DJI F550 of DJI F450?

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Hetisbartmaar, 1 apr 2015.

1. Hetisbartmaar

Hetisbartmaar

Lid geworden:
    31 mrt 2015
    Goedemiddag!

Nadat ik eergisteren een griepje heb opgepikt heb ik mijn vrije tijd in dit onderwerp gestoken.
    Ik zou heel graag mijn eigen drone willen bouwen voor het maken van video's en foto's vanuit de lucht door middel van een GoPro Hero 3+. Deze heb ik al, alleen de drone niet. Ik heb gezien op internet dat de DJI Phantom 2 + Zenmuse H3-3D hiervoor geschikt is. Alleen het liefst bouw ik zelf mijn drone.
    Dus kwam ik uit op de DJI F450 of de DJI F550. Ik hou van groot, alleen mijn portemonnee is niet zo groot. Dus ik kies de DJI F550 denk ik. Is dit slim als beginner? Of kan ik beter de DJI F450 kopen als beginner? Dan kom ik uit op de controller. Dan kies ik denk ik de DJI Naza-M V2 + GPS set.
    Alleen ik las hier op het forum dat er een hack is waardoor je de V1 kan kopen en hetzelfde kan doen als de V2. Dat snap ik niet helemaal maar is dat goedkoper/slimmer?
    De accu's ik heb iets gezien over 2S, 3S en 4S wat word hiermee bedoelt? Welke kan ik het beste kopen? En heeft iemand hier tips over welk merk het beste is? En kwa acculader wat is dan het beste merk en laadtijd?
    En waar ik op dit moment niets van snap is de zender, de ontvanger en het aantal kanalen. Kan iemand mij dit uitleggen of een tip geven welke zender/ontvanger het beste is en het beste bij elkaar passen? Wat ik wel begreep is dat je genoeg kanalen moet hebben om ook je Gimbal te kunnen besturen (de tilfunctie). Hoeveel kanalen heb ik dan uiteindelijk nodig? En ik zag op site's dat er ook led's waren die je kan aansluiten en aan en uit kan doen door middel van de zender.
    En het landingsgestel? Ik wil er graag eentje kopen waarmee je niet de landingspoten en vleugelarmen kunt zien. Iemand hier ervaringen mee/tips?

Met vriendelijke groet, Bart Schriever

Kan een moderator deze discussie verplaatsen naar de goede plek? Hij staat denk ik verkeerd.

Laatst bewerkt: 1 apr 2015
  2. Ron68

Ron68

Lid geworden:
    5 feb 2015
    Heb zelf met dezelfde vraag geworsteld pas geleden. Heb uiteindelijk voor de F450 gekozen. Geen spijt van. De F550 heeft meer draagvermogen en schijnt iets stabieler te zijn. Daar heb ik geen ervaring mee. De F450 bevalt mij uitstekend. Wat Naza M betreft kan je de lite inderdaad upgraden naar V2. Heb ik ook gedaan. Verschil is wel met de V2 dat je daar een andere PMU bij krijgt. Dat is de voeding zeg maar voor je flight controller. Op de Pmu V2 zit bijvoorbeeld een aansluiting voor diverse Naza accessoires. Zoals een bluetooth module, IOSD en de aansluiting voor de zenmuse. Dus mocht je die gimbal willen zou ik voor de V2 gaan. Accu zal je een 3 of 4 cellen nodig hebben. dat staat respectievelijk voor 11,1 volt en 14,8 volt. Meer kunnen je motoren en regelaars niet aan.
    Zender heb ik zelf voor een Frsly taranis plus gekozen. Daar zitten 16 kanalen op.
    Je hebt minimaal 6 kanalen nodig om te vliegen. Al het andere wat je noemt zoals intrekbaar landingsgestel, led verlichting, gimbal heb je extra kanalen voor nodig. Dus met een 8 kanaals zender kan je al snel te kort komen.

Verder zou ik dit forum maar eens goed doorkijken, want volgens mij zijn de meeste onderwerpen hier al behandeld. Er staan bijvoorbeeld hele uitgebreide bouwverslagen van de f450 en f550 op waar ik veel van geleerd heb.

Suuc6 met je griep.

