Depron modelletje met Aandrijving

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Frans, 2 apr 2003.

  1. Frans

    Frans Guest

    Hallo,

    Ik wil een depron model gaan bouwen met een aandrijving er in. Daar ik erg tevreden ben over mijn pibros en zijn gesneuvelde broertjes. Denk ik dan ook dat het een pibros word. Alleen al om het feit dat het niet uit maakt of je hem om tovert tot een propje.

    Ik wil dus de pibros gaan aandriijven. Wie heeft er ervaring, motor, propellor, accu, regelaar, evt vertraging??? Of heb je ervaring met een ander model wat ook goed zelf te maken is?

    Ik hoor het graag...

    Groetjes Frans
    Ps: Waarom is de aarde zo hard?
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Almere
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    pibros indoor of outdoor? :twisted:

    [​IMG]

    hier mijn 3 en 4e pribros, van links naar rechts:
    spanw: 70cm
    accu: 2×1020LiPo
    motor: spd300 7.2V
    gewicht: ±200 grm

    deze kleine heeft in Alphen gevlogen, maar was eigenlijk te snel voor binnen :wink:
    buiten 'leuk' om rustig rondjes mee te vliegen, lekker wendbaar, maar niet heel erg snel.


    spanw: 80cm
    accu: 7×500AR
    motor: spd400 6.0V
    gewicht:±400 grm :roll: (2 18grms servo's ....)

    leuk model om lekker mee te raggen :twisted: maakt een cool geluid trouwens (vind ik dan :wink: )
    volgas 4 min vliegtijd.
     
  4. Frans

    Frans Guest

    IK zit er ook aan te denken om Lipo's te gaan gebruiken als accu,. Zou een pakket 2serie1020's in combinatie met een speed 400 6volt goed werken??

    Groetjes

    Ps: Bestaat er een tekening op internet van een holiday achtig tuigje?? Dit apperaatje kan je denk ook leuk en lang vliegen met twee liepo's. Moet ie wel zelf te maken zijn......
     
  5. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    Misschien vind je een modelletje op mijn site:
    www.geocities.com/rc_pittsspecial
    Hier staan al mijn eigen ontwerpen (knutsels) met
    foto's en techn.gegevens. De tekeningen kan je er
    ook downloaden. Met FoloView van AutoCad kan je
    ze bekijken of als je AutoCad heb kan je ze openen
    en bewerken. Foto's kan je zien in dit forum bij Foto-
    Album onder: Mijn depron modellen.

    Sterkte met het bouwen van je Depron vliegtuig(en)

    gr.
    Olaf
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    nee, de oude iig niet, die kunnen die stroom namelijk niet aan.
    of je moet er een paar parallel zetten, maar dat wordt een dure grap.

    even wachten op de nieuwe LiPo's dus ;)

    ja hoor, de Devine (II):
    [​IMG]

    http://members.lycos.nl/theoschoorl/index.htm
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1651
     
  7. Frans

    Frans Guest

    Mooi, mooi, mooi,....

    Denk dat er een devine 2 bijkomt..:) Ga hem dan alleen wel bouwen met de originele staart inplaats van de v-tail. Anders moet ik er weer een servo'tje bij gaan halen..:(

    Joost welke regelaar gebruik je en wat voor popje??

    Groetjes Frans
     
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    hans,
    extra servo is niet nodig, V-staart wordt namelijk niet gemixt
    alleen hoogte wordt hiermee bestuurd.
    met een V-staart schijnt hij sneller te rollen, heb zelf geen ervaring met een 'normale' staart op dit model

    propje is een gewoon Günthertje 125×110 mm

    welke regelaar ik gebruikte? uhm, dat zal een slim8 of een slim10 zijn geweest. Een regelaar van minimaal 5A is goed.

    geen speed 300 6.0V he ;)
     
  9. Frans

    Frans Guest

    Hmmm, dan is het mischien toch wel lache om hem met een v staart uit te voeren. Kijk wel even hoe het uitkomt. kan hem altijd nog aanpassen.

    Bdankt voor alle info,..

    Groetjes Frans

    Ps: Word inderdaad een 280...
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    met wat voor accu?
     
