gevaarlijk fenomeen: 2 servo's met Y-kabel parallel geschakeld, ontvanger gevoed met 4 cellen. De servokabels zijn ongeveer 500mm lang en gevlochten. Op zeker moment begon 1 van de servo's te driften: hij draaide vanzelf stapsgewijs in een uiterste stand, en bleef daar staan. (type: Jamara mini XT servo). Bij in/uitschakelen van de voeding herhaalde dit fenomeen zich. Daarvoor had deze configuratie reeds goed gewerkt. Heb servo open gemaakt; niets gezien. Bij uit/aanschakelen van de zender was het plots terug goed. Natuurlijk twijfel ik nu aan die servo: ongezond voor een vliegend model. Zou het aan te lage voedingsspanning kunnen gelegen zijn? Het batterijpakket was reeds geruime tijd niet bijgeladen. Ik gebruik dat pakketje enkel voor testen, maar het is nog vrijwel nieuw. Heb de spanning nog niet nagemeten.
als je nog een paar servo's hebt liggen zou je eens moeten proberen of een andere dat ook doet. Maar word de servo ook warm aan de onderkant, want dat had ik laatst met een servo van jamara en toen gebeurde precies hetzelfde. Het verschil was alleen wel dat ik ze niet met een Y kabel geschakeld had. GreetZ kor
servotrouble De servo zal warm geworden zijn door de motor, die de arm in de uiterste stand bleef trekken en daardoor overbelast werd. In mijn geval heb ik direct de voeding afgeschakeld. De tweede servo die op de Y-kabel stond deed alles normaal. Vandaar dat ik die ene servo niet meer vertrouw.
servotrouble De servo's zitten gewoon parallel, dus ik weet niet welk effect het zou kunnen hebben om ze van plaats te verwisselen. En nu doet ie het niet meer, maar voor hoelang?
Re: servotrouble Klinkt als een kapotte potentiometer. Probeer eerst een andere servo, als deze het normaal doet vervang dan de potentiometer van die kapotte servo. Dan zou alles goed moeten gaan succes, Niels
ja, heb ik ook al eens gehad met een hitec hs300 BB En daarbij, wat schiet er eigenlijk nog over? Als alle bedraging/voeding normaal is en een andere servo werkt wel normaal op dezelfde plaats moet er toch iets aan de servo schelen zeker :evil: :wink: Meet anders de y-kabel eens uit of alle draden wel doorgeven en of er geen kortsluiting inzit... Of volg Ron's tip Niels
WVL, Niels heeft gelijk het kan heel goed een kapotte of beter gezegd en vuile potmeter zijn. Ook bij nieuwe servo's komt dat wel eens voor, ik heb het vaker gezien. Als de servo nog zo nieuw is zou ik er mee terug gaan naar de winkel en garantie claimen! Laat desnoods in de winkel de fout zien dan kunnen ze er niet omheen. Geeft de winkel niet thuis dan is de potmeter vervangen de beste oplossing maar het kan erg lastig zijn om de juiste potmeter te vinden. Je moet ook netjes (kunnen) solderen want een sluiting op zo'n kleine print is zo gemaakt. Succes.
Ik heb laatst vrijwel hetzelfde gehad met een S3001 op een aileron. De servo is nog geen jaar oud :!: Als je de stick losliet ging hij omlaag, over het 0° punt en weer terug naar boven. Absoluut niet zuiver dus! Met draaiende motor had de servo hier echter geen last van... Dat laatste vond ik wel apart, maar heb de oorzaak maar neergelegd bij de potmeter. Stel en houdtkracht gingen ook sterk achteruit. Servo is inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar.
Ik heb ondertussen een 3tal vluchten achter de rug met de verdachte servo aan boord - geen probleem. Hopelijk blijft het zo. Ik wijt het aan te lage spanning. Het batterypack wat ik gebruikt had voor testen, was lang niet geladen. Spanning zat onder 5,2 volt. In vlucht het ik een BEC op de vluchtbatterij, en daar heb ik geen problemen gehad. Misschien potmeter vervuild? Teruggaan naar de winkel: geen optie, ik had de kabeltjes aan de servo al ingekort, naar het schijn vervalt dan de garantie. Trouwens, ik heb de fout sinds die keer niet meer kunnen repliceren. Een een nieuwe pot installeren: inderdaad, waar vindt je die? Greetz, WVL :lol:
weet je wel zeker dat je hem toch nog wilt gebruiken dan? Een servo is toch wel een essentieel deel van je vliegtuig. Stel dat ie tijdens de vlucht wel weer raar gaat doen. Grote kans dat je dan naar beneden komt in een niet geheel gewenste manier
Heb het zelfde meegemaakt met een splinternieuwe digitale servo Robbe FS250T. Was nog zelfs niet ingebouwd. Na enkele minuten aangekomen op een eindpunt. Ik heb toen de batterij afgeschakeld, maar te laat. De elektronica was reeds verbrand. Zonder morren door Robbe vervangen. Voorlopig (?) geen problemen meer. Marcel.
ik zou niet graag bij je in de buurt staan als je willens en wetens vliegt met een servo die niet goed is 10 euro voor een servo...................totaal onverantwoord om te riskeren dat je hem in iemand zijn kop vliegt