Draaien & Frezen

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Stefan666, 9 aug 2006.

1. Stefan666

Stefan666 Guest

Goedemorgen,
    Vraagje, zat zo door de forums te bladeren en volgens mij zitten bij de turbine bouwers toch de meeste metaal bewerkers :)

Heb sinds kort een mooie draai/frees machine, en met een week of 2 zou alles werkend moeten zijn (moet nog even geinstalleerd worden).

Kan iemand me een paar mooie (web) adressen geven waar ik alluminium staafmatriaal kan bestellen.
    In kleine hoeveelheden, handelslengte's zijn zo aan de prijzige kant :)

Ook zoek ik nog wat advies hoe/wat/waar plastic blokken te koop zijn.
    (delrin? teflon?)
    Ben zelf meer met truck/tank bouw bezig, en gezien plastic meestal toch wat makkelijker te bewerken is , zou dit spul natuurlijk ideaal zijn voor de niet zichtbare montage delen uit te frezen.

Heb al wat rondgekeken, maar er is hier in de omgeving helaas geen enkel bedrijf wat dit matriaal verwerkt zover bekend. <snik>

Mvg! Stefan

2. erikkate

erikkate Guest

Wildeboer Plastichandel nieuwleusen,
    nylon en teflon platen te bestellen.
    Ook voor o.a. acrylaat, pvc plaat, vikupor, vikures, resoplan (trespa) etc.

www.wildeboer-groep.nl / Telf. 0529 - 48 30 30

*Schaamteloze zelfreclame

3. Stefan666

Stefan666 Guest

Geen probleem :)
    Toevallig een website ofzo, dat ik eens kan spieken naar hoe/wat en de prijzen ??
    (is nét een beetje te ver van huis om even op de gok langs te racen)

Want.. ja, met een beetje geluk is de machine voor het einde van volgende week operationeel.

En nu nog eens leren draaien en frezen.. da's missie 2 haha

Stefan

4. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    En voor je aluminium (en andere metalen) : http://www.metaalwinkel.nl
    Bestellen en bezorgen KAN , maar een ritje Rotterdam is beter.

5. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Hoi,

Heeeeeee Henk gezellie

Trouwens ik heb ff boven gesnuffeld en er zijn nog een hoop onderdelen van de GBS over hoor, dus kom maar eens buurten.

Als je materiaal zoekt kun je toch beter naar de lokale metaalboer gaan, die hebben toch eg wel een stukkie materiaal liggen, ook ik doe dat ma ja ze kennen me al jaren en dat zal zeker meespelen, maar moet gewoon kunnen.

Jammer dat je niet dichter bij mij woond ik heb nog wel het een en ander liggen.

Dit is men balanceerbank voor me te maken turbine`s, nog ni klaar, ma deze week zekers af.

En dit is gewoon een boormal ook tbv mijn turbine`s

Succes verder en vragen staat vrij hoor ik heb ni zoveel geheimen.

6. Stefan666

Stefan666 Guest

Update:

Zo vind je niks, en zo struikel je er over :)
    Heb het een en ander aan allu "blokspul" kunnen vinden, de buurman was de schuur aan het opruimen :)

Aan het bovenstaande draai en freeswerk zal ik nog lang niet komen hoor, moet het eerst eens leren.

Om precies te zijn, staat pas sinds 2 dagen de machine op een tafel!
    Dat had toch wat meer voeten in aarde als gedacht, maar..
    Komen er wel!

Dit is hem trouwens, geen groot beest maar voor m'n modelbouw plannen groot genoeg. =>

http://www.tamiyaclub.com/showroom_model.asp?cid=48235&sid=1546

Komende week beitels & freeskoppen halen, dan eens kijken hoe het allemaal gaat werken.

Dank voor de tips heren!

