hallo allemaal, ik heb met mijn vader een ansmann madrat gebouwd, hij is helemaal af alleen: het differentieel werkt niet echt, als ik het linker wiel naar voren draai dan draait het rechter wiel ook naar voren. waar zou dit aan kunnen liggen ? de motor is trouwens een 3215kv brushless inrunner m.v.g manuel
misschien heb je hier wat aan: dit is een bouwverslag van de mad rat en ook waren er problemen met het differentieel van iemand. ansmann-mad-rat
Let op! niet mee gaan rijden zo! Haal het diff weer uit elkaar en probeer te vinden wat er mis gaat. Probeer ook de werking te testen VOORDAT je het er weer in bouwt. Bij het afstellen steeds een kwart slag vaster draaien en testen, totdat het niet meer slipt en wel draait.
oke, ik zal hem uit elkaar halen, en nog een vraagje. moet het diff helemaal volgepropt zijn met vet of alleen op de ringen en kogeltjes ?
diff Hallo allen, Als je je spurgear vast houdt, en dan draait aan 1 wiel wat doet hij dan? Het kan namelijk zo zijn dat de weerstand van je motor niet voldoende is om de diffwerking te realiseren. Mzl Hans
Deze auto lijkt STERK op een B4 (wat goed is!), en daar doe je het zo: Er zijn 2 dingen die je kan instellen: de spanning op je slipper (groot tandwiel met slipperpads tegen) en de spanning op je differentieel (tandwiel met bolletjes in). Vuistregels: 1. de slipper moet altijd doorslippen VOOR de diff doorslipt. 2. de diff staat best zo los mogelijk, zodat de diffwerking zo soepel mogelijk is, dat rijdt het best (maar zonder tegen vuistregel 1 te zondigen!!!) Dat bekom je zo: Stap 1: Om te beginnen je differentieel helemaal vast zetten, en dan 1 kwart toer terug los draaien. (zo staat het ook in de manual van een B4) Ook erop letten dat de diff-vijs aan de juiste kant zit (bij een B4 moet dat rechts zijn), anders zit je diff omgekeerd en komt de vijs los onder het rijden. Stap 2: Je auto op grond zetten (ondergrond die je het meest gaat op rijden), en je slipper afregelen totdat de slipper ongeveer 1 of 2 meter doorslipt bij vol gas, en dan nimeer. Dus slippervijs afregelen, 1 of 2 keer gas geven en terug afregelen. Staat het ongeveer goed, niet blijven verderrijden, maar overgaan naar stap 3. Stap 3: Slipper test doen: 1 wiel vasthouden, je spur (=slippertandwiel) vasthouden. Als je nu aan het vrije wiel draait, zou je de vijs door je spur ook moeten zien draaien. Is de slippertest niet geslaagd: ga naar stap 4 Is de slippertest geslaagd: ga naar stap 5 Stap 4: Je diff slipt dus eerder door dan je slipper, wat niet goed is. Moest je zo gaan rijden, is je diff binnen 10 packs naar de vaantjes, omdat je bolletjes slippen aan beide zijden bij acceleratie ipv enkel te "rijden" links tov rechts in bochten. Je differentieel moet dus 1/8 toer vaster en ga terug naar stap 1. (Is je differentieel al heel vast, zet je slipper dan losser, het is 1 van de 2) Stap 5. Nu kan je proberen of dat ook lukt met een iets lossere diff. De diff dus 1/8 toer (of nog minder) losser zetten en terug naar 1. Is je differentieel vrij genoeg naar je zin, kan je gaan rijden. Bij een nieuwe diff zal je na 1 of 2 packs zeker je diff iets vaster moeten zetten omdat alles zich wat "zet". Dus de eerste 10 packs, na elk pack zeker de slippertest (zie 3) doen!!! Later om de 5 of 10 packs is goed. Nadat je gewerkt hebt aan je slipper of diff, of je verdraait 1 van de 2 vijzen, moet je deze procedure helemaal herhalen. Oef, hele uitleg... Maar khoop dat het wat opheldert.