  11. Frans

    Frans Guest

    Ik wil er twee serie geschakelde lipo's in bouwen,.. Weet je waar je die kan kopen? Niet via het internet.! Anders word het weer een paar cellen aan elkaar bakken..:)

    Welke cellen zouden hier trouwens goed in kunnen? Hoeveel gewicht maximaal per cel of accu pakket.??

    Groetjes Frans
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    bij www.rrelektronics.nl en dan het Holiday pakket dat is inclusief lader.

    Als je met Lipo's gaat vliegen kun je ipv de speed 280 beter een speed 300 7,2 volt nemen.
     
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Even een "update" over de Graupner speed 300 7,2V: De laatste 3 exemplaren die ik heb gemeten presteerden buitengewoon slecht (Op 8 cellen 3,2 A en nog geen 8200 rpm met Günthertje.) Ik denk dat ze er tegenwoordig een hoop wikkelingen meer op doen maar ik heb geen zin om mijn oudere "goeie" af te wikkelen. De nieuwere type's 300 7,2V doen het wel goed met 3 Lipo's maar dan heb je weer een laadprobleem....
    Terug naar de 280 6V dan maar?
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    ok, die info was mij nog niet bekend.
    Ik had wel al verschil gemeten maar dacht dat dit alleen al kwam doordat eentje als trek en de ander als duwmotor fungeren
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    #$%^$^&&^*$!!!

    Had Graupner eens een leuk motortje....
    Of gooit mabuchi er met de pet naar?

    Volgens ezone zijn de sp300 motortjes in de GWS vertragingen ook niet consistent.
     
  16. Frans

    Frans Guest

    oke, Even terug naar het begin. Het is dus het beste om 2 serie lipo's met een 280 motortje je combineren. Is er dan ook nog een favoriet merk of maakt het niet zo uit??

    Om ook even terug te komen op de lipo's werd mij verteld dat ik ze bij ( www.rrelektronics.nl ) kon bestellen, geweldig, maar ze zijn helaas uitverkocht. Hebben jullie nog meer adressen in Ned waar ik ze kan kopen. Zonder het gebruik van een creditcard. Een soort van arme student vriendelijk:)

    De lader heb ik al..:)

    Groetjes

    Frans
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Mijn laatste info is dat Rudie weer een doos vol had ontvangen,
    kijk ook maar op de hoofdpagina van zijn site, punt 28-3-2003.Rudie even mailen of hij een kant en klaar pakket voor je kan maken.

    Er zijn tegenwoordig 2 merken Li-Poly's, kokam en E-tech.
    De laatste hebben wat minder capaciteit, maar kunnen omgekeerd wel meer stroomverbruik volhouden.

    Misschien dat volgende week ook Li-polys in Dortmund te krijgen zijn.
    (om dit niet helemaal een pro Kokam RR forum te laten worden :p )


    Opmerking:
    Check ook regelmatig met een dig voltmeter of de 2 cellen uit de pas gaan lopen. Ik ontdekte laatst dat mijn pakket 0,5 V verschil tussen de cellen had, en dan helpt het precies op 0,0x V afstellen van je lader geen lor, de ene cel wordt overladen terwijl de andere nog niet vol is.
    Af en toe de cellen stuk voor stuk volladen op een lader ingesteld voor 1 cel is dus aan te raden.
     
  18. Frans

    Frans Guest

    Dortmund????

    Groetjes
     
  19. Frans

    Frans Guest

    Nog een vraag. Als ik niet met lipo's ga vliegen, maar met "gewone" cellen welke kunnen jullie me dan aanraden of nog belangrijker hoe zwaar mag mijn accu pakket totaal zijn?

    Vliegtuigje word dan de devine 2 met speed 280 motortje, mpx pico control/7A..

    Groetjes
     
  20. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Frans, de "beste" gewicht/capaciteit verhouding hebbende GP 350Mha NiMh cellen wegen ca. 7 gram voor een SP300 7,2V zou ik een 8 cellen pakketje maken. dat weegt dan net iets minder dan 60 gram.
     

Deel Deze Pagina