Digitale Video

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Baggus, 10 apr 2011.

1. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
  2. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Digitaal lijkt me niets op fpv.. Heb je nu nog ruis, dan gewoon blauw beeld...

3. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Video ontvanger heeft hele goede bereik indicator bij dit spul, dus dat is niet nodig.
    Daarnaast is het bereik een veelvoud van de analoge verbinding.

4. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Laten we dat eerst zelf maar eens testen .
    Maar de draaggolf is 8mhz breed ,dat is 3mhz meer als een analoge link.
    En je input is nog steeds analoog ,moet volgens de site .
    Dus geen hd link.
    Ik heb mijn twijfels erbij of dit werkt in een fpv kist.

Groeten Wiebe.

5. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Baggus,

Volgens mij had jij al eerder in een ander topic dit voorstel gedaan.
    Ik ben er toen mee aan de slag gegaan, omdat dit een perfect middel zou zijn voor een eventuele live-stream vanuit mijn okto. Ik vlieg hem dan FPV, alleen kunnen mensen HD meekijken. Vertraging maakt us niets uit.
    Helaas heb ik nog niet een mooi klein, betaalbaar alternatief gevonden. Het is inmiddels weer een tijdje geleden dus kan het zijn dat er inmiddels weer nieuw spul op de markt is.

6. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    De enige enigszins praktische/betaalbare is helaas nog steeds de wireless hdmi van asus op 5,8GHz.
    Realtime, digitaal en HD via HDMI.
    Maar heel zwak signaal dus je moet het spul gaan modden met versterkers en patch antennes. Voor de lange afstand dus helaas niets.

Voor het leger of een televisiezender is 20.000 euro voor een combo zender/ontvanger een schijntje. Als ze het opeens 10x minder duur maken voor een paar fpv vliegers, dan zijn de verliezen niet te overzien.

Het verbaast me meer dat er niemand in de FPV community is die een dergelijk systeem goedkoop na maakt. Zou het patent gerelateerd zijn dat COFDM?

7. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    baggus, wat denk jij van die Asus set behalve dan dat het voor de lange afstand niks zou zijn? Misschien dat we met andere antenn's al en heel eind komen. Het lijkt me zo mooi om een live stream vanuit een quadrokopter te hebben. Qua polariseren kun je het e.a. zo leggen dat je hier niet teveel problemen mee hebt. ( tenzei je loops en rolls vliegt)

Digital Video : New Generation Hobbies, Your One Stop FPV Shop
    Ook nghobbies verkoopt het e.a., maar wederom voor belachelijk hoge prijzen..

Als ik wist hoe ik die asus kon modden, dan had ik het vast wel een keer geprobeert. is het niks, dna gebruik ik het hier thuis wel..

Misschien kun je de transmitter uit zijn beuizing halen om zo wat gewicht te besparen.

8. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Digitenne is 5,5MHz effectieve analoge bandbreedte bij een datastroom van 3Mbit, digitaal en best gecomprimeerd (8MHz kanaalscheiding). Probleem van digitaal zit juist in de compressie. Als je data halverwege verminkt raakt, zul je allemaal mooie blokken zien verschijnen en moeten wachten tot de volgende frame sync om weer een nieuw volledig beeld op te kunnen bouwen. Dat kan enkele seconden duren. Zit je mooi die tijd met allemaal grote blokken in beeld (blauw wordt het dus zeker niet). Voor goed beeld heb je minimaal 8Mbit nodig (standaard DVB-C), of 16Mbit voor HD. Zonder compressie krijg je een achterlijke hoge bandbreedte of heel beperkte informatie.

Wow, 1,2A continu zal een beste zender zijn. En 390 gram is ook niet mis. :? Nog los van de prijs. ;)

Laatst bewerkt: 11 apr 2011
  9. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Maar wat denk je ervan als dit alleen voor live stream word gebruikt? is het bruikbaar?

Hoe tune je zoiets? Dat mini antenne van de print, en hier een berekende antenne op? of is dat niet zomaar 1 2 3..

10. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Hoezo "live stream"? Elke stream is toch live? Je neemt het niet op om later af te spelen. Is er verschil met analoog dan? Is ook een live stream.

Of in de zin van direct opnemen of de notebook o.i.d.? Gaat niet lukken, betreft een QAM-64 codering die je via een video decoder zult moeten decomprimeren etc. (tenzij je handig bent is software schrijven ;)).

De antenne zal niet anders zijn dan een reguliere antenne.

11. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Sorry, niet duidelijk vanaf mijn kant.

Ik bedoel meer dat de mensen dus "live"" (tsjah, da's met normaal analoog beeld ook) mee kunnen kijken.

Ikke rondjes vliegen met de okto, en mensen op de grond via een monitor mee kunnen kijken.

Dat bereik moet getuned worden tot ongeveer 80 meter ver, en 40 meter hoog.

12. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    hier is een andere review van het systeem:
    WHDI Kits Explored: Asus WiCast, brite-View HDelight - HotHardware

Halverwege het filmpje staat in beeld dat het systeem maar 1mW(!?!?!) gebruikt op 5,8GHz

Ik vraag me af wat er gebeurt als je dat boost naar 250mW (max toegestaan digitaal 5,8GHz NL), en de ontvanger van een patch voorziet.

Lijkt mij dat als je er een first person shooter op kan spelen, dat FPV vliegen geen probleem moet zijn. Hangt natuurlijk veel af aan hoeveel vertraging de camera zelf heeft.

Kan natuurlijk net zo goed waardeloze consumenten elektronica zijn... maar wie niet waagt, die niet wint.
    De garantie is er iig af op het moment dat je er boosters en andere antennes op gaat solderen :p

13. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    1mW en een flink bereik op 5.8GHz klinkt als chineze specs. Voor digitaal is meer vermogen nodig dan voor analoog.

14. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Bij 1mW 5-10meter hebben ze het over.
    Dan kan het kloppen.

Alsnog bar weinig, het zou door willekeurig ander apparaat op die band makkelijk gestoord kunnen worden en je kan er dan niet tussendoor lopen.

Zal wel 100mW zijn.

15. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Sorry, overheen gelezen :oops: Met een bitrate van 3Gbps moet het of achterlijk breedbandig zijn of het comprimeert flink en/of is geen Full HD. Meestal sneuvelen dit soort setjes op HD 1280x720p hardware resolutie.

16. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010

Deel Deze Pagina