De Sperwer van Billing Boats

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Everts, 16 sep 2004.

  1. Everts

    Everts Guest

    Beste allemaal,

    Vandaag kreeg ik van iemand een al wat oudere bouwdoos van Billing Boats van het model "Sperwer", artikelnummer 454. De man was er ooit mee begonnen maar deed er niets meer mee, of ik er nog trek in had. Omdat het toch niks kostte :wink: heb ik het pakket aangenomen en na onderzoek bleek de boel compleet (zelfs de bouwtekening en de stukslijst zit erbij). Wel missen er wat onderdelen zoals een stel spanten, maar dat was te verwachten. Uit de bouwbeschrijving heb ik begrepen dat er ook een aparte beslagset te koop is geweest voor dit model. Het model is echter niet meer in produktie. Mijn vragen zijn de volgende:

    1-Zijn de onderdelen die ik mis nog ergens te koop, evenals de beslagset, en zo ja, waar?

    2-Onder artikelnummer 712 heeft Billing Boats wel de "Boeier" in het programma, maar als ik de details van de foto's vergelijk is deze niet gelijk aan de Sperwer. Weet iemand of de romp van de Boeier gelijk is aan die van de Sperwer? Als ik dat bevestigd kan krijgen zou ik de missende onderdelen misschien bij de importeur kunnen bestellen (en vervalt eigenlijk meteen vraag 1, schiet me nu te binnen :p ).

    Alvast hartelijk dank.
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Everts,

    Wanneer er maar een paar spanten ontbreken, kun je die eenvoudig terug construeren.
    Je kunt met de aanwezige spanten een waterlijnen plan maken. Vanaf de ontbrekende plaatsen kun je nu de spanten intekenen.
    Het lijkt tamelijk lastig, maar het valt erg mee.

    Als het nodig is, kan ik wel wat extra info geven hoe je dit kunt doen.

    Wim
     
  3. benniej

    benniej Guest

    Hoi Everts,

    Toeval wil dat ik net ben begonnen aan de bouw van de sperwer. Eveneens een oude versie 454, ook via via gekregen en ik heb hem zelf ook al een hele tijd op de plank liggen. Mijn romp is al bijna dicht dus helaas kan ik je geen copieen meer leveren van de spanten. Als je de nummers opgeeft welke spanten je precies mist kan ik proberen of ik daar nog een malletje van kan maken voor je (weet niet zeker of dat nog lukt). De beslagset heeft in ieder geval nummer 455, maar of je hem nog kan krijgen weet ik niet. Ik heb wel een stuklijstje van de beslagset (ook een gescande versie, maar geen idee hoe ik die aan dit bericht toe kan voegen), het meeste spul van Billing is bij b.v. Quartel (pijnacker) wel los te krijgen. Ook heb ik goede ervaringen in het nabestellen van beslag bij Billing, maar je moet wel een modelbouwwinkel vinden die dit voor je wil doen.

    Als je nog meer onderdelen mist uit de bouwdoos moet je het maar zeggen, ik kan de houten platen uit de bouwdoos altijd copieeren op papier, zodat je deze na kan maken.

    Ben
     
  4. Everts

    Everts Guest

    Hallo Wim, bedankt voor je reactie.

    Ik heb inmiddels via PB contact opgenomen met Bennie, mocht dat op niks uitlopen dan zou ik graag willen weten hoe je te werk moet gaan. Als dat al kan tenminste, van de in totaal 8 spanten ontbreken er maar liefst 5 en van de 3 die wel aanwezig zijn zijn er 2 doormidden gebroken... :cry:
     
  5. Tiepje

    Tiepje

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Den Helder
    Hoi

    Missien heb je hier wat aan, de link onderin. Hij heeft beslag onderdelen te koop van Billingboats
    Ik zelf heb de Sperwer 4 maal.
    Reeds gebouwd 20%,40%,60% en 80% af.
    De beslagset is nr 455 klopt.
    (inhoud 20 verschillende nr's staan op de doos). 45 onderdelen.

    [​IMG]


    http://home.planet.nl/~viss1588/beslag.htm
     
  6. Everts

    Everts Guest

    Hallo Tiepje.

    Bedankt voor je reactie en de link. Ik ben bang dat het niks meer word met dit model, er zijn toch wat onderdelen weg van de romp. Ik heb gemaild met Overbeek, de importeur, en die mailde mij dat het model van de Sperwer nummer 454 al meer dan 20 jaar geleden uit productie is gegaan 8O

    Het idee om dan delen van de Boeier (712) te gebruiken gaat ook niet op, omdat de Sperwer volgens hun een stuk groter was. Ik bewaar het model nog even, wie weet doet zich iets voor, maar ik ben zelf bang dat het de prullenbak word.......
     
  7. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Als je alleen delen van de romp mist is er volgens mij nog niet zoveel aan de hand. Met behulp van wat info kun je misschien toch een romp maken. (Zie m'n post over het maken van de spanten hierboven.)

    Als je hout mist (plankjes) kun je die gewoon kopen in de modelbouw winkel. Vaak hebben de betere winkels allerlei soorten hout (latjes, balkjes en plaat).

