Gevraagd Digitale servo in formaat Futaba S3003

Discussie in 'Gevraagd' gestart door LeoG, 25 okt 2024.

  1. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een servo om in een toestel te gebruiken met in mijn geval 1 aileron servo, MidStar-40.
    Ik heb het idee dat de huidige servo wat aan de trage kant is en zou graag een betere respons op aileron input krijgen.

    Ik kan weinig vinden in standaard formaat (40mm lang en 20mm breed) wat aan mijn eisen voldoet.
    De volgende Corona servo is ideaal op het formaat na, ik wil de servo zonder verbouwing kunnen vervangen:
    https://www.vgr-technology.de/p/cor...l-gear-servo-4-4kg-0-15sec-32g-ds-339mg-ds339

    Er hoeft niet perse een metal gear in te zitten.

    Kan iemand me iets aanbevelen?

    Alvast bedankt.
     
  2. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.104
    Locatie:
    overijssel
    Misschien is een bls 451 wat voor je .
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.964
    Locatie:
    Velserbroek
  4. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Tilburg
    Bedankt voor de replies, ik zoek wat in de 4kg range omdat ik bang ben dat ik anders dingen kapot trek/duw als de ailerons op de mechanische eindes zijn.

    Ik heb een leuke 20kg servo liggen maar die is veel te sterk voor de constructie denk ik.
     
  5. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.104
    Locatie:
    overijssel
    Maar je hebt toch een endpoint adjustment ( epa ) op je zender zitten .
    Daarmee regel je de max . Servo uitslag .
    Het maakr dan niet uit of je servo dan 5 kg of 30 trekt .
    Grt tom
     
  6. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.104
    Locatie:
    overijssel
    Je zou dus met die epa functie exact alles kunnen instellen .zonder dat de sevo door een te grote slag iets kapot maakt
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.964
    Locatie:
    Velserbroek
    eigenlijk is stap 1 om mechanisch eea zo te regelen dat je servo de hele slag kan gebruiken.
    In veel situaties betekend dat je de kwiklinks aan de servo kant dichterbij het draaipunt zet
    en bij de roeren de kwiklinks verder van het draaipunt.
    op die manier gebruik je de hele slag van de servo.

    eventuele kleine aanpassingen kan je dan nog via je instellingen op je zender doen
     
  8. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.104
    Locatie:
    overijssel
    Ja dat kan ook.
    Mogelijkheden te over dus
     
  9. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Tilburg
    Ok, ik ga de 20kg servo voorlopig gebruiken.

    Op de agenda staat het monteren van 1 servo per aileron, ongeveer in het midden. Gisteren eens een aileron vastgepakt en gedraaid, wat zijn die dingen slap zeg. Dit geeft ook de zompige respons denk ik. Met 1 servo in het midden blijven ze even slap maar zou de hoekverdraaiing wel minder moeten worden en hopelijk de respons verbeteren.

    Nog een gedachte, per aileron 2 kleine servos monteren om zo de constructie stijver te maken.

    Genoeg te doen weer :thumbsup:
     
  10. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.104
    Locatie:
    overijssel
    Kun je dan niet beter gelijk die aileron steviger maken .
    Dan vat je de koe direct bij de horens
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Slappe ailerons.
    1 Constructie van het roer. Massief of uit balsaplank samengesteld.

    2 slappe of slecht gemonteerde scharnieren, vaak worden er 3 gebruikt, ik monteer er altijd 5 stuks per vleugelhelft en gebruik dan DuBro penscharnieren verlijmd met 30 minuten Z-Poxy van Zap.
    Via de achterlijstlat krijgt het onderdeel meer stijfheid.

    3 aansturing met centrale servo is eigenlijk klassiek ruk. Het werkt. Houdt het ook op.
    Twee servo aansturing maakt idd beter aanstuurbaar, trimbaar in de eindafstelling. Altijd zaak dat je alsnog zuiver bouwt.

    Probleem bij de centrale servo is al snel speling. Een ervan is dat de hevel uit dun draad kan bestaan en dus als een veer tordeert. Tweede is speling op de doorvoer, en daarop wrikt en derde is de borging in het hout waarbij ouderdom een rol speelt en het inhakende deel van het draad te veel ruimte heeft gekregen door inklinging van het balsa. Is er brandstof in het verleden in het hout getrokken, dan wordt de zaak feitelijk een zachte spons.
    Die speling us altijd met zekere maakbare behendigheid wel weg te vullen met snel hardende epoxy. Of via boorgaatjes in de insteek, met een bende secondenlijm.
    Overbouwen met inzet van nieuw stuk balsa us beter.

