doe het zelf Hovercraft

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door michel pet, 13 okt 2005.

1. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    binnenkort wat fotootjes, maar ik geraak er niet aan toe.
    Hij is zo'n halve meter lang, scroef met 3 schoepen op een 540 mabuchi met gewone NiCad.
    Maar wel update: nu gaat hij wel deftig van de grond. Ik moest wat spelen met de skirt en nu ben ik op goed pad.
    Later meer, dat maakt wel wat duidelijk.

2. PaulBorsboom

PaulBorsboom

Lid geworden:
    8 sep 2008
    Laat wat foto's zien

Hallo,

Ik ga binnenkort ook beginnen aan een hovercraft. Ik denk aan de Hoverspeed SRN Super 4, The Princess Anne of zoiets Misschien iets te hoog gegrepen? Ik zie weinig foto's op dit lijntje. Laat eens zien wat jullie aan het maken zijn.

3. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    en welke is nu het best?

5. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Voorlopig vind ik de kleine het leukste, vooral omdat die zo weer een nieuwe is gemaakt als het fout gaat!

Maar de Griffon heeft wel een heel mooi vlieg/vaarbeeld. Als daar de kinderziektes uit zijn zou mijn mening nog wel eens kunnen veranderen...:D

Dus als je er veel lol mee wil hebben is de kleine het beste, en wil je een mooi schaalmodel is de grote het beste ;)

6. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    heb je voor mij een tekening vna die keline?

7. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Die staat hier een aantal pagina's terug. Anders PM je e-mail adres dan stuur ik hem daarheen!

8. areon

areon

Lid geworden:
    23 jul 2009
    Hover-1

Hallo allemaal,
    Ik sluit even aan in het rijtje van hovercraft makers!

Ik stuitte een paar weken geleden op een zelfbouw hovercraft op Youtube. Erg gaaf, dus verder Googelen. Kom ik natuurlijk op "ons" MBF terecht voor de meeste info. Ik wil dus ook even beginnen iedereen te bedankten die kennis op het MBF heeft achter gelaten en dan vooral in dit draadje natuurlijk.

De Griffon gaat er nog wel van komen, maar ik het ook nog 'tig andere projecten op stapel. Maar een depronnetje, dat kon wel even tussendoor natuurlijk. Gezellig samen met m'n 10 jaar oude zoon een projektje opgestart. Hij vind het wel wat, de afgelopen week hadden we regelmatig "Hovercraft vergadering" en deden we daarna allebei ons ding aan de bouw.

Dit is mijn eerste ervaring met Depron ( Polypron om precies te zijn) en ik moet zeggen: ik heb de "bug" aardig te pakken. Wat een gaaf spul! Ik heb nog een gloeidraad tafeltje uit een ander modelbouwverleden en een low melt lijmpistool. Deze combinatie bevalt me goed. Ik heb ook "die lijm van de hema" geprobeerd, maar ik vind de verbinding zwakjes, ik ben gauw weer overgeschakeld naar de smeltlijm. Is iets zwaarder, maar wel steviger en vult ook nog een beetje ( zoals expoxy bijvoorbeeld). Ik heb nog geen UHU por weten te bemachtigen, dat ga ik ook nog proberen.

Goed, back on topic, het hoverding:
    Ik heb electronica uit een coaxiale heli als donor gebruikt ( met twee 180 motortjes). Dat is op zich misschien wel een interessant concept: daar moeten er toch wel een paar gecrashde van liggen te verstoffen op zolders e.d. Van de mijne was het kapje aan gort. Ik heb bij RCTechics twee GWS propjes gekocht die tegen elkaar in kunnen draaien en ben met wat passen en meten gewoon gaan bouwen.

Na wat zoeken om de rudders goed te krijgen ( je moet gewoon vier keer hetzelfde doen, dan draaien ze dezelfde radii, DUH!) schoot het vandaag ineens op. Vanmiddag kon de rok er om en zijn mijn zoon en ik de "maiden" gaan doen op een lokaal ( geasfalteerd) basketbalveld. Het was nog niet goed, maar viel ook niet tegen. Het ding schoof nog wat in plaats van te hoveren, maar kwam best goed vooruit.
    Vanavond nog wat uitgeprobeerd met plakband op de gaten onderop en ik moet zeggen: nu hovert het ineens een stuk beter.

De rudders moet ik denk ik nog wat naar buiten plaatsen. Je hebt nu toch wat te weinig "autoriteit op de staart" met als resultaat dat het lang duurt voordat het in stuurt en als het in stuurt kom je er moeilijk weer uit. Moet beter kunnen. Je kan met heli hardware wel dubbelop sturen: met de rudder ( rechter knuppel, dan is normaal zijwaarts gaan) maar ook met de linkerknuppel ( die normaal de staart aan stuurt). Bij de linker knuppel gaat 1 motor dan langzamer draaien en de ander sneller. Ik moet zeggen dat ik daar niets van verwachtte omdat de rok dan leeg zou lopen, maar dat valt erg mee, het werkt best wel. Misschien gaat het insturen nu ook beter omdat het beter hovert, maar dat heb ik nog niet uit kunnen proberen.

