DLG zender instelling

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door JeroendB, 9 jul 2006.

1. JeroendB

JeroendB

Lid geworden:
    1 jun 2006
    ik ben (als beginner) benieuwd hoe iedereen zijn zender ingesteld heeft staan (welke mode). Zelf denk ik aan de gasschuif en richtingsroer linkerknuppel en rolroer met hoogteroer rechter knuppel.

Ik lees ook over voorinstelling. Wat moet ik me hierbij voorstellen en is dat makkelijk in te stellen in je zender? Waar moet ik aan denken, richtingsroer alvast naar links (als je met rechts gooit) en hoogteroer omhoog of juist naar benden??

Groet
    Jeroen

2. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Jeroen,

Welke mode je kiest voor het DLG'en? Dat is geen keuze als je al kan vliegen. Je neemt natuurlijk de mode waarmee je altijd vliegt, ander heb je wel heel kort plezier van je kistje.

De preset verschilt per kist en per vliegdag. Soms heb ik bij de launch twee of drie tikken down getrimt staan om het model in een mooie strakke lijn te gooien. De volgende dag kan het nodig zijn om er twee tikken bij te doen. Dit zal ongetwijfeld afhankelijk van de weersinvloeden op de single-pull constructie.
    Tevens heb ik rechts rudder staan. Ja rechts en niet links. Enerzijds om flutter tegen te gaan op het rudder en anderzijds omdat het model na de worp sterk naar links wil. Kijk maar eens naar wat foto's. Op de F3K site staat aan de linkerkant een foto van de FF2 tijdens de worp. Daar zie je duidelijk het gezwabber.

3. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Uuuh, wat bedoel je daarmee theo?
    het maakt voor flutter toch helemaal niks uit op welke stick je het roer bestuurt?

Ik vlieg idd gewoon al mode 2, dus daarom met DLG ook.
    Ik heb het hoogteroer rechts en richtingsroer links (2-kanaals-microDLG). Werpen doe ik met rechts, dus met links kan ik dan alleen de richting sturen. dat werkt wel prima. Wel moet je kistje en de trims dus goed staan afgesteld, ander kan je hem zo de grond in raggen... (al gebeurd met quickflick). Nu heb ik daar eigenlijk bijna geen last meer van. Door de pull-pull en digi-trims blijft alles bijna hetzelfde :D

Voor de Supergee moet ik nog ff gaan uitzoeken hoe ik dit ga instellen.

4. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Ik heb het rudder iets rechts getrimt staan. Hij wordt aan de rechterkant door de lijn aangetrokken en zo voorkom je flutter tijdens de start. (was een tip van Goswijn tijdens de meeting)

5. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    oh, stom, ik dacht dat je het over je knuppeltjes had... haha.

6. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    Ook ik vlieg Mode 2, dus hoogte/rolroeren rechts en richting/gas (flaps) links.
    Daarnaast gebruik ik op mijn FX-18 nog een preset schakelaar (3 standen. omhoog = launch, neutraal = normaal, omlaag = thermiek)

Veel meer dan dat heb je (volgens mij) niet nodig aan zender hardware.

7. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Over knuppelbezetting:

Als je van plan bent lid te worden van een club, informeer dan daar eens. Kan makkelijk zijn als iedereen dezelfde knuppelbezetting heeft.

Ik ben onlangs overgeschakeld van Richting-Links en Hoogte-Rechts naar Richting-Rechts en Hoogte Rechts. Omdat de club dat ook had. Overschakeling ging vrij probleemloos.

Dat heeft ook nog als voordeel dat je je linkerhand vrij hebt, bijvoorbeeld om een DLG mee de lucht in te slingeren.

Ik ben linkshandig dus da's hartstikke handig :)

8. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    ja, ik ben dus rechtshandig :D.

Ey, eric. Ik zat er aan te denken om die presets niet op een schakelaar te zetten, maar gewoon op het gaskanaal. dan kan je de flaps zegmaar proportioneel bedienen. Is dat misschien een handig idee?

9. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    (Ook ik ben rechtshandig)

Niet doen Sietze.

Hoofd reden
    Volgens mij is dat niet echt handig, je loopt dan de kans dat bij het sturen (richting), je je profiel aanpast....

Vanuit de ontspanning
    Daarnaast heb je dan geen rust, tijdens het vliegen. Het vinden van thermiek is al lastig genoeg. Als je dan ook nog eens de gehele tijd je profiel gaat aanpassen......

Vanuit de techniek
    Verder ben je op je gevoel je profiel aan het aanpassen, wat jij ziet als snelheid is de grondsnelheid en niet de werkelijke vliegsnelheid. Als je nu in de je DLG zou zitten, zou het misschien kunnen gaan werken.

Mijn Conclusie
    Gewoon een schakelaar gebruiken, geen omkijken naar en altijd de gelijke vaste instelling van je profiel.

10. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    :offtopic:

Maar ook met links ben ik best handig :lol:

11. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Ik vlieg normaal mode 2, maar als ik een model ga vlieb=gen dat alleen een richtingsroer heeft dan gaat dat op de rechterknuppel. Nu ben ik het laatste jaar een beetje aan het spelen met de instelklingen in de zender en heb ik via de combiswitch die hoofdbochtenfunctie op beide sticks zitten. Dit betekend dat ik bij een model met alleen rolroeren als bochtenfunctie ik die rolroeren dus op beide sticks heb zitten en ditzelfde geld dan ook voor het richtingsroer. Let wel probeer dit natuurlijk eerst met een eenvoudig en makkelijk vliegend model.

12. Dus als ik het goed begrijp kun je dan ben je linker en rechter stick sturen.
    Dat doe ik ook, bv met een delta.
    Het voordeel hier van is dat ik op mijn linker stick ''normale'' uitslagen heb voor Rol, en op rechtse stick ''grote'' uitslagen.
    Zo heb je dus dual rate zonder dat je 'n schakelaar moet omzetten.

Groeten Marten

Deel Deze Pagina