Ik heb een dilemma. We hebben nu een klein hobbydraaibankje die ik gekocht heb in 1987 (Hobbymat). Niet echt een hoogdraver, maar ja. We redden ons redelijk. Nu is mijn vraag, en ik twijfel behoorlijk: waar zullen we het meeste verlet van hebben, een grotere draaibank, of een freesbank. Want beiden in één keer kopen trekt bruin niet. Persoonlijk heb ik zoiets van: draaien kunnen we al (hoewel zonder 4-klauw tot nu toe), dus een freesbank geeft meer toegevoegde waarde. Maar met een grotere draaibank kun je weer meer aan. N.B: Het weegt ook mee dat onze oudste zoon van 14 de metaal in wil (verspanen) Wat zouden jullie doen? Taco.
draaibank. met een beetje knutselen kun je op een draaibank enigzins frezen. andersom lijkt mij een stuk moeilijker
hallo nooit frezen op je draai bank daar verslijt je bed enorm van als je reeds een draaibankje hebt dan zou ik voor de frees gaan heb er ook eentje staan in de garage maar dat is dan weer een beetje te wilt en teveel van het goede gr raf
Meestal staan de draaibanken meer te werken dan freesbanken,in de productie! In onze werkplaats stonden 3 draaibanken en een freesbank. Personlijk zou ik voor een draaibank voor thuis kiezen. Maar je kunt ook een kolomboormachine gebruiken met daar op een langsdwarsslede. Enig nadeel je kunt niet zwaar verspanen. Groetjes, Frankwin
Met een hoogte support: kan je ook kleine stukjes freezen hoor op de draaibank. De scharen voor het omkeren van een stoommachiene doe ik er op mvg Frederik
Waar we op het moment mee bezig zijn: stoommachines. Freesspullen heb ik voor de Hobbymat niet. Die zou ik dan moeten kopen. Taco.
Keuze lijkt mij simpel, een draaibank heb je al dus voegt een freesmachine meer toe als een ietts grotere draaibank
Dan ging ik toch eens even kijken bij Herman Buitelaar Bij google intypen en je kan te kust en te keur kijken mvg Frederik Want de freeskolom voor de hobbymat ik zou niet weten waar die nog te koop is (nieuw dan wel te verstaan ) mvg Frederik
Precies, ik heb er twee stuart-compounds mee gemaakt op een emco-8 met frees support. Niet zo luxe als een echte freeskolom, maar het gaat wel.
Ik zou voor de freesbank gaan omdat de draaibank er al staat. Zeker als je voor de draaibank dan ook nog eens de freesspullen moet kopen.\\Lijkt me dan dubbel uitgeven.
Dit was onze overweging tot slot ook. Ik wilde niet investeren in de Hobbymat. Dus ik heb een freesbank gekocht. Gr. Taco.