De Reflex simulator

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Harpert, 26 dec 2002.

?

Is bijvoorbeeld Real Flight Of Reflex 200 Euro waard

1. ja real flight is 100% waar voor zijn geld

100,0%
  2. ja reflex is 100% waar voor zijn geld

0 stem(men)
    0,0%
  3. ja Real flight is duur, maar crashen kost meer

0 stem(men)
    0,0%
  4. ja reflex is duur maar crashen kost meer

0 stem(men)
    0,0%
  5. Onzin, neem gewoon Easyfly

0 stem(men)
    0,0%
  6. Onzin je hebt geen simm nodig alleen ECHT vliegen werkt

0 stem(men)
    0,0%
  1. Harpert

Harpert Guest

Wie kent de REFLEX simulator?

Hoe verhoudt die zich tot bijvoorbeeld:

Real Flight G2
    Easyfly
    FMS

Mijn persoonlijke mening:

G2:
    Ik heb veel problemen met mijn gamebrid (verloopt snel)
    Vliegen is soms onrealistisch. (wellicht door de gamebird)

EasyFly:
    Goede sim, werkt goed samen met de gamebird.
    Soms wel erg LIEF bijvoorbeeld bij het landen

FMS:
    Mijns inziens leuk om te beginnen.
    Vlieggedrag veel te simpel
    grote uitslagen worden niet afgestraft
    Landen is erg simpel

Graag jullie input
    Ik weet dat er eerder draadje zijn geweest omtrent SIMS, maar zag daar weinig info over reflex.... VANDAAR....

Harpert

2. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    als je puur voor heli een sim aanschaft is refex DE keuze.
    veel realistischer als realflight G2.
    ga je voor helis en vliegtuigen is realflight de keuze, alhoewel ik 253 euro voor realflight en 44 euro per addon belachelijk vind.
    easyfly en fms vallen voor mij in ongeveer dezelfde groep, leuk om mee te spelen en wat hand oog coordinatie mee te trainen, maar thats it.

zoals al vaker aangehaald heb ik in het nieuwe jaar realflight interfaces+realflight+alle addons voor een fractie van de nieuwprijs, misschien even het wachten waard.

fms is zo te downloaden en easyfly word her en der ook aangeboden met interfaces voor ongeveer 30 euro.

3. Harpert

Harpert Guest

Beste Gerard,

In vliegtuigen heb ik geen enkele interesse. Alleen in Heli's
    De door jou te leveren Real Flight is wel de OFFICIELE versie, met de licentie?
    Ik zal niet zeggen dat ik roomser ben dan de paus, maar mijn voorkeur gaat uit naar zo veel mogelijk legale software.

Ik overweeg sterk om reflex aan te schaffen, te meer omdat hij goed samen zou moeten werken met mijn zender (Graupner MC12)

Heeft dat een voordeel boven het gebruik van de Gamebird?
    Nogmaals, bij MIJ verloopt de gamebird, met name in real flight heel sterk. (de boel wordt onbestuurbaar en crasht)

Harpert

4. Gerard_nl

Lid geworden:
    7 sep 2002
    harpert, nee mijn realflight is geen origineel, dat kan niet voor dat geld.
    als je veel waarde hecht aan originele software, koop hem dan, hij is het geld waard.
    ik persoonlijk vind alleen dat ie veel te duur is en vind dat ie voor meer mensen toegankelijk moet zijn, van daar mijn interfaces.

illegaal? tja, hoeveel mensen draaien alle software op hun pc van copieen?

ga je enkel voor helis schaf dan reflex aan, die is realistischer dan realflight op heli gebied en vlieggedrag.

jouw probleem met de gamebird kan ik nniet helemaal toppen, het is gewoon een 4 as joystick ,als ie in fms wel goed werkt ZOU ie dat in realflight ook moeten doen, maarja computers he................

5. wouter1

wouter1

Lid geworden:
    14 sep 2002
    hi,

zelf vlieg ik nu al 3 maand op Reflex.
    Om te beginnen, het is inderdaad een sim die vooral
    gericht is op heli's maar vliegtuigen moeten daarom
    niet onderdoen. (best leuk als je eens wil ontspannen :) )

De installatie verloopt vlotjes en de kabel via USB aansluiten
    is ook simpel. Het is trouwens een enorm pluspunt dat je met je
    eigen zender kan oefenen zonder er andere speciale dingen voor
    te moeten aanschaffen.

De simulator zelf is niet echt spectaculair wat het uitzicht of de
    landschappen erin betreft, maar wel functioneel. Het vlieggedrag
    is zeer realistisch.
    Het enige nadeel is mss dat je er maar weinig downloads te vinden
    zijn op internet in vergelijking met G2. Maar hij is wel wat goedkoper.

Reflex is z'n geld echt waard als je't mij vraagt.

Greetz,
    Wouter

6. Harpert

Harpert Guest

Dank Wouter voor je bijdrage... dit sterkt mij in de gedachte REFLEX aan te schaffen. Inderdaad weerhield de matige grafische weergave mij in eerste instantie enorm bij het zien van de DEMO..
    Grafisch is het gewoon SIMPEL te noemen, zeker in vergelijk met G2

Wat voor MIJ het belangrijkste is, de mate van realisme...
    Ik zie het nauwelijks als een TIJDVERDRIJF.. meer als Oefening baart kunst.

