draaien van aluminium

• Topicstarter Topicstarter Gilbert
  • Startdatum Startdatum
G

Gilbert

Guest
Ik heb een tweedehands draaibankje gekocht en wil voornamelijk aluminium bewerken. De beitels die ik kan gebruiken moeten 6x6 mm zijn. Ik las dat hard metalen beitels kunnen gebruikt worden zonder snij/koelvloeistof (dit integenstelling tot HSS beitels). Waar kan ik dergelijke beitels kopen? Lokale leveranciers verkopen beitels van 8x8 of meer.

Welke freesjes kan ik gebruiken (liefst zo dun mogelijk)?

Dank bij voorbaat

Gilbert

ik neem aan dat je het hier hebt over wisselplaatjes?

houd ebay in de gaten, en dan vooral ebay.de
daar zwerft het van de wisselplaatjes voor weinig geld.

Hoi Gilbert,

voor het draaien van aluminium met hardmetaal moet je dus wel de juiste plaatjes nemen, niet iedere soort is er geschikt voor.
Persoonlijk draai ik het liefst aluminium mett een hss beitel, zeker bij kleinere delen maar daar gebruik ik dan wel een goede snijolie of petroleum bij. Voor grotere werkstukken neem ik hardmetalen plaatjes om voor te draaien.

André

Beadnkt voor jullie antwoorden.

Ik net mijn eerste stukje gemaakt met HHS beitels. Dat gaat goed. Ik heb gelezen dat HSS gebruikt moet worden met terpentijn/petroleum maar dat zie ik niet zitten (geur in garage en rest van het huis). Hardmetaal kan blijkbaar zonder vloeistof. Waarom gebruiken jullie HSS? Betere afwerking? Ik heb ook al hard metalen beitels gezien zonder plaatjes (goedkoper). Is dat iets?

Welk gereedschap/meetinstrumenten zijn onmisbaar bij een draaibank?

Welke frees moet ik gebruiken? Een vingerfrees??

Groeten, Gilbert

Op een forum beweerde een doorgewinterde draaier dat alu ook goed draait met WD40 als smeermiddel.
Dus even geprobeerd. Ik merk weinig verschil met isopropanol (=alcohol, spiritus)
Herman Buitelaar gaf het advies dat alu het beste draait met HSS beitels. Deze zijn flijmscherp te slijpen.
Een toolbitje kost €2,50 Hiervan kun je slijpen wat je nodig hebt.

toolbit is ideaal voor alu , koelen met spiritus , en waarom juist 6x6 beitels? je beitelhouder is toch verstelbaar?

een knappe schuifmaat en een micrometer is onmisbaar bij een draaibank !!

Als de geur van petroleum of terpetine een probleem is, probeer dan een lampenolie van b.v. de Gamma.
Dat gebruik ik voor het frezen van alu op mijn cnc router.
Dat gaat ook goed en verdampt met de tijd volledig zonder te stinken.

Piet

Bedankt.

Ik draai nu droog met HSS en dat gaat goed voor zacht aluminium (misschien probleem voor slijtage). Misschien niet mogelijk voor de hardere legeringen. Ik vemijd liefst het gebruik van vluchtige producten (afgesloten ruimte). Er zou toch iets moeten bestaan wat niet verdampt?

Voor HSS : wat gebruiken jullie om de beitels te vormen en scherp te houden. Watergekoelde slijpsteen?

Welke freesjes zou ik aankopen?

Ik heb reeds een schuifmaat. Ik dacht 6x6 voor HM omdat de punt van de beitel in het centrum moet liggen. Dit zal waarschijnlijk niet kunnen met 8x8 (in HM)

Dank bij voorbaat voor jullie advies

Groeten, Gilbert

Waar heb je freesjes voor nodig......of heb je een bankje met freeskolom ?

Beitels kan je op een normale slijpsteen slijpen, wel telkens koelen in een bakje met water.

Koelen kan met boorolie wat je aanmaakt met water.
Het water zal verdampen, maar dat lijkt mij geen probleem.

Om de grote van je beitels te bepalen zou ik een kijken hoe hoog je onderplaat (beitelhouder) staat tov het center van de klauwplaat.
Bij kleine bankjes is dat zo'n 8mm, bij iets grotere 12mm.

Freesjes wil ik gebruiken op bankje. Ik heb hulpstukken om te kunnen frezen

Als ik 6x6 beitels gebruik dan ligt de punt van de beitel net in het centrum. Bij 8x8 zal ik hoger uitkomen, of moet ik stukje wegslijpen.

Iemand in de buurt van Gent (om eens te komen kijken?)

Gilbert

Maak eens een foto'tje van het bankje of een fabrikaatnaam/model.

Oeps........deze is wel heel erg klein.
Het lijkt mij een zgn *horloge-draaibankje*, ziet er overigens lief uit :)
Ik denk niet dat daar grotere beitels dan 6x6mm in passen of je moet inderdaad gaan terug slijpen.
De Locloods is iets duurder met de beitels en freesjes, maar je hoeft niet voor 50 euro te bestellen en ook de verzendkosten zijn goedkoper.
Ken echter op de site geen plaatjes van de freesoptie vinden.

De optie voor het frezen noemt vertical milling slide (zie opties). Waarschijnlijk niet zo handig als een apart toestel, maar misschien toch voldoende voor simpel freeswerk.

Je zet dan het freesje in de klauwplaat en spant het werkstuk op het support in ?
Ben zelf niet zo'n fan van het op deze manier belasten van het support, het is daar niet voor gemaakt.
Ik lees tevens op de site dat het bed van aluminium is, zou het niet te zwaar gaan belasten.
Ik blijf erbij dat ik het een heel leuk draaibankje vind, echt iets voor het fijne werk !
Om te frezen zou ik een losse kruistafel kopen met daarboven een bovenfreesmachine oid.
Het draaibankje moet je koesteren.

Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik heb vandaag gesproken met iemand van de firma Crispijn in Belgie. Hij zegt dat voor Al HSS ideaal is. Koeling is niet nodig. Hij zou alleen snijolie gebruiken om vervuiling te vermijden maar daar heb ik geen last van. Ik heb een 6x6 HSS beitelset besteld.

Heeft iemand ervaring met een cursus geschreven door Twillekens?

Bigboat, voor het frezen wil ik enkel dunne freesjes gebruiken. Volgens mij is het bed van ijzer (staal). Maar ik zal eens een mail naar Cowells sturen voor alle zekerheid.

Groeten

BigBoat zei:
Je zet dan het freesje in de klauwplaat en spant het werkstuk op het support in ?
Ben zelf niet zo'n fan van het op deze manier belasten van het support, het is daar niet voor gemaakt.
Ik lees tevens op de site dat het bed van aluminium is, zou het niet te zwaar gaan belasten.
Ik blijf erbij dat ik het een heel leuk draaibankje vind, echt iets voor het fijne werk !
Om te frezen zou ik een losse kruistafel kopen met daarboven een bovenfreesmachine oid.
Het draaibankje moet je koesteren.

Er staat op de site dat het bed van geslepen gietijzer is.

Gerard.

Inderdaad is het bed gietijzer, de rest is van aluminium.
Maw, het deel waar de klauwplaat en aandrijfkast aanvast zit is niet zo sterk en daar komen nu net de krachten op.
Maar nogmaals, ik vind een draaibank niet geschikt om mee te frezen maar dat is mijn persoonlijke mening.

Back