Stefan

7. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    leuk draaibankje.

echter als je wat groter wil gaan werken loop je wel tegen de beperkingen aan van een dergelijke machine omdat de freeskolom bovenhet bed hangt.

maar om mee te beginnen: prima bankje.

erg leuke plaatbewerkingsmachine heb je, de combi van walsen, kanten en knippen.
    Ik heb er zelf ook een maar dan van een ander merk, tot 1mm gaat het nog om te knippen maar daarna wordt het toch echt lastig.
    Echt scherp kanten/zetten lukt ook nog niet maar walsen weer wel.

hoe zijn jou ervaringen met deze HBM kombi machine ?

weet je wat ook een aanrader is, de HBM 100 portable lintzaagmachine.
    Pwerfect, niet te groot, kan tot 100x100mm zagen, ideaal.
    kost nu € 329 i.pv. 395 echt een aanrader voor de werkplaats.

8. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Hoi,

Heeeeeeeeeeee daar heb je wat leuks gekocht, kun je jaren mee vooruit.

Het draaien leer je vanzelf, maar op dat bankje kun je veel maken.

Succes.

9. Dirk W

Dirk W

Lid geworden:
    16 dec 2004
    Ik heb al 7 jaar zo'n draai/freesbank en heb er nog geen moment spijt van gehad.
    Die freeskolom kan je trouwens in hoogte verstellen en wegdraaien zodat die niet in de weg hangt.
    Het enige minpunt was bij mij de motor, die heb ik nu vervangen door een 3-fasige 750W in combinate met een frequentieregelaar.

10. Stefan666

Stefan666 Guest

Dank :)
    In dit geval is er aan gedacht, (zover uitgeprobeerd natuurlijk), want de hele kolom draai je weg boven het draaibed. komt ie zeg maar boven de motor te hangen.

Al zal ik het zelf nooit nodig hebben, heb het hele span puur gekocht om kleine onderdeeltjes te draaien en frezen. (bumpertjes, uitlaatjes, beugels, lampjes.. dat soort matriaal.)

Heb deze op advies van buitelaar gekocht, had eerst m'n hebberige oogjes op een duurder model laten vallen maar toen ze hoorde wat het doel was.
    "joh, dat heb je allemaal niet nodig".
    Deze uitvoering heeft wel een langsvoeding, dat was volgens hen toch echt een -moet- .
    ( de nog wat goedkopere versie had dat weer niet )

Tja, dit is blijkbaar een machine "oude stijl" , en verkocht wat lastig aangezien iedereen (??) gelikt plaatwerk wilt.

Vond het allemaal prima, moet ook zeggen dat de metaal-werk-buurman ook me had geadviseerd om deze te nemen.

De combi, ook van buitelaar :)
    Moet zeggen, bevalt heel erg goed, al ben k natuurlijk niet verpest met ervaringen op andere machines hoor.
    Erg nauwkeurig mee te werken (spelings-vrij)

Naar mijn idee, kan je heel scherp er mee zetten, heb al meerdere malen een plaatje verpest door iets tever te gaan dat het hoekje te scherp word en het matriaal verzwakt.
    (als dat een maatstaaf is ... )
    Als je wilt kan je ook vrij kort op elkaar de volgende hoek maken.

Met deze gebruik ik alleen maar alluminium 1mm, heb wel eens een plaatje 2mm gezet maar naar m'n idee vond de machine dat toch niet zo leuk.
    Doe dat dus ook niet meer.

Poging gedaan om 1mm rvs te knippen, dat lukt gewoon niet, verklooi je het mes mee.

Veel ander matriaal niet geprobeerd, omdat 99% van m'n werkstukjes uit alluminium zijn gemaakt.

Rollen, heb er ooit eens wat mee gespeeld, maar zelf nog geen handigheid in. (ook nog niet nodig gehad) , dus kan daar geen serieuze mening over hebben.

In het kort, dat ding is erg sterk, met als simpele maatstaaf , als t bij mij heel blijft (mishandeling door gebrek aan kennis) , is het meestal wel erg goed spul :)
    (en, hij doet t nog prima)

als je toevallig een keer hier in de buurt bent, geen probeem om even te kijken/proberen natuurlijk.
    Al denk ik dat buitelaar zelf dichterbij is :)

Mvg! Stefan

11. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    Ik ben vorige week nog bij Buitelaar geweestom die lintzaag waar ik het over had te kopen.