Ik heb een "draaitafeltje" gemaakt waar ik normaliter mijn helis op uit richt. Ik zal het daar morgen eens op zetten en tunen, dan weet ik in ieder geval dat ie rechtuit wil.

Tot besluit van deze eerste post wat plaatjes:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    heb je van die ook een tekening voor mij?

10. areon

areon

Lid geworden:
    23 jul 2009
    Euh, nee, ik heb alles gaandeweg gedaan. Ik heb mij globaal gehouden aan de maten die in de eerste pagina's van dit draajde staan en heb het iets verbreed omdat mijn props breder zijn. Verder kapje e.d. gewoon een beetje meten en prullen.

Ik kan het wel eens nameten allemaal, maar ik denk dat je beter eerst Mark's tekeningen kan volgen, dat is een "proven concept".
    Het kan alsnog gebeuren dat ik moet concluderen dat dat dit concept geen goed idee was en alles in de kliko verdwijnt :D.

11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Hallo jongens, heren
    Ik kom zomaar even binnenvallen.

Kwam deze link tegen. RC Hovercraft

Ik weet niet of die al eens gepost is.
    Je moet zelf maar kijken of je er wat aan hebt. veel plezier ermee.

12. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Hey

Ik kreeg laatst nog een idee alleen weet ik zelf (nog) niet of het wel nut kan hebben!

Als ik nou een gyro bij op mn hovercraft zou zetten, zou hij dan wat stabieler de bochten door sturen?

Ik kom hierbij omdat ik laatst ergens iets tegen kwam dat ze ook een soort gyro op modelauto's zetten om het driften te bevorderen.

Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Groeten

13. areon

areon

Lid geworden:
    23 jul 2009
    http://www.hovercraftmodels.com/RC_hovercraft_seminar.htm"

"Fran Oakey took away both race trophies in a well earned race over two laps in each class. He said what everyone was thinking 'its control rather than speed'. His craft uses a heading hold gyro and he says it is a big help when moving up wind on the course."

Ik ga een Griffon 600 bouwen na deze hovercraft. Tekeningen zijn onderweg.
    Op zeker dat daar een gyro in gaat. Dat mag een cheapass zijn. Vaak lees je bij heli gyro tests: "Voor het gewone werk zijn goedkope goed, maar voor het 3d werk heb je een betere/duurdere nodig".

Ik heb zelf een Colco 400 liggen: Colco CLC-GY-400 Head Lock Gyro | Colco. Superklein, maar "up to the job". Vergelijkbaar met een Telebee 201: Telebee Products Ltd /MOPED | OTTER Ook goed genoeg.

Succes!
    Arthur.

14. areon

areon

Lid geworden:
    23 jul 2009
    Nu ik je berichtje nog eens lees.... Misschien is een car gyro wel beter, inderdaad vanwege het driften. Hm, ik heb email contact met die m'neer Oakley voor de Griffon 600 tekeningen, ik zal het hem eens vragen.

15. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Ik heb zelf zo'n hobbyking gyro, die paste niet in mn hk250, dus als het wat uit zou halen zou me dat leuk lijken!

Ik weet alleen niet hoe je zo'n ding in moet stellen :D

Zou iemand me daarmee opweg willen helpen?

Edit: Is zo'n car drift gyro niet een gewone HH gyro met een ander stickertje erop? of zit er echt iets speciaals in?

16. areon

areon

Lid geworden:
    23 jul 2009
    Is dat zo'n 401b? Daar komen we wel uit dan.

Op dit moment geen idee. Ik zeg : we gaan kijken of doe HK het bij jou doet. Ik weet niet wat je wel en niet weet. Bedrading weet je, of moeten we daar beginnen?

Laatst bewerkt: 30 mrt 2010
  17. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Hey

Het is idd zo'n 401B!
    Die moet als het goed is gewoon tussen ontvanger en servo?
    Verders weet ik er niet veel vanaf :D
    Zoals dat gele draadje, wat kan ik daarmee?

18. areon

areon

Lid geworden:
    23 jul 2009
    Dat is je gain draad. Die moet bij een Spektrum ontvanger op de + pool van "Gear".

Wat voor zender/ontvanger en rudder servo heb je? Voor een goede werking moet ie per se op de rudder ( voor zover ik weet), om goed samen te werken met dat gain draadje ( wordt gemixed in je zender).

19. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Ik gebruik een Spekrtum DX7 met een ar500 ontvanger en een cheapass 9grams servotje

Maar zoals jij het zegt zou het niet werken als ik de besturing op de aileron stick wil?

Weet je zeker dat het gele draadje op de + moet? hij zit namelijk niet in het midden van het stekkertje?

20. areon

areon

Lid geworden:
    23 jul 2009
    Ik vrees dat dat zo is ja. Even naar googelen.

Deel Deze Pagina