De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

1. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dat is uiteraard met balsa gedaan, ikzelf ben nog niet zover maar Danny heeft naast hetgeen je al gevonden hebt voor het spiegeldek, ook voor de andere bollingen dit laten zien in zijn verslag.
    Dat is te vinden op pagina 14 post # 278. ;)
    Succes verder:koud:

2. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Bedankt Koos. Je gaf me je foto van het dek met het kleurverschil ( ik zou me hier maar niet druk over maken) Maar mijn vraag was mischien een beetje verwarrend en bedoelde de foto van je bolling in het dek. Maar met de reacties kan ik nu prima uit de voeten.

3. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Ik weet niet of de bolling die in een lange punt eindigt historisch juist is? Ik ga er van uit dat de bolling bij de deur is bedoeld om je hoofd niet te stoten bij het naar binnen gaan, waarschijnlijk zit daar en trapje. Ik denk dat het voor de bemanning een raar obstakel is op het dek, zeker als je snel heen en weer moet rennen. Bovendien levert het binnen in de onderliggende ruimte een hoop timmerwerk op om die bolling door te zetten in het "plafond". Is het niet juister om die bolling zo snel mogelijk te stoppen achter de deur?
    Maar misschien denk ik veel te praktisch.
    Constant

4. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Daarnet heb ik eens rondgekeken op internet en heb heel veel modellen voorbij zien komen van dit schip. Maar nergens zie ik die bolling. Wel dat de ronding van het deurtje boven het dek uit komt, maar direct daar achter is door het hekwerk geen voortzetting van een bolling te zien. Als die er zit is die heel kort, en mogelijk is het zelfs een soort doos.
    Constant

5. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Hans, na de opmerking van Constant, meende ik dat ik vaker zoiets gezien had, en deze plaat vond ik in een boek over de Vasa.
    Ik durf aan te nemen dat Constant hier op doelde.

De bolling loopt zo ongeveer met de daling van de trap mee zo te zien.
    Of dit met alle schepen van Nederlandse bouwmeesters zo gaat, dat weet ik niet.

6. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    20181124_210430.jpg Wie zal het zeggen hoe het precies was. De Batavia heeft het wel. Ik moet me er ook verder in verdiepen. Ik had het idee ook zoals Danny het al aangaf de bolling vloeiender in het dek te laten verdwijnen. Ik ga nu eerst beginnen aan het ornament met de 7 schilden. Ik wordt blij van dit soort mooie details.

*Hans* vindt dit leuk.
  7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Aha, een mooi schilderactie, doe je best, en veel succes:D

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Even een overzicht van de rnamenten. Van de onderdelen moet het overtollige resin nog verwijderd worden. Alles schuift straks nog in elkaar. 20181124_223503.jpg En eerlijk.... ik moet nog erg wennen aan mijn eigen schilderwerk.... straks in de massa vallen de onoverkomelijkheden wel weg. Of met Rob te zeggen.. zie het op afstand als een schilderij... of Peter die zou zeggen.. mijn directievleugel is er erg content mee.. maar ik zelf nog niet!

Rob2, janzwart, SjorsZ en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Klinkt mij bekend in de oren:p
    Maar alle gekheid op een stokje, je schilderwerk ziet er prima uit.;)

10. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    20181125_143713.jpg 20181125_150828.jpg 20181125_160420.jpg 20181125_162226.jpg 20181125_193844.jpg Het traphek heb ik iets anders gemaakt dan dat de tekening zegt. Om e.a. gemakkelijk te maken heb ik staanders van het hek in een mal gelijmd. Dit is uiteraard met de afmeting van het hekwerk zelf. Aan de voorzijde zijn er 2 tussenliggers gemaakt en aan de zijkanten met touw als leuningen en afscheiding. Toen dit in elkaar stond zaagde ik het geheel af en korte dit in tot een totaalhoogte van 11 mm de staandertjes is gemaakt uit noten 2x2mm. Het geheel staat dry-fit in het gat en om de trap. Ik ga deze nog niet plaatsen voorlopig tot de kanonnen weer geplaatst zijn.

Laatst bewerkt: 25 nov 2018
    janzwart, Jaques, SjorsZ en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    20181125_210946.jpg Weet er iemand de benaming van deze ankergeleiders? Beschermingshouten? Aangezien dit een plat aanzicht is op de tekening wil ik even zien hoe ver ze van onderen doorlopen richting het galjoen. 20181125_200320.jpg

Laatst bewerkt: 25 nov 2018
    Jaques en SjorsZ vinden dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Teslotte voor vandaag bij daglicht de leeuw en de overige ornamentjes in een wash gezet.. ik ben nog even voorzichtig hoever ik hier in ga en mogelijk zie je bijna het verschil niet. 20181125_113202.jpg

Rob2, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  13. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Hans, ik weet niet hoe ze heten maar hier is al eerder iets over geschreven, misschien in het verslag van Piet over zijn Diana??
    Misschien komt eerdaags een antwoord, zo niet dan ff verder zoeken:confused::confused:
    Mocht ik het nog vinden dan lees je het wel.;)
    Het hekje ziet er trouwens heel goed uit.......

14. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik zal daar even neuzen. Het is een soort rompverzwaring voor als het zware anker er tegen aan zou stoten met alle gevolgen van dien. Moet ook nog even nadenken wat voor kleur ik dit zou maken.

15. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ik heb ze geplaatst (en getekend) tot op het onderste berghout, heb nl. ook niet terug kunnen vinden of deze nog verder naar beneden doorliepen.

16. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    De "ankergeleidersplaten" zijn gemaakt. Het anker kan aan boord gehaald worden. 20181126_160624.jpg

SjorsZ en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  17. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    mooi schip maar hier heb ik toch wel bedenkingen bij hoor , dat gat is niet langer dan 2 voet , als je hier nog aan kunt zou ik dit toch wel veranderen. staat dit zo op het plan getekent ? 20181125_193844.jpg

18. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Dit staat inderdaad zo getekend De stuurman zal hier wat meer stappen moeten doen. Ik heb het net nagekeken en je hebt hier een punt. Veranderen is ook geen eenvoudige optie. Mischien dat Hans zelf constructief een aanpassing kan doen wat me geen punt lijkt. Fijn dat je constructief en positief commentaar leverd ammazone:thumbsup:

Laatst bewerkt: 26 nov 2018
  19. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    als je er niet meer goed aan kunt moet je natuurlijk niets liggen afbreken maar het viel me wel op dat dit niet echt klopte.
    wel spijtig dat het zo op het plan getekent is :confused: .

20. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik zou daar niet veel veranderen Hans, volgens de tekeningen van Otte Blom zit mijnheer Kolderstok er niet heel ver naast.
    Kijk maar eens in de link die ik je gegeven heb, en dan tekening 24-00-13, daar zie je datzelfde gat, en tekening 55-00-01, daar zie je de uitslag van de kolderstok, en die is gigantisch.
    Die kleine mannetjes van een paar honderd jaar geleden moesten daar goed aan gymnastieken.
    Dat gat van twee voet groot zal waarschijnlijk een dek lager liggen. Dat ligt namelijk vlak bij het scharnierpunt.

Deel Deze Pagina