Laatst bewerkt: 1 apr 2015
  3. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    hallo,
    ik heb de f550 gehad met volledige krachtige setup en een 2as gimbal erop.
    vloog supergoed en stabiel en het beeld was ook super
    alles met naza v2 mini osd en fpv zender om het beeld van de gopro op een scherm te projecteren( zien wat ik film, niet waar ik vlieg!) echter met 5200mah 3cell zeer korte vluchten...

daarom alles omgebouwd naar de f450 zelfs met een 3as gimbal. maar 2minder motoren, esc's,armen, leds en minder stroom zorgde voor een verdubbeling van de vliegtijd...

oke hij is mss wat minder stabiel,(langs de andere kant wel wendbaarder)
    maar in het beeld met de zenmuse geeft dit kwa stabiel beeld GEEN verschil...

de 450 is ook veel compacter en uiteindelijk minder duur(zorg wel voor kractige motortjes)
    natuurlijk voor proffesioneel filmen is dit niet zo goed, maar dan komt de f550 ook tekort denk ik ( schijnbaar meer flex in de armen dan je zou denken)

succes! ik smijt me momenteel op het 250 racing gebeuren!:p

4. Hetisbartmaar

Hetisbartmaar

Lid geworden:
    31 mrt 2015
    Bedankt! Ben al wat meer te weten gekomen!
    Ik zal zeker even het forum doorzoeken.
    Maar je zegt dat mijn motoren en regelaars niet meer aan kunnen 3S of 4S. Welke is het beste voor je drone?

5. Hetisbartmaar

Hetisbartmaar

Lid geworden:
    31 mrt 2015
    Bedankt! Nu ik dit weet ga ik denk ik ook voor de DJI F450. Alleen u geeft aan "zorg voor betere motoren". Wat bedoeld u hier precies mee? Zijn de motoren, die bij de DJI F450 meekomen, niet sterk genoeg? Zoja wat/welke moet ik dan kopen?

6. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    ik heb nooit de stock motoren gehad dus kan ik het feitelijk niet weten.
    ik heb wel gelezen dat de nieuwe motoren die er standaard bij gekocht worden zuiniger zijn... of ze krachtiger zijn weet ik niet.

Ik heb er Tiger motoren op (type moet ik even opnieuw opzoeken°
    Ik heb eventueel wel nog 4 gebruikte(licht) 30amps afro escs liggen en 2 van deze motoren (over van de f550) en een naza lite module mar zonder gps( ook alles los te verkrijgen indien gewenst)

groeten en succes met de aankoop

7. Ron68

Ron68

Lid geworden:
    5 feb 2015
    Ik vlieg met de standaardmotoren. Doen het prima. Power zat. Ik gebruik ook 3s lipo. 4s schijnen wel meer vermogen te geven, maar zijn ook weer zwaarder. Ik zou beginnen met 3s 4500 mAh.

8. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Kijk hier even na:

f450 10x5 eprop, of hq. op 3s 3500mah
    f550 e300 of 10x5op 4s 5000mah

Kreeg ook al je bericht via PB, kijk hier ook even na:
    Hier een aantal builds van mij....

Dji naza f450: (quadcoptyer)
    manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f450-f330-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes

Dji naza f550: (hexacopter)
    manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f550-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes

Gaui 500x ombouw naar naza + gps
    gaui-500x-met-naza-gps-controler-bouwverslag-maidenflight-filmpje

JAF hexa met dji setup:
    jaf-85cm-full-carbon-hexa-droidworx-l-gear-nieuw-project-bouwbeschrijving-___-update-17-10-2012-a

Gaui 500X met doorzichtige led armen en naza + gps
    bouwverslag-gaui-500x-met-naza-gps__-geen-doorzichtige-led-verlichte-armen-wel-led-frutsel-maiden-__-update-08-11-2012-a

Tbs discovery met fpv setup:
    bouwverslag-team-black-sheep-discovery__-eventueel-met-verslag-van-het-fpv-gedeelte

Filmpje van in opdracht gebouwde gaui 500x met naza + gps en gopro mount:
    maiden-flight-van-gaui-500x-naza-gps-1-axis-go-pro-mount

Een in opdracht gebouwde Long range FPV TBS discovery:
    %5Bgeen-bouwverslag%5D-de-longrange-fpv-tbs-discovery-filmpje-dat-die-klaar-en-test-vluchtje

