Hier nog een inzichtelijk filmpje gemaakt in 2012 van mijn Rascal 40 v1.0.
HK-knol: Turnigy kv=400 L5055A 1400 Watt
6S 35-70C, 5300mA Gens Ace. (met 3 jaar redelijke werkeloosheid, standaard accuonderhoud, uitgedoofd, cellen viellen dus vies tegen voor dat geld)
Prop 14 x 10 Aeronaut klapprop.
Rendement 86%
Span slechts 180 cm, gewicht 3 kilogram
Trekkracht was meen ik zo rond de 3,6 kg... statisch aan de unster. Door de lucht vloog ze als een hotliner, niet te temmen.
Een Scorpion kv=415 S4020-16 kon op een gecalculeerd rendement van 87% worden gezet met dezelfde 14 x 10 prop. Motor niet toegepast.
Een 15 x 10 gaf ook nog een behoorlijk rendement volgens eCalc 85,8%, hoger verbruik en aanzienlijke trekkracht. Nog grotere prop voor kleine sleep vaart zat er ook nog in. Niet toegapast of aan toe gekomen. Balsa gaf stof tot nadenken.
Mijn Rascal 40 v2.0.2 vliegt thans op 13 x 10 klapprop, maar had berekend op 13 x 11... op 4S 4000
Even zwaar... maar toch een opmerkelijk resultaat. Hoog rendement. Iets minder trekkracht. Maar de kist blijft op hoogte op een kleine 6,5 tot 7A sappelstroom.
De kist is zwaarder geworden niet door de accu maar door inbouw van een accu-tray en aanzienlijke versterking van het vleugelzadel en de verdeling van krachten over de romp. Blijft heel bij lompe landing... die niet voorkomen eigenlijk.
Onlangs compactere Lindinger Lipo's aangeschaft, 4200mA. Om en nabij zelfde massa.
De Turnigy zijn na 5 jaar bezit langzaam aan het uitdoven. Storten sneller in, staan echter nog niet bol.