Ik hoop dat er nog meer mensen reageren... Positief of negatief..

Harpert

7. Harpert

Harpert Guest

Omdat ik naast mijn werk als regisseur diverse computer systemen beheer probeer ik zo veel mogelijk met legale software te werken.
    Ik heb er geen enkel probleem mee dat anderen dat niet doen. In feite ben ik van mening dat bijvoorbeeld Windows en Office niet per PC, maar per gezin gelicenseerd zouden moeten zijn, maar dan vervallen we in een heel andere discussie

Wat het probleem met de gamebird is, snap ik ook niet... Inderdaad in zowel easyfly als in FMS verloopt hij wel iets, maar dat is eenvoudig te corrigeren.
    In Real Flight is het een drama (onder XP) onder win2k loopt Real Flight bij mij helemaal niet.

Ik wacht nog wat meer reacties af, maar ik neig nu toch bijzonder naar Reflex, mede omdat ik mijn eigen zender kan gebruiken en ik daar verder geen dingen voor aan hoef te schaffen en het ook bijvoorbeeld op mijn laptop moet lopen. De grafische eisen liggen een stuk lager.

Dank, ook voor jouw input....

Harpert

8. J. de Beer

J. de Beer

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Is de gamebird wel goed gekalibreerd? Of kun je deze niet kalibreren?

9. Harpert

Harpert Guest

Ik heb de gamebird ZOWEL onder het configuratie scherm van Windows XP als onder de spellen zelf gekalibreerd.

Onder zowel Easyfly als FMS verloopt hij heel licht, makkelijk bij te stellen met de trim.
    Maar onder Real Flight moet ik om de 15 minuten opnieuw kalibreren, anders wordt de boel onbestuurbaar en vlieg ik met de sticks in de hoek.

Welke simms gebruik Jij?

Harpert

10. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Ik heb alleen Aerofly en dan ook nog een gekraakte versie en vind het geen vergelijking met in het echt vliegen. Voor sommige dingen is het wel handig om dit met een simulator te oefenen maar tot nu toe zie ik er geen voordelen in. Ook denk ik dat de kosten voor die programma's er voor zorgen dat de meesten maximaal een programma kopen en daarbij blijven of er na verloop van tijd mee stoppen. Dus de meesten kunnen niets vergelijken. Ik geef verder liever mijn geld uit aan materialen waarmee ik echt kan vliegen.

Ik heb enkele mensen gezien die via een simulatie programma hebben leren modelvliegen, en ja ze kunnen het maar niet op een veilige verantwoorde manier die ik als instructeur graag zie. En dit is niet omdat ik graag als instructeur op het veld sta.

Soms als het erg druk is met leerlingen dan sta je als instructeur alleen maar te lessen en kom je niet toe aan het zelf vliegen (lees afreageren) gelukkig is dat nu bij mij in de club niet meer het geval ik heb nog maar een leerling en meer neem ik niet meer.

11. Gerard_nl

Lid geworden:
    7 sep 2002
    theo, ben je ook niet van mening dat trainen op de sim het "gevoel" wel traint dan?

ik vlieg liever iemand in die al een beetje weet wat ie moet doen en wat links/rechts/spiegelbeeld gevoel heeft aldanniet geleerd op de sim.

12. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

mijns inziens kun je het gevoel niet trainen met een simulator. Het gevoel moet je krijgen door met een echt vliegtuig buiten te vliegen en veel te oefenen. Ik heb leerlingen gehad die totaal geen ervaring hadden met sturen en het binnen 6 weken volledig onder de knie hadden. Hiervoor moesten we wel iedere dag 6 a 7 vluchten maken van 15 minuten of meer.

Op dit moment is mijn dochter regelmatig met de simulator aan het oefenen en in de zomer periode zal ik haar gaan leren vliegen. Tegen die tijd zullen we wel zien of ze het sneller onder de knie heeft dan normaal.

Wel heb ik gemerkt dat er mensen zijn met een klein beetje ervaring in het sturen zeer snel met een slowflyer kunnen vliegen en op die manier snel veel ervaring opdoen in hoe een model reageerd.

Zelf heb ik regelmatig met aerofly met een helicopter geoefend maar ik denk dat het in werkelijkheid toch compleet anders is en zal reageren. Het normale rondvliegen met de heli in de simulator is vrij gemakkelijk (ook het maken van loopings en rollen is te doen) maar om nu netjes te gaan hooveren dat wordt toch al een probleem. Dit lukt mij nog steeds niet.

Ik denk dat ook een stukje theorie van hoe en waarom iets vliegt zeer nuttig kan zijn om mensen te leren vliegen. Op die manier leren ze vooruit te denken en al te anticiperen op de dingen die kunnen gebeuren door hun stuurbewegingen. En die theorie ontbreekt meestal.