In opdracht gebouwde f550 met naza + gps upgrde met landinglegs en gimball van Quadframe.com en rctiger 2216-11 motoren.
    bouwverslag-f550-landing-gear-gimball-van-quadframe-com-met-x65-motoren

Filmpje van de eerste vlucht van nieuwe eigenaar (had totaal geen enkele ervaring met vliegende dingen), een dji f550 met naza + gps. Heeft eert met de mijne gevlogen voor wat "feeling"
    [media=youtube]amQci-z8k-A[/media]

Filmpje van een nieuw te testen landing gear, de X468 flamegear. Wel wat instabiel van wege de opbouw van de poten,Zeker geen beginners landing gear!
    Tevens de maiden flight van deze in opdracht gebouwde multicopter met landing gear.
    [media=youtube]egrtXcqabt4[/media]

Bouwverslag van een djif450 met gps landingear en gimball van quadframe,en fpv setup, en zenderpult met 7"lcd scherm
    %5Bmini-bouwverslagje%5D-dji-f450-met-gps-unisens-telemetrie-fpv-setup-landing-gear-en-gimball-zenderpult-voor-graupner-mx16-hott-met-7-lcd-schermpje-filmpjes-en-maiden-update-maiden-fimpje

Zwarte F550 met x65 motoren,dji naza en gps, en zoeklichtje:
    [180376] %5Bbouwverslag%5D-dji-black-f550-hexacopter-met-x65-motoren-zoeklichtje-gemonteerd-filmpje-update-14-02-2013-a

Bouwverslag Dji F550 + landing gear (met diverse modificaties) & gimball van quadframe.com, x65 motoren + Flatmount gps
    [180846] bouwverslag-landing-gear-met-diverse-modificaties-gimball-van-quadframe-com-voor-f550-met-tiger-2216-11-motoren-en-flatmount-gps-gimball-klaar__update-19-02-2013-a

Bouwverslag Dji 450 met GPS unisens telemetrie FPV setup
    %5Bmini-bouwverslagje%5D-dji-f450-met-gps-unisens-telemetrie-fpv-setup-landing-gear-en-gimball-zenderpult-voor-graupner-mx16-hott-met-7-lcd-schermpje-filmpjes-en-maiden-update-30-04-2013-a

Heavy weight Six van quadframe.com met 21mm tubes,Naza + gps + FPV + led verlichting schakelbaar via de zender.
    %5Buitgebreid-bouwverslag%5D-quadframe-heavy-lift-six-copter-21-5mm-tubes-met-naza-fpv___-update-24-07-2013-a

Gaui 540 hexacopter met FPV en gaui Crane II gimball, met DJI Naza + Gps upgrade.
    bouwverslag-gaui540-hexacopter-crane-ii-gimball-fpv-naza-gps-upgrade-___update-16-08-2013-a

Dji F450, naza lite + gps, dji landing legs, afro esc, Tiger 2216 11 900kv motor, Fpv,en gopro3
    %5Bbouwverslag%5D-dji-f450-naza-lite-gps-dji-landing-legs-afro-esc-tiger-2216-11-fpv-gopro3___-update-15-09-2013-a

Dji f550 met specaail landings gestel voor mobiele telefoon..
    [media=youtube]lMEddBQicl4[/media]

Heavy weight Quadframe hexacopter (85cm motor naar motor)
    %5Buitgebreid-bouwverslag%5D-quadframe-heavy-lift-six-copter-21-5mm-tubes-met-naza-fpv___-update-24-07-2013-a

Hoverthings Flip fpv:, het ideale dji f450 upgrade frame ??? (ja!)
    %5Bbouwverslag%5D-hoverthings-flip-fpv-frame-het-ideale-dji-f450-upgrade-frame-manual-instellen-naza-lite-gps__-24-11-2013-a

Dji f550 met tiger 2216-11 900kv motoren en landing gear van quadframe
    [media=youtube]SsxDgtNcH0I[/media]

Hoverthings Flip FPV en een QX-9 met fpv:
    [200655] even-2-tussendoortjes-gebouwd-qx-9-en-een-flip-fpv-met-tiger-motoren

dji f550, naza v2, zenmuse voor gopro met landing legs:
    Bouwverslag: bouwverslag-dji-f550-naza-v2-zenmuse-h3-2d-dji-landing-legs
    Filmpjes van de maiden en gopro beeld: zOwgCcD422g[/media] f550 with zenmuse h3-2d. maiden and gopro footage - YouTube

