hallo iedereen, ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Merijn, 17 jaar en woonachtig in Bergen op Zoom. voor een project op school wil ik een uitbreiding maken op een voerboot voor het karpervissen. ik wil bovenop een bak maken die heel hard ronddraait en daardoor het voer verspreidt. zoals de boot op deze site http://www.kamodev.co.za/ ik zit op twee dingen vast, wat voor formaat motor moet ik gaan gebruiken, ik zat zelf te denken aan een brushless motor maar hoeveel vermogen ik nodig heb weet ik niet. het grootste probleem lijkt me de as die aan de bak vast zit, hoe hou je de bak recht, breng je het vermogen over, en zorg je daarbij voor niet te veel wrijving, aangezien ik vrij nieuw ben in de modelbouw zijn alle tips welkom. groetjes merijn
Eisenpakket (requirements), o.a. ... Hoeveel voer? Schijfdiameter? Hoe lang zal de schijf draaien per voer-actie? Waar op de schijf het voer? Centraal, rand, verdeeld? Ontwerp (design), o.a. Hoe snel moet de schijf (grootte?) draaien om voer voldoende weg te slingeren? Schijf, asje (asdikte), touw (lengte), timer ... Waarom heeft brushless de voorkeur?
een beetje een vergelijkbaar idee als die boot uit mijn linkje, het liefst een kilo voer, het bakje waar het in moet en wat dus ook rond moet gaan draaien zal een diameter hebben van zon 20-25cm. Het voer zal zowel in het midden als aan de binnenkant als aan de buitenkant liggen, namelijk op de bodem van het bakje. hoe snel de schijf moet draaien weet ik niet, om dit uit te rekenen heb ik toch echt te weinig natuurkundige kennis, asje zal hiermee te maken hebben denk ik? dus weet ik ook niet, en touw en timer? waarvoor zou ik een touw nodig hebben?. Ik zat te denken aan brushless omdat deze volgens mij sneller een hogere snelheid op kunnen bouwen, als hij namelijk niet snel genoeg een hoge snelheid bereikt is het voer er al uit gevlogen, maar nog met een lage snelheid dus komt het niet zo ver. @helikopter ik heb proberen uit te zoeken hoe ik de aandrijving kan maken, maar hier loop ik op vast omdat ik door de bomen het bos niet meer zie wat er nu allemaal bestaat en wat er voor mijn idee nu het beste is. ik heb wel bedacht dat ik als prototype voor het bakje dit van doorgezaagde pvc pijp kan doen eigenlijk twee 45 graden bochten met een recht stuk ertusen en dan de bovenkant eraf zagen.
Ik heb net op YT naar een filmpje van een voerboot zitten kijken Ik zou zeggen: beter goed gejat dan slecht bedacht. Het gaat om de vorm van de bak en de snelle opstart van de rotatie. Bak-as-tandwieloverbrenging-motor: klaar. Bakje=curver bakje. Die vorm is er.
dan nog weet ik niet wat voor motor ik dan moet gebruiken, en hoe ik die bak ga monteren, zo dat hij wel stevig staat, maar bij het draaien moet hij uiteraard niet teveel wrijving hebben. ik zie door de bomen het bos niet meer qua wat er allemaal te koop is om dit in elkaar te knutselen
Stap voor stap denken, dan komt het bijna vanzelf. 1e vraag: met welke boot begin je? En heb je die boot al?
Ottermannetje, Geen idee waar helikoper naar heeft zitten kijken, maar het jaargetijde waar we nu in zitten heeft mijns inziens inspiratie in zich voor jouw opgave. Als je kijkt naar de strooiwagens, dan zie je een knoepert van bak met zout die stil staat en een klein schijfje (zeker in de verhouding) dat snel draait en het zout verspreid over de weg. Zo'n schijf kost dan weinig vermogen want de hoeveelheid te verspreiden materiaal is zeer gering en behoefd ook geen uitgebreide lageringen. Zomaar een gedachte, Groet, Paul
sorry voor de late reactie, ik was heel erg druk met school. @Paul Konings dit had ik inderdaad ook gezien, maar het formaat voer is vrij groot in verhouding tot de hoeveelheid, ook kan het vrij plakkerig zijn. hierdoor denk ik dat je het voer niet heel ver weg gaat krijgen. @HeliKoper nee deze heb ik nog niet, ik wel een sponsor dit is baitstar voerboten, maar zij willen een complete boot sponsoren terwijl ze niet weten of dit mij gaat lukken. ik weet dus wel hoe de boot er uit ziet maar ik heb hem niet. ik dacht eraan om hem misschien eerst op een plankje werkend te krijgen, eventueel twee plankjes boven elkaar alsof het een boven en benedendek is. de vorm van het bakje kan ik inderdaad prima jatten, het grootste probleem zit hem denk ik wel in het stevig plaatsen zonder heel erg ingewikkelde mechanismen, ik hoop dat u mij kunt helpen.
Schiet me nu ineens te binnen: als je een bak neemt en die in 4 of meer vakken verdeelt en op een as zet (netjes gelagerd). Dan een spiraalveer er aan. Opdraaien en blokkeren met een pen die je met een servo wegtrekt. Dat accelereert heel snel en door de vakverdeling slingert het voer goed weg. Simpele goedkope constructie en geen motor nodig. Is dat misschien wat?