komen.

    Je kan overwegen om voor het verwijderen van de spanten de boot eerst vlak en glad te schuren, met spanten er in geeft dit meer stevigheid.



    Paul UK-104
     
  15. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag weer even bezig geweest. Door te schuren werden de blaasjes dunner, en waren daarna makkelijk te openen. De lak was niet aangetast door de epoxy, dus wat dit extra werk nou heeft veroorzaakt weet ik niet.
    Ik heb het met een paar blaasjes al geprobeerd, dicht plamuren en daarna glad schuren gaat prima. Uiteraard komt er als alles weer goed is weer een mat overheen, zodat er geen zwakke plekken ontstaan.

    [​IMG]

    Tot zo ver maar weer.

    Groet Halmar
     
  16. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    opgesloten lucht zet uit als je het in de oven stopt/verwarmd,
    polyester delen en bumpers van autoos laten we ook niet in de spuitcabine drogen met de verwarming aan,
    de lucht zet dan ook uit en dan krijg je blaasjes onder de verf,
    en daarom bij u is de polyester bol gaan staan,
    mvg markioo
     
  17. sleper

    sleper

    Lid geworden:
    11 apr 2010
    Berichten:
    158
    Locatie:
    ljouwert (voor niet friesen Leeuwarden)
    waar heb jij de tekeningen gevonden?

    Niels
     
  18. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    De tekening heb ik van de KNRM, kun (kon) je kopen in de webwinkel.

    Het is al weer even stil geweest hier, bouwen gaat bij mij in een heeeel rustig tempo. Dat wil niet zeggen dat er helemaal niets gebeurt. Gister heb ik er weer een mat overheen getrokken, en dit keer is het, al zeg ik het zelf, perfect gelukt. Is me alles meegevallen. Ook heb ik de waterjets in bestelling staan. Rustig aan, maar de bouw gaat door!

    Groet Halmar
     
  19. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    valentijn

    Hoi Halmar,

    leuk om je project eens te zien, na ons gesprek op de club.
    Ik ga het volgen.
    je weet inmiddels dat ik ook de valentijn (1:7) aan het bouwen ben, maar ook bij mij gaat het rustig, al ben ik al ietsje verder.
    Je hebt inmiddels aardig wat hulp lees ik, dat met die blaasjes komt wel goed...;)
    Als ik tijd heb, en het is mooi weer kom ik zondag even kijken op de vijver.

    Succes met de bouw.

    Hendrik Jan
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Blij dat te horen. Heb je foto's?
     

Deel Deze Pagina