Mini (23cm) h frame van carbon, met fpv setup!
    bouwverslag-mc-slps-23cm-carbon-mini-h-frame-met-naza-lite-en-5-8ghz-fpv-setup-eerste-vlucht-filmpjes-01-01-2014-a

Phantom 2 met zenmuse en dji mini iosd
    dji-phantom2-series-transmitter-mode-3-en-4-how-algemeen-topic-phantom-2-a

Speciaal custum project van mezelf, mijn ultiem idee van een y6 HEXACOPTER.
    y6-quadframe-pro-six-400mm-booms-project-zenmuse-en-gopro-fpv-en-iosd-update-06-04-2014-maiden

Blackout mini spider hex op basis van naza, fpv setup van immersion.
    bouwverslag-blackout-mini-spider-hexa-update-01-03-2014-maiden

Slotracers mini h carbon 23cm, fpv setup met telemetrie!
    bouwverslag-van-slotracers-mini-quadcopter-sunnysky-2204-naza-lite-zonder-v-sen-unit-5-8-fpv-setup-08-03-2014-telemetry-toegevoegd

MiniH voor DJI STORE
    [media=youtube]VOXgiRX9PII[/media]

Mini hex met fpv op bestelling...
    mini-hex-clone-bouwverslagje

Frsky Taranis op een Phantom 2, wil dat ? (yep!)
    [216652] frsky-taranis-op-een-phantom-2-mini-verslagje

Flip260 met naza en gps en fpv gear:
    [217992] bouwverslag-hoverthings-flip260-met-naza-en-gps-fpv-gear

Kijk ook eens op mijn youtube..

Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  9. Ron68

Ron68

Lid geworden:
    5 feb 2015
    Zo. Jij bent even zoet.

10. Hetisbartmaar

Hetisbartmaar

Lid geworden:
    31 mrt 2015
    Ja inderdaad, bedankt! Ben al veel veder gekomen met uitzoeken. Zal vanmiddag met setup laten zien. Zouden jullie hem willen beoordelen? Kijken of hij goed is of ik niks mis!

Groet, Bart Schriever

11. Ron68

Ron68

Lid geworden:
    5 feb 2015
    Ben benieuwd

12. jastas

jastas

Lid geworden:
    7 okt 2014
    Ik ben ook begonnen met een F450, al snel overgeschakeld naar een F550 omdat alles net te zwaar werd voor de standaard motoren. Zeker op 3s kwam ik gewoon vermogen te kort, dus ik raad je aan om zeker 4s te overwegen icm 9inch kwaliteit props (HQprops zijn zeer betaalbaar en zijn even goed als duurdere gnaupers die iedereen aanraadt! )

Zodra je totale gewicht (dus inc lipo) over 2,5kg gaat moet je gaan nadenken: sterkere motoren of naar een hexa overstappen. Een F550 is inderdaad wat stabieler, en belangrijk: je hebt meer plaats voor alles in te bouwen (viel voor mij serieus tegen met een F450...)

Laat vooral zien wat je keuze is, er zijn veel mensen die je tips kunnen geven (Psycho is zowat een dji guru...).

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. Hetisbartmaar

Hetisbartmaar

Lid geworden:
    31 mrt 2015
    Mijn setup:

• DJI F550
    • NAZA V2 + GPS
    • TURNIGY 9XR TRANSMITTER (MODE 2)
      (Heeft iemand met deze zender ervaring? Is hij goed?)
    • Turnigy Nano-Tech 5000mAh 4S 25-50C Lipo
      (Heeft ook iemand met deze accu ervaringen? Is het een goed merk?)
    • Accu lader kom ik niet uit.
      (Zou iemand zijn/haar acculader willen noemen?)
    • Props kom ik ook niet uit.
      (Wat is een goed merk? Ik las iets over HQ, kan alleen niks op internet vinden :sad:)
    • En zender? Ik weet ook niet echt welke ik moet kiezen.
      Wat ik hiervan het lastige is: Ik zag ergens op internet dat er ontvangers zijn dat er maar 1 kabeltje hoeft van de ontvanger naar de flight conroller (naza). Of alle 6. Maar ik wil ook graag mijn Gimbal, en later ook bijvoorbeeld: lampjes, inklapbaar landingsgestel, erop zetten. Dan moet er toch genoeg plek zijn op de ontvanger? Dit deel vind ik het laatste van mijn setup kiezen. En de zender uitzoeken vind ik ook erg lastig. Er moeten wel genoeg knopjes op zitten om dingen aan en uit te doen lijkt mij?