Toppie zaak heeft ie he ?

mijn vrouw vind er niks aan, alleen maar machines maar ik kan er uren kijken en kwijlen,.

ik heb zelf zo`n black & red X1 freesmachine, klein maar ook voor mij groot genoeg en een Emco compact 8 draaibank + een Emco compact 5 maar deze staat werkeloos onder de werkbank :cry:

Altijd leuk om zelf een machineparkje te hebben toch ?

12. Stefan666

Stefan666 Guest

Vind ik nu ook :)
    Mocht van ma niet naar de technische school vroeger.. ok..
    simpel..

bouw ik nu gewoon m'n eigen!

Ben zelf nog nooit bij buitelaar geweest, laat het gewoon bezorgen. Kan je toch niet tegenop rijden benzine/bezorgkosten.

Al het matriaal hier om pallets aan te pakken, dus.. waarom niet?

Voorlopig koop ik even geen machine's bij, eeeeeerst even met deze leren werken :)

Momenteel maakt nog m'n kolomboor machientje de meeste draaiuren (zo'n aldi ding) , als die dood is komt daar wel weer een fatsoenlijke voor terug.

Heb nu voor figuur-zaag klusjes zo'n klein ding van kinzo, tja.. als je toch alleen maar met klein spul bezig bent, voldoet ie eigelijk prima.

Mvg! Stefan

13. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    ik heb ook de zelfde machine :lol: alleen heb ik ook de motor vervangen door een 3 fasen motor met freqentie regelaar
    deze motor en regelaar heb ik gratis gekregen :thumbsup: ,
    ik ben service monteur in de klimaat techniek en daar worden deze motoren met freqentie regelaars toegepast in warmte wielen
    er zat een defect in de regelaar maar na een avondje puzzelen was hij weer up to date en heb ik er zeer veel plezier van.
    sucses met het leerproces.

14. Stefan666

Stefan666 Guest

dank, als alles nog zo is als vroegah kan k ook nog wel aan een motor komen indien nodig.

Ondertussen ook niet stil gezeten, de grote verbouwing van de garage/werkplaats/hobbykot is bijna klaar.
    Nieuwe bedrading, 3.54 meter aan nieuwe werkbanken,
    alleeee ruimte weer voor m'n machientjes, want werd toch een beetje krap.

Eerste laag lak zit er net op om te drogen, vanavond de laatste.
    Met een beetje mazzel, morgen alles weer op z'n plaats schroeven.

Stefan

15. Stefan666

Stefan666 Guest

Even een vervolg:
    Draaibank doet het, voor t eerst van m'n leven "gedraait".
    De )#($)@#$( wat kost een fatsoenlijk setje bijtels geld zeg haha.
    Schrok wel even bij het afrekenen, maarja.. schijnbaar meteen fatsoenlijk spul aangeschaft :)
    (geen idee, werd voor me uitgekozen)

Maargoed, behalven over geklaag van een gesmolten pinpas, vraagje van m'n leraar!

Of er ergens tekeningen online staan hoe een beitel moet worden geslepen ?
    (heb 2 blanko beitels, en die moeten zo geslepen worden dat k er mee kan afronden)
    En, hij vroeg of er ergens voorbeeldjes met maten staan.
    Ter indicatie, gaat om verstralers te draaien, max 20mm in diameter.
    (dus zeg maar om de achterkant van de lampjes mooi rond te maken)

Een goeie link zou zeer worden gewardeerd , kan ie mooi wat voor me gaan slijpen haha.

Ok, bedtijd. heb huiswerk van em gekregen voor morgen :)

Stefan

16. Dirk W

Dirk W

Lid geworden:
    16 dec 2004
    Je hebt dan toch beitels met een wisselplaat?

17. Stefan666

Stefan666 Guest

Morgü ,
    ja, met van die kleine gele plaatjes erop met een hex(?) schroefje om het te wisselen.

18. Sprokkel

Sprokkel

Lid geworden:
    27 apr 2004
    krup widia plaatjes meen ik me te herinneren

19. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
  20. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden: