Hier is mijn laatste project, een dime scale Corben Super Ace voor de e-postal op Hip Pocket Aeronautics. Dime Scale modellen zijn modellen zoals ze rond de tweede wereld oorlog voor een dubbeltje (dime) werden verkocht. Het zijn vrij simpele modellen die daardoor eenvoudig en licht zijn te bouwen. Hierdoor zijn ze zeer geschikt voor vliegende rubber aangedreven schaalmodellen. De spanwijdte is 40 cm en dat is een heel geschikte maat om buiten mee te vliegen. Er worden wereldwijd wedstrijden mee gehouden waarbij het model volgens tekening wordt gebouwd, een paar afwijkingen zijn toegestaan. Het gaat hierbij niet om zo schaalgetrouw mogelijk te bouwen en het vliegen komt op de eerste plaats. Er is een e-postal aan de gang voor dime scale en catapult scale modellen. Bij een e-postal bouw je een vliegtuig, vliegt een aantal vluchten waarvan je de tijd noteert en die geef je door op het forum. Met de beste tijden kan je een prijs winnen!
Dit model is een Corben Super Ace. Het model is erg simpel gebouwd en daardoor eenvoudig licht te bouwen. Het geheel is bespannen met spanpapier, geel en zwart voor de romp en blauw voor de vleugel.
Alle onderdelen zijn gelakt met een laag Pledge Parket Plus. De vleugel is vervolgens zilverkleurig gespoten met een spuitbus velgenlak. Met zwart spanpapier is een registratie op de onder- en bovenkant van de vleugel aangebracht.
De Super Ace is af! Het model weegt 11 gram en wacht nu op minder wind om te kunnen proefvliegen. Nog wat plaatjes: De propellor is een 6" Igra die ik heb ingekort tot 5,5". Daarna heb ik de bladbreedte teruggebracht tot 2 centimeter en de prop gebalanceerd door aan de voorzijde plastic af te schrapen tot het geheel in evenwicht is.
Het landingsgestel is flexibel gemaakt door de verticale steunen niet vast te maken aan de diagonale steunen. In plaats daarvan zijn de verticale steunen verlengd met dun verenstaal, wat door een gaatje in het papier van de diagonale steun gaat. Hierdoor kan het wiel omhoog veren bij de landing.
Het ziet er weer mooi uit Wout Die foto's en uitleg van het landingsgestel zijn leerzaam, het geeft al antwoorden om m'n vragen voor ik zover ben (m'n project Tayler Cub) .
Vorige week ben ik wezen vliegen met mijn Ace, op een windstille koele avond. Aandrijving is 90 centimeter 2,9 g/m rubber, dit is iets smaller dan het normale 3 mm rubber. Totale rubber gewicht 2,4 gram. Maximaal aantal toeren: 1100 Met deze motor vliegt het model uitstekend. Mijn vliegtijden waren 35, 43, 45, 49, 52, 47, 45, 55, 62, 37. De gemiddelde vluchtduur is 47 seconde. Voldoende om de 2e plaats te halen bij de FACE e-postal!
Laatst weer gevlogen met de Super Ace. Hier twee plaatjes. Omdat het vrij winderig was heb ik de vluchten kort gehouden door de motor niet te veel slagen te geven. De vluchten duurden nu rond de 40 seconde en hiermee bleef het model uit de bomen. Dat laatste plaatje is overigens niet echt vliegend maar op een witte ondergrond. Maar ik vind het wel een erg leuk plaatje.