    Naar servo per rolroer…
    Is de vleugel reeds in de folie, en dan vraagt een ombouw om een redelijke ingreep.
    Maar ik heb dat vaker gedaan, maar moest wel listen verzinnem om zoveel mogelijk te behouden. Doorvoer van snoer door spantjes, buisboor voor verzonnen op haaks hulpstuk Dremel.
    Slimme servokast en wat verband met de spanten om een goede bevestiging van de servo te realiseren. Meestal op 1/3 van de lengte, uiteraard midden tussen twee spanten, en de hevel/scharnier dicht bij elkaar in de buurt, zodat er min mogelijk doorbuiging zou kunnen ontstaan. Het scharnier geeft die sterkte. .

    20 kg servo op een Midstar 40 is absurde overkill. Een 2,5 tot 3 kg is al meer dan genoeg.
    Een 3003 onder controle duw je niet zomaar weg. De kracht die die servo levert is meer dan genoeg, en was de afgelopen 30 jaar van productie al volstaand. Maar servo’s slijten. Speling op de asjes in de servo, slijtage in de potmeter. Plastic gears zijn eigenlijk zeer slijtvast op de tanden.

    De 3003 was voor de bodemprijs waarvoor je ze ooit kocht 5 tm 15 euro een absolute winnaar. Treft ze bij de vleet gebruikt, en worden dan te wollig verkocht. En dat is crap. Dat terzijde.

    Ik vlieg af en toe voor de leut een oude Robbe Progo. Inmiddels al weer in een derde leven, vast 40 jaar oud.

    Is van centrale servo omgebouwd naar per aileron aangestuurd.
    Schuimvleugel, dus daar moesten kabelgoten in verzonnen worden.
    80% van de folie onderzijde kon behouden blijven, en na aanpassing, de goten weer gedicht met Balsaplank. Daarbij kan het kabelsnoer volledig getrokken worden.

    Speling uit hevels, met kwiklinks gekoppeld, kan je met een zorgvuldige drup secondenlijm keurig wegwerken. De harde CA geeft een goede lagering. Tijdens proces wel de beweging beetje gaarde houden.

    Op de Robbe kist…
    Als servo heb ik een Master Servo DS3012MG ingezet.
    Bestaan ook in kunststof gears.
    Kist weegt 3 kilo… OS 46 op de bok, maar het ding had evenzo op een 2 kilo servo het vast nog 30 jaar volgehouden. Of op een Futaba 3003… servo’s robuust genoeg.

    Een 20 kg servo, als ie in de la ligt te nietsen, prima. Op een gooi en smijt model afvliegen. Prima.
    Houdt wel de spanningspieken in de gaten. Vlieg zelf met een losse niet regelaar afhankelijk UBEC, 2S lipo, op een methanolkist.
    En kan het 5 dorstige digi’s prima voeden, zonder daardoor uit de lucht te donderen.

    gr Bas





    Sc
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2024
    LeoG vindt dit leuk.
  12. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Tilburg
    Grootste uitdaging lijkt met het maken van de gaten in de vleugelribben tbv kabeldoorvoer, weet nl niet of die er al inzitten, die moeten liefst wel een beetje in het midden zitten (neutrale lijn).
    Ik heb een tekening van het toestel maar omdat die wss bij een kit zat staan de ribben er niet los op in een aanzicht, alleen de centrale ribben maar dat is te weinig info.

    Heb je misschien foto's van jouw Dremel TBM?

    Zou deze servo iets zijn voor dit project? Iets lichter dan een standaard servo, de MidStar zou namelijk nu ook al ObesiStar :D kunnen heten met zijn 850gr 6S accu. Gaat ook iets aan gebeuren.
    https://servodatabase.com/servo/futaba/s3003

    De Master Servo DS3012MG ziet er ook aardig uit.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die Master servo is mooi compact.
    Je vliegt de kist elektro, en heeft niet te lijden van gerammel.
    Zo een Master Servo is meer dan sterk genoeg voor alle stuurorganen.

    De tips tref je hier in dit renovatieverslag...
    Het haakse hulpstuk op de Dremel is wel een zegening in deze.
    Het messing buisstuk uit de slagvoorraad... paste zowaar... met de jaren verzamel je wat... :rolleyes:
    Moest er ook mee doorboren onder de midden indekking... beetje mikken op de gok... haalde de afstand het nèt. Met met een hoop rook uiteraard... :)

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...d-reese-vooral-een-usa-aangelegenheid.234203/
    Post #5

    Gr Bas
     
  14. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Tilburg
    Ah, ik begrijp het, mooi toestel trouwens. In het geval van de MidStar is de vleugel al gefolied en moet ik door een halve meter vleugel heen zien te komen, per kant.
    Nog eens over nadenken.
     

Deel Deze Pagina