Een tijdje geleden kwam ik het onderwerp DLG/F3K tegen en na wat filmpjes kijken op youtube dacht ik, dat moet ik ook eens proberen. Ik vlieg eigenlijk met RC paramotors en heb weinig ervaring met het besturen van RC vliegtuigen. DLG/F3K is helemaal nieuw voor mij. Op zoek gaande naar een goedkoop instap model ben ik dan op de Dream-flight Libelle uitgekomen. Omdat ik op dit forum, toen, zo goed als geen info kon vinden over deze DLG zal ik dan zelf maar even mijn ervaring delen. Hopelijk kan dit nuttig zijn voor anderen die met DLG/F3K willen starten. https://dream-flight.com/products/libelle-dlg De Dream-Flight Libelle is een foamy en ik "dacht" dat ik dan niet veel werk zou hebben om hem in mekaar te steken. Maar ik ben toch helaas heel wat uren bezig geweest met assembleren en het passen van de onderdelen. Er is niet veel plaats in deze vlieger. (measure twice, cut ... in mijn geval ... 10 times ) mijn setup - Dream-Flight Libelle - Spektrum AR6610T ontvanger - 4 x bms-101hv servos - KAVAN 2S lipo 400mah -> AUW van deze setup met de gewichten voor instellen van CG is 290gr Ondanks dat ik online zie dat veel DLG setups verkocht worden met een 1S lipo heb ik toch de keuze gemaakt om gebruik te maken van een 2S lipo. Dit verkleint de kans op een brownout van de ontvanger. De spektrum ar6610T moet min 3.5v gevoed worden volgens het boekje. De kavan 2S lipo 400mah was toevallig op voorraad en vandaar de keuze voor deze lipo. Bij de Keuze van de batterij let goed op de afmetingen. Je hebt maximaal 60x20x18mm ruimte tenzij je natuurlijk hier en daar wat foam weghaalt. Achteraf gezien was het misschien beter geweest om toch te wachten op een 2S lipo met 550mah of 600mah capaciteit. Zoals je ziet op de foto heb ik in de neus extra gewichten geplaatst deze waren mogelijks niet nodig als ik een 2s lipo 600mah had gekozen. De BMS-101hv servos heb ik gekozen omdat dit dus HV (high voltage) servos zijn en dus rechtstreeks op de 2S lipo kunnen worden aangesloten. Ook zijn deze servos niet zo duur als KST x06/08 servos die veelal in DLGs worden gebruikt .De libelle is zeker geen wedstrijd DLG dus daar moeten ook geen dure KST servos in. Als alternatief kunnen ook Hitec HS-40 servos worden gebruikt, maar dan moet je ze aansluiten op een BEC of gebruik maken van een 1S lipo of de dream-flight 4.5v batt, want deze servos zijn niet HV. Als je gebruikt maakt van een 1S lipo heb je ook als nadeel dat de servos minder performant zijn (kracht/snelheid). De montage van de 2 x BMS-101hv in de cockpit verliep vlot, deze passen perfect. De montage in de vleugel verliep het minder vlot. In de vleugel is een gleuf voorzien waar je een servo verlengkabel in kan monteren. Echter zijn de servokabels van de BMS-101hv zo kort dat je zelfs niet tot aan deze gleuf geraakt. Ik heb dan de connectoren afgeknipt en de kabels met wat soldeerwerk verlengt, maar zelfs dan heb ik nog wat foam uit de vleugel moeten wegsnijden om alles mooi te latten passen. Bij DLG/F3K worden de rolroeren ook gebruikt als "flaps". Op de RC zender is dat dan vaak een "dual aileron" mix dat je moet instellen. Omdat ik met mijn Spektrum DX6i zender beperkt ben voor wat betreft kanaal toekenning/configuratie en mixing in combinatie met "dual aileron" heb ik de libelle moeten voorzien van een 6CH ontvanger. Ik dacht dat de AR6610T wel zou passen, maar ik kan jullie melden dat deze dus niet past. Na het verwijderen van de behuizing van de AR6610T ontvanger heb ik alsnog een deel foam moeten wegsnijden in de cockpit en de canopy. Een tip die ik even meegeef. Als je de onderdelen in de cockpit monteerd moet je deze zoals het boekje vermeld vastzetten met CA of epoxy lijm. Echter raad ik aan om ze eerst vast te zetten met wat dubbelzijdige tape. Servos, ontvanger, batt, ... daarna je servo armen op maat snijden deze er op zetten en de pushrods en roeren er op aansluiten. Controleer dan dat als je volledige uitslag doet met beide servos dat de pushrods vrij bewegen en dat de servo armen mekaar noch de ontvanger raken. Als dat ok is zet dan daarna alles vast met lijm. Voor wat betreft montage van de vleugel en de roeren, pushrods, dit verloopt gewoon vlotjes zoals het boekje voorschrijft. Het richtingsroer had ik eerst met CA lijm vastgezet, geen goede keuze, want na een paar landingen kwam hij los. Nu heb ik hem met epoxy lijm vastgezet, dat gaat niet meer los komen. Ook het instellen van een correcte CG heeft me wat tijd gekost omdat ik de Dream-Flight gewichten set niet had gekocht en dus zelf gewichten op maat heb gesneden. Na wat puzzelwerk denk ik wel dat de CG goed zit. Neem in ieder geval je tijd om dit grondig te doen. Wil je deze vlieger dus snel klaar hebben koop dan gewoon alle onderdelen (batt, servos, gewichten,...) van Dream-Flight zelf. Maar het moet niet je kan hem ook perfect vlieg klaar maken met andere onderdelen. De Dream-Flight libelle is zeker geen vlieger voor iemand zonder RC ervaring. T.o.v. mijn Kavan Beta 1400, wat wel als RC trainer kan bestempeld worden, is de Libelle minder stabiel en heeft hij meer sturing nodig.
Leuk! Ik heb met dit model destijds ook begonnen om F3K te leren. Had nog nooit RC gevlogen en heb daarvoor Phoenix op de computer gebruikt met mijn zender als besturing.
De opvolger van dit model was voor mij de Long Shot, die vloog al weer een heel stuk beter. Maar nog lang niet zo goed als een echte f3k. Maar goed om verder mee te leren en ook zeer betaalbaar.