13. Gerard_nl

Lid geworden:
    7 sep 2002
    zeer zinnige praat, diegene die er ook iets van snappen en er ook iets om geven om het te leren, hebben het meestal wat sneller onder de knie inderdaad.
    er zijn er ook genoeg die het allemaal wel best vinden en gewoon een beetje willen vliegen.
    die rapen de meeste brokstukken door "domme" fouten.

zie dat je ook gebeten bent door het heli virus, als ik je een ding aan kan raden is het het boek: Rays Authoritative Helicopter Manual.
    oa verkrijgbaar bij flycam.
    HET boek voor de (aankomend) helipiloot.

14. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Het heli virus heeft mij nog niet te pakken. Heli vliegen is voor mij eigenlijk iets wat ik niet wil. ik heb op dit moment niet de behoefte om elke dag na het vliegen te moeten sleutelen aan iets wat eigenlijk niet kapot is. Met andere woorden er zit me teveel onderhoud aan om alles veilig te houden. Bij de vliegtuigen is dit een stuk minder.

Dat leren door domme fouten heb ik tot voor een paar jaar ook gedaan. Toen ik mij verder ben gaan verdiepen in de materie werd alles gemakkelijker en nadat ik ben begonnen met Indoor vliegen ben ik veel beter en precieser gaan vliegen. Ook heb ik daardoor veel beter geleerd om een model in te schatten en te vliegen met minimaal vermogen. Dus mijn gasstick heeft nu meerdere standen als alleen maar dicht en vol open.

Heb je ook een ISBN nummer van dat boek? Lijkt mij toch wel eens interesant om te lezen, zodat ik ook precies weet hoe een heli werkt en waarom het zo werkt.

15. Gerard_nl

Lid geworden:
    7 sep 2002
    theo, het heeft geen isbn nr, het is een engels boek.
    het staat onder boeken bij www.helicopter.nl (flycam)
    toen ik het ging halen noemden ze het de "bijbel" van de helivlieger.

gerard

16. Harpert

Harpert Guest

Beste Theo,

Juist hoveren is iets wat je volgens mij PRIMA kunt leren op de simulator. Ook is het zo dat juist mijn instructeurs (Fly-cam) mij hebben aangeraden VEEL te oefenen op de simulator, NAAST de lessen.

Zelf heb ik er veel voordeel van.. Hoveren, maar bijvoorbeeld ook naar je toe vliegen kun je straffeloos oefenen. Ook al is de werkelijkheid anders, je krijgt gevoel, reageert rustiger.

Het ebige wat ik jammer vond/vind is dat de simulators toch behoorlijk afwijken qua vlieggedrag van de werkelijkheid. zowel in "makkelijker als in moeilijker" zin.

Bedankt voor je bijdrage, Harpert

17. Dave!!

Dave!! Guest

MIJN mening over de FMS....
    Letterlijk en figuurlijk kinderspel....

groeten,
    dave

18. joggerke

joggerke Guest

Hi,

Ik moet de mening van Wouter onderschrijven, reflex is een zeer goede heli simulator, zeker in vergelijking met fms of easyfly.

Ik ben dit jaar begonnen met heli vliegen (een logo 10) en ik heb daarvoor maanden geoefend op csm v9 totdat ik stabiel kon hoveren.

Zonder hulp heb ik vanaf de eerste keer met mijn heli gevlogen en dit is enkel te danken aan de veli uurtjes simulator.

Toen ik een nieuwe computer kocht heb ik Reflex gekocht, maar denk eraan dat je een deftige grafische kaart moet hebben om iets of wat performantie te hebben. Door bijvoorbeeld enkel de upgrade van mijn nieuwe computer met een Geforce3 kaart ging de framerate van 25fps naar 130 fps op een resolutie van 1152 x 864.

Elk nieuw maneuver op de heli oefen ik eerst op de simulator totdat ik het daar foutloos en vlot kan. Dan pas zal ik dit maneuver in het echt proberen( als ik durf). Mijn mening is dat ik niet geloof in sprookjes, maw als je een maneuver of figuur niet op de simulator kan dan zal je dit ook niet in het echt kunnen.

Het volstaat niet op de simulator een maneuver 4 keer op 10 foutloos uit te voeren want op de simulator is de mentale druk veel minder groot dan in het echt. Ik en vele andere kunnen uren aan een stuk nose in hoveren op de simulator maar in het echt is het toch dat beetje moeilijker !

Joggerke

19. Gerard_nl

Lid geworden:
    7 sep 2002
    een sim is absoluut geen vervanger voor echt en op een sim zal je nooit perfect leren vliegen maar het is wel een uitstekende tool om je te helpen je reflexen en stickbewegingen te trainen.

20. Harpert

Harpert Guest

Ik heb inmiddels de REFLEX sim aangeschaft en apart van de problemen met het instellen van mijn zender, vind ik de reacties van de heli vergelijkbaar (in meer of mindere mate) met het echte vliegen, waarbij opgemerkt dat ook elke HELI iets anders vliegt.

Ik dank een ieder die zijn mening gedeeld heeft.

Harpert

Deel Deze Pagina