    Ook voor beslag delen is meestal wel een oplossing te bedenken: kopen (er zijn verschillende merken die beslag los leveren) of zelf maken.

    Met andere woorden: het model is niet zomaar geschikt voor de prulle(n?)bak!

    We horen wel van je!

    Wim
     
  8. Everts

    Everts Guest

    Hallo Wim.

    Natuurlijk geven we het niet zomaar op! :wink: Maar er ontbreekt gewoon meer dan zich op het eerste gezicht liet aanzien. Van de 8 spanten zijn er nog maar 2, de hele kiel ontbreekt en nog wat zaken. De platen waar deze onderdelen uitgezaagd zijn missen ook, ik heb dus niets om op terug te vallen. Wat ik misschien zou kunnen doen is er eens goed voor gaan zitten met de onderdelenlijst in de hand, en dan een lijstje maken met de nummers die ik mis. Wellicht kan iemand me dan toch verder helpen. Zodra ik de tijd heb zal ik dat eens doen, en dan meld ik me wel weer.

    Bedankt tot zover!
     
  9. Jaap 47

    Jaap 47 Guest

    beste everts,
    ik zag dat je de bouw tekening had van de sperwer 454.
    Mijn vraag is kan je die voor mij kopieeren natuurlijk betaal ik de kosten je zou me daar een groot plezier mee doen.
    Ik hoor het wel van je.
    groetjes jaap 47
     
  10. rienk

    rienk Guest

    wij hebben ook thuis zo'n boot en daar zit geen beslag op dus het kan wel. ik wil hem zelf ook maken en ik heb de bouwtekening maar geen stuklijst. dus zou je hem kunnen in scannen en naar mij toe sturen?

    rienk
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Rienk,

    welkom op het forum.
    De teksten van evert dateren alweer van 2004. Daarna is er (afgezien van het bericht van jaap in 2009) niet meer op gereageerd.
    De status van evert is inmiddels "guest" dus ik vermoed dat zijn account is geeindigd.
    Op de site van Billing boats kun je een aantal handleidingen vinden. Even googelen op Billing boats doet waarschijnlijk wonderen.

    Succes,

    Wim
     
  12. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste Rienk en Evert.
    ik heb diverse losse onderdelen van deze oude Boeier, laat weten welke spanten je zoekt en wat je nog meer nodig hebt via een pb.
    waarschijnlijk zal ik in een of ander koffer ook nog wel de tekening hebben.
    let wel het is niet de gemakkelijkste boot om te bouwen.
    ook daar kan ik je tzt nog tips geven, waar het bij mij mis ging.
    groeten Loek
     
  13. j.lugt26

    j.lugt26 Guest

    Beste Robbert,

    Ik heb van de week een Bootje gekregen en dat bleek de Sperwer van billings te zijn.
    Dit bootje is niet afgebouwd, maar nu zoek ik een tekening van dat bootje.
    kan jij mij een kopie geven, daar zou ik erg mee geholpen zijn.


    Met vriendelijke groet,

    Johan van der Lugt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2010
  14. j.lugt26

    j.lugt26 Guest

    Tekening Billing Boats

    Beste allemaal,

    Kan iemand mij ook helpen aan de tekening van de Sperwer van Billing Boats.

    M.vr.groet,

    Johan
     
  15. black sea

    black sea

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Steenbergen
    Goedenavond,

    Wie kan mij helpen aan de bouw beschrijving van de Sperwer nr 454.
    Op de site vab BB staat die helaas niet meer.
    M. vr. gr. Ron
     
  16. Crelis

    Crelis Guest

    Beste Loek

    Ben je misschien ook in bezit van enig beslag voor de Sperwer?

    Groeten Kees
     
  17. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Bouwbeschrijving & tekening

    Oke, 't is misschien een late reaktie :confused: , maar ik ben in het bezit van de Sperwer.
    Daarbij heb ik dus ook de beschrijving en de tekening.
    Let wel, dat ik het nummer 402 heb van de sperwer... ik weet niet de verschillen....

    Mocht iemand nog zoeken, dan hoor ik het graag.
     
  18. Andries2

    Andries2 Guest

    Hallo Ron en Johan. Las jullie laatste berichten, Ik heb sinds een paar maanden ook de Sperwer 454 via Marktplaats overgenomen, compleet met tekeningen en beschrijving.
    Het hout is er sinds 1976 niet beter op geworden, maar de bouw vordert wel.
    Als jullie vragen nog actueel zijn, laat het dan even weten
    Groeten
    Andries2
     
  19. Bert145

    Bert145 Guest

    Hi Ron,

    Hier is een bouw beschrijving van de Sperwer #454. Hoop dat je er wat aan hebt.

    Zelf heb ik een bouw paket gekocht op een rommelmark hier in Campbell River, heb inmiddels de romp klaar en kijk met plezier naar de form van deze boot. Ben op zoek naar een beslagzet #455 en hoop die dan ook te vinden.

    Groeten,

    Bert, Canada

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. nsantink

    nsantink

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    1
    Sperwer bouwtekeningen

    Hi Ben
    Zijn de copies van de houten platen uit de bouwdoos nog beschikbaar?
    Nico santink
     

Deel Deze Pagina