Ik zag in een topic van Psycho dit: UniSens-E
    Dit lijkt mij super handig! Dan kan ik zien hoeveel der nog in de accu zit, dacht ik.
    Werkt dit bij de TURNIGY 9XR TRANSMITTER (MODE 2)?

Mis ik nog iets? Zouden jullie het dan willen zeggen?
    Met vriendelijke groet, Bart

Laatst bewerkt: 2 apr 2015
  14. jastas

jastas

Lid geworden:
    7 okt 2014
    Die zender turnigy 9xr is niet slecht, maar naar mijn mening had je beter eentje genomen zonder module en ontvanger (ik ga er vanuit dat deze meegeleverd worden)

En ga dan meteen voor een frsky module en receiver (neem minstens eentje met 8 kanalen), dan heb je gelijk failsafe wat naar mijn mening onontbeerlijk is!
    Als je bv. Een frsky d8r-2 plus en wat andere zooi neemt, kun je mbv. telemetry je lipo spanning en dergelijke aflezen op je zender.

Voor de rest zit de rest wel snor, die nanotech lipo's zijn wat duurder dan wat de meeste nemen. Als lader zou ik niet bezuinigen en minstens eentje nemen die 100w kan laden, anders ga je zoals ik meer dan een uur mogen wachten eer ze geladen zijn... voor de props ga ik je een pm sturen.

15. Hetisbartmaar

Hetisbartmaar

Lid geworden:
    31 mrt 2015
    Ik heb nog niks gekocht!! Gelukkig dus kan beter een andere zender kopen?
    En je zegt eentje nemen zonder ontvanger en module? Wat is de module? Heb nooit ergens hier iets over gezien.

16. Ron68

Ron68

Lid geworden:
    5 feb 2015
    Kijk ook eens naar de Frsky Taranis plus. €250. Inclusief accu, lader, koffer, ontvanger en 16 kanalen. Heel populair de laatste tijd.

Laatst bewerkt: 3 apr 2015
  17. Hetisbartmaar

Hetisbartmaar

Lid geworden:
    31 mrt 2015
    Ik vind het moeilijk om een zender uit te kiezen. Hij moet meteen goed zijn en niet dat ik na een half jaar een nieuwe nodig heb.
    Wat ik eenmaal wil is: zender, ontvanger en telemetry(.
    De Frsky Taranis plus is erg duur maar goed lijkt mij.
    De Turnigy 9XR is niet heel duur maar goed *zo heb ik gehoord*. Alleen bij deze heb je een module en ontvanger nodig. En welke module's en ontvangers zijn hierbij het beste? Ik las iets over dit.

Welke kan ik het beste kopen?

18. Ron68

Ron68

Lid geworden:
    5 feb 2015
    Ja ik zag net wat die turnigy kost. Dat is best een verschil. Ik weet niet wat er bij die turnigy nog bij komt aan module en ontvanger.

19. jastas

jastas

Lid geworden:
    7 okt 2014
    Reken 70eur voor een module + ontvanger (best frsky), de turnigy 9x moet voor telemetrie nog aangepast worden én voorzien worden van andere firmware.

zelf beginnen solderen of smartieparts pcbtjes kopen en deze inbouwen.
    voor andere firmware heb je enkel die "solderless programmer board" nodig, voor telemetrie ook nog die "telemetrEZ". Reken nog eens 60eur voor beide bordjes.

Beide worden gewoon in de zender geplaatst (solderen is niet nodig), wat kabeltjes verbinden en klaar! ER9X of openTX erop knallen en je kunt telemetrie instellen.

Ik raad je aan om wat info op te zoeken:

hier en hier wat de mogelijkheden zijn (zo kun je ook verlichting, geluid,... aan je zender toevoegen)

En lees dit forum eens

Uiteindelijk heb je na alle "mods" ook al 200eur uitgegeven, kun je beter voor een taranis gaan... maar ik vond het erg leuk om aan de zender te prutsen, ieder zijn keuze!

Deel Deze Pagina