Ik heb uit een erfenis een scheepsmodel gekregen. De ruwbouw is gedaan, maar hij moet nog afgewerkt en vaarklaar gemaakt worden. Erbij een stapel messing beslag, 2 motoren, 2 schroeven en nog het eea. Ik wil 'm gaan afbouwen en ermee gaan varen. Wat ik me afvraag: is dit een kit geweest, of een zelfbouwproject? De grote motor is een Marx Monoperm 12V. Als het even kan, wil ik die gaan gebruiken. Hij werkt, maar ik denk dat hij schoongemaakt moet worden. Deze motor dateert ruwweg tussen 1950 en 1970. Ook meegeleverd: Het zal iets met de besturing te maken hebben, maar wat? Ik heb niet eerder een RC-schip gebouwd, dus ik ben nu het forum aan het afstruinen voor informatie. Iig zal ik moeten nagaan of de meegeleverde motor+schroef voldoet.
hallo dit was een kit van RMB of christ craft als ik me niet vergis en die laatste foto' die roep nostalgie op voor mezelf want ik heb de zender en de ontvanger nog waar je dit mee bediende maar het clock work mechaniek is in de loop der jaren verloren gegaan als je het ooit wil weg doen doe me dan een pb want dan heb ik terug de volledige set bij elkaar bruikbaar is het zo niet meer want dit is voor een een kanaal tiptoets besturing voorzien en die worden niet meer gemaakt de boot zelf was vroeger een degelijke boot en zal zeker goed varen met moderne materialen er in de motor is bruikbaar al bestaat de kans dat hij erg veel storing gaat geven Nmh of een lood accu horen tot de mogelijkheden haha zelfs de kardan koppeling herken ik nu LOL er moet nog een tegen stukje zijn om op de motor as te zetten as en schroef zijn bruikbaar als het een 3mm as is zou ik een nieuwe kopen van 4 mm daar je moeilijk schroeven gaat vinden voor een 3 mm as (als deze verloren of stukgaat) succes met deze boot zou ik zeggen groetjes raf
Dat "uurwerk" is een stuurmachine voor een één kanaal zender. Door de drukknop op de zender in een bepaalt ritme in te drukken kon er naar links én rechts worden gestuurd en was het ook mogelijk de motor te stoppen en om te polen. Het apparaat is nu volkomen overbodig omdat eenkanaalzenders al heel lang niet meer bestaan. Zo'n 50 jaar geleden had Graupner ook een dergelijk apparaat in het assortiment. Maar deze is van een ander merk,
Hah! Gevonden: het is een DMI Vedette: Båd MI Vedette., 1969 En gammel DMI model jeg var h... - RC-enheder på RCGalleri.dk Raf, bedankt voor de tip, na een paar valse starts ('RMB' geeft bergen met zoekresultaten omdat het de afkorting is voor de Chinese munteenheid) kwam ik toevallig bij deze uit: http://users.cybercity.dk/~ccc16084/scaleboat.htm
hallo ja 50 jaar gelden dan was ik 7 jaar en toen was mijn pa met modelbouw bezig en ik mocht toen helpen ik moest dus lang terug denken hahaha maar inder daad DMI heeft toen ook bestaan RMB was een franse firma die plannen leverde toen in die tijd het is en blijft toch een mooi model en de site gaat zeker helpen bij het bouwen als er niets meer van documentatie bij zit gr raf