Altijd al een van mijn favorieten geweest, de BF109, misschien ook al omdat je hem iets minder vaak tegenkomt dan bvb een Spitfire of P51 Mustang. Ik heb er al een aantal in shockflyerversie gebouwd, zonder plan, gewoon van foto's. Zie ook het overzichtje op mijn site. Op RCGroups kwam ik eenvoudige plannen tegen voor een full-fuse versie, tijd dus om eens iets groters te bouwen in depron. De plannen : http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=794317 Ik heb de stabilo iets lager geplaatst om een steviger geheel te vormen. De plannen maken ook gebruik van 50mm dikke bouwisolatie, deze had ik niet ter beschikking, ik maakte een soort doosconstructie van 50mm brede stukjes depron.Naar achter toe een dun staafje balsa voor de stevigheid van de romp. Iets meer werk doch even efficiënt. Om voldoende draagvermogen te genereren maken deze plannen gebruik van het "Kfm3-profiel". Was mij onbekend, maar werkt blijkbaar zeer efficiënt voor dergelijke simpele bouwwijze. Een mooi alternatief voor iemand zoals ik die niet echt handig is in depron mooi rondplooien. Extra info hierover vond ik via Google, o.a. http://rcfoamfighters.com/FileDownloads/KFm3Theory.pdf Motor: een 46grams 1450kVA met driebladsschroef 8040, want het oog wil ook wat. Gevoed door een 3S 1100mAh geeft dit een overvloed aan power! Het tuig vliegt zeer aangenaam, heb er nog maar 2 keer mee gevlogen wegens het rotweer van de laatste dagen maar het ziet er geweldig uit als hij in een lowpass overscheert ;-) In plaats van de klassieke foto’s heb ik het belangrijkste in een filmpje gegoten: [URL="[/URL] vraag gerust info indien interesse J Groeten, Peter
Ik heb ook het KFM profiel gebruikt gebruikt voor mijn Fokker D VII Maar dan de KFM2 Attachment browser: KFm Airfoils.jpg - RC Groups Hij vliegt betrouwbaar, al is de motor aan de lichte kant (5 gram!) indoor-fokker-dvii-50-cm-span De Fokker is vrij ongevoelig voor de plaats van het zwaartepunt, en vlieg je te langzaam dan krijg je geen overtrek, maar zakt hij gewoon horizontaal omlaag (ongeveer zoals jouw eerste landing op het filmpje ) Mooi vliegtuigje! Groeten Willem
Ik heb net dezelfde ervaring met dat motortje, mooi op papier maar weinig reële power. Heb er twee opgefikt en ben er dan van afgestapt. Haha, dat was inderdaad een pokkelanding die ik daar neerzette Het was de éérste vlucht, wat veel wind en wat te traag ingeschat, gelukkig is de bouwwijze vrij stevig. Binnenkort meer filmpjes van de BF109. Ben trouwens al aan een Hurricane begonnen, ook depron en met de monobloc-constructie zoals de Messerschmitt oorspronkelijk zou moeten zijn. Wat de Tigermoths betreft: ik heb er eentje mét rollen van 100cm span en die lukt nog aardig voor binnen. Vliegt zelfs aangenamer indoor dan mijn 60cm Moth zonder rolroeren, die rolroeren zijn echt wel een pluspunt in mijn ogen. Heb eens eentje van 50cm gemaakt, zonder aillerons, die was echter maar een kort leven beschoren. "Leek" wel erg snel binnen gr Peter