Hoi modelbouw vrienden ik heb een probleem ik heb de weser 2de hands gekocht en voor in zat een tegrooten rib die vervolgens de romp naar buiten drukte in de vorm van die rib ik heb die rib nu weg gehaalt maar die vorm zit er nog steets in heb iemand een idee hoe ik dat zou kunnen herstellen of een stuk minder zichtbaar kan maken en ik denk dat die al heel oud is want de lijm is zo hard dat het meeste bij aanraking gedeeltelijk gewoon afbreekt dus ik ben zeker niet blij want ik vermoed dat ik bij een grondigen inspektie ik op veel meer probleemen zal stuiten en dat er aleen stond (een opknappertje aleen het hek werk en een likie verf) :cry: ik hat er 100 eurie voor betaald maar ik gooi hem nu niet in de stoort koker want ik vind het model onwijs mooi maar goed bouw vrienden dat was het weer even en wacht af wat jullie voor tips en truukjes hebben
Ik ga er vanuit dat het een kunsstof romp is. Zoja, verwijder alle lijmresten en probeer met een fohn (niet een verfafbrander) de romp van binnenuit op de plek te verwarmen en weer in model te krijgen.
goed deze ntopic: kan gesloten woorden wand de weser is niet meer :x de romp was op het abs scheurden spontaan na een testje of het abs nog goed was niet dus :sniper: . Ik drukte de zijkanten naar mekaar en er kwam een scheur voor in de neus na het iets uit elkaar te treken hield ik de kompleten voorkant in mijn handen :evil: dus helaas dezr weser is R.I.P. aldus een teleurgestelden modelbouwer
gecondoleerd met je verlies. ik laat de draad open, misschien hebben anderen nog tips over hoe je dit eventueel had kunnen voorkomen ofzo :?: en anders zakt ie vanzelf de stoffige diepten van de forumdatabase in. :wink:
Ik vraag mijn eigen wel eens af hoe lang gaat zo.n romp eigenlijk mee Weersomstandigheden spelen ook een rol geloof ik
de levensduur wordt mede bepaald door materiaalkeuze en de behandeling ervan. Als kunststof niet wordt behandeld met verf of iets dergelijks gaat na een poos door warmte en UV de weekmaker eruit en wordt het broos..
Wat een pech, maar wellicht is de romp nog los te krijgen, volgens mij hebben ze nl de Weser opnieuw in produktie genomen,je kan het allicht proberen. Tom boere
daar ben ik weer, De romp is inderdaad nog los te krijgen, artikel nr. 2149.2 van Graupner www.graupner.com voor deze info succes verder Tom Boere
Hoi Han, Als ik je goed begrijp is het dus het beste om een kunststof romp aan de buiten en binnenkant met verf te behandellen? Groetjes Danny.
Is de romp helemaal broos? Anders kan je hem misschien oplappen met wat glasvezel mat???? Weegt niet veel en is sterk. Of helemaal bekleden aan de binnenkant met glasvezel matje. Er komt immers geen mega krachten op te staan dus zou 1 laagje voldoende zijn. (of is een nieuwe romp goedkoper) (of praat ik nou complete onzin???) Dat waren mijn ideetjes even. Remmie
@Danny: Ik weet niet of jij veel vensters in je boten hebt, maar aan de binnenkant komt bij mijn schepen weinig UV-straling. (zonlicht) Dat is de grote boosdoener: UV-straling lost de weekmaker in ABS op, en daardoor wordt het materiaal bros. Hetzelfde effect heb je bij bouwhelmen van ABS; die worden door de fabrikant 'slechts' drie jaar op sterkte en elasticiteit gegarandeerd. (Overigens helpen ze, ook gloednieuw, nog steeds niet tegen bakstenen die van 20 hoog naar beneden komen vallen...)
hallo ik heb het probleem ook gehad en er was me gezegd dat abs nu en dan water moet zien wat ik wil zeggen is als je een romp uit abs op een donkere zolder zet waar geen uv bij kan dan gaat die abs ook breken mijn vriend heeft een abs romp reeds 20 jaar en geen poroblemen maar die vaart er wel haast elke week mee het is de oceanic die hij heeft een lid van de club had het zelfde probleem hij had de marauder aan gekocht ook twede hands en die romp zat vol scheuren ik heb die gedicht met speciale boetseerklei en dan aan de binnenkant polyster gezet en nu heeft hij een een romp die 2 mm dunner is dan deoriginele met een beetje schuurwerk er aan maar verder een degelijke stevige romp als je de romp nog niet hebt weggegooid een mooie oplossing voor een heel mooi, model groetjes raf