Weet iemand onder welk gebruikstarief van de douane een 2e hands brandstof RC chassis valt? En wat een voor de mensen daarzo begrijpelijke omschrijving is? Uitleg in het kort: ik heb zo'n brief gekregen van "wij kunnen de waarde en type object niet bepalen want dat staat er niet op" (waar hebben ze dan mijn adres vandaan? staat op hetzelfde formulier ). Zelf kan ik deze code vinden: http://gebruikstarief.douane.nl/9503007900 (item is immers van plastic en metaal, met motor). Klopt dat? SVP geen gezeur over je eigen pakketjes in dit topic; ik wil enkel het juiste op hun formulier invullen.
Je link levert (bij mij in ieder geval) een blanco scherm op, dus ik kan je niet helpen... Groet, Bert
2e hands is niet belastingplichtig dus kan de douane je niet belasten. Probleem is echter als het ding er nieuw uit ziet de bewijsvoering lastig is.
Douanetarief zal waarschijnlijk niet zo interessant zijn (is hooguit een paar procent, als ze het al berekenen) Ze willen waarschijnlijk de waarde weten om de BTW (21%) te kunnen berekenen. Dat is in het geval van tweedehands goederen natuurlijk lastig. Misschien voldoet een bewijs van betaling (afschrift van je bankrekening oid) En ja, je adres staat er natuurlijk wel op, maar ik denk niet dat als het écht om een tweedehands product gaat, de verkoper de waarde op de buitenkant heeft vermeld.
Wel als het pakket geregistreerd is verstuurd vanbuiten de EU. Das ook wel handig als het pakket zoek zou raken, dan kan je als verzender namelijk nog wat claimen i.p.v. dat je de koper het volle bedrag terug moet betalen en vervolgens zelf met lege handen staat...
Als je via ebay oid iets hebt gekocht gewoon je printje van de beschrijving en de prijs erbij. Daar staat op vermeldt dat het ofwel gebruikt is of nieuw en de waarde. PayPal afschrift oid moet er ook bij. De code die je laat zien lijkt te kloppen, maar ben geen expert en weet niet of er beter passende codes zijn. Let op fout invullen bewust of niet kan je een boete opleveren. Houdt het simpel en eerlijk. Soms heb je pech en moet je betalen en vaak heb je geluk en komt het er zo doorheen. Calculeer ook altijd de import kosten mee als je vergelijkt in de prijzen tussen hier en buiten de EU. Dan sta je niet voor een verrassing.
Nee hoor, dat is helaas niet waar: Vorig jaar is mijn vrouw uit Indonesië overgekomen, en die heeft een hele partij schoenen en handtasjes opgestuurd naar zichzelf. Je kunt, zeker aan schoenen, goed zien of iets gedragen is of niet. Allemaal voor eigen gebruik, en allemaal relatief oud (en aangezien damestasjes van een merk meestal maar één "productiejaar" hebben, tamelijk simpel aantóónbaar oud). Daar kon ik hoog of laag springen, maar er moest en zou belasting over betaald worden, en helaas behoorlijk wat ook. Het was niet eens tweedehands, het was niet voor de handel, het waren gewoon haar eigen spullen die ze voor eigen gebruik hier wilde hebben, en zo was het ook opgegeven. Helaas hebben ze de gehele doos opengeklauwd, spullen beschadigd, en de boel slecht weer ingepakt (ik moest de bezorger helpen dragen omdat de doos weer uit elkaar begon te vallen) en als je over bewijsvoering praat, DAT is pas lastig aan te tonen... Geintje kostte me 200+ Euro, en ik liep overal met de kop tegen de muur, niemand had het gedaan, en ik kreeg geen cent terug. Dus dat tweedehands niet belastbaar is, is larie, in elk geval, zo denkt de NL douane er wel over....:bad-words: Groet, Bert Groet, Bert
stuur je ebay factuur en/of PayPal betaalbewijs op en probleem opgelost aan je adres kunnen ze geen waarde zien en reken 13 euro administratie kosten er bij op dat is voor postnl want zij controleren dit alles namelijk iov belastingsdienst en het ene wordt anders belast dan t andere zie belasingsdienst douane invoer site 2e hands kan soms gewoon vernietigd worden zoals een in usa gekochte traxxas slash van mij omdat bleek dat er modder aan de wielen zat en een gevaar was voor gewassen en bacterien leuker kunnen ze het niet maken,wel duurder