Driver autocadprinter voor cnc freesmachine

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door J. Moors, 4 nov 2024 om 17:41.

1. J. Moors

J. Moors

Lid geworden:
    maandag
    Mijn naam is J. Moors en ben net nieuw op dit forum. Ik werk al jaren met een cnc-freesmachine om diverse kunststof modellen-/onderdelen zelf te maken voor de modelspoorhobby.
    Nu zit ik toch wel met een probleem die binnenkort gaat optreden.

Ik werk al jaren met een driver die in mijn autocadprogramma (R14) een plot-file kan maken voor mijn freesmachine. Helaas achterhaald de techniek mij en zoek ik een andere driver die vanuit autocad 2002 een plot kan maken naar mijn cnc machine. De machine draait op WIN PC NC-USB.

Ik heb geprobeerd vanuit autocad 2002 direct een plotfile te maken, maar geen enkele printerkeuze in het printmenu accepteert de cnc software.
    Ook als ik een DXF-file wil maken, pakt de cnc software deze niet.

Tot nu toe kon ik vanuit autocad R15 en via de printerdriver 7550 direct een file aanmaken die direct ingelezen wordt door de cnc software.
    Dit alles is oude techniek dat alleen nog op 32-bits computers gemaakt kan worden.

Dus.... Wie weet er een printer-driver voor autocad op 64-bits systeem die een plotfile kan maken voor cnc doeleinden en hoe laad ik dat in autocad 2002 in?

Groet, J. Moors.

2. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    meer moderne methode is om vanuit je teken software de dwg/dxf in te lezen in een CAM programma.

Ik gebruik zelf b.v. Vectric Cut2.

in de cam software plaats je de onderdelen op de plaat, kies je je frees, stel je de vasthoudttabjes etc in en genereert daaruit de gcode. De gcode lees je in WIN PC USB in.

Er zullen ook andere pakketen zie die op dergelijke manier de Gcode kunnen generenen van de onderdelen

3. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Nee hoor, dat kan ook prima op of met moderne 64 bit systemen.

Als het goed is, heeft Acad een hpgl printer driver aan boord, of 2002 dat aan boord heeft weet ik niet, maar de modernere varianten (ik spiek nu even in een 2021 versie) heeft dat wel.
    Alleen die staat niet standaard bij de printer/plotters, je moet hem even aanporren om in dat lijstje daar bij te komen staan.
    Dat doe je door in de commando regel van Acad 'config' in te typen.

In het schermpje wat je dan ziet, staat een tabblad 'Plot en Publish' ff op klikken en dan de keuze 'Add of Configure Plotters...' aan klikken.
    Vervolgens zie je een snelkoppling 'Add-A-Plotter Wizard', ff op dubbelklikken en op 'Volgende' klikken, bij de optie 'Plotter Model' selecteer je in de ene kolom 'Hewlett-Packard' en in de andere kolom het model, voor jou is dat dan 7550A.
    En door klikken op 'Volgende' en dat nog een paar keer, je kunt ergens de Plotter naam nog wijzigen, en verder met 'Volgende'.
    Als dit riedeltje is doorlopen en afgesloten.
    Dan zal de 7550 printer bij de printerkeuze tevoorschijn komen.

Succes.

prop-er en wvr vinden dit leuk.
  4. J. Moors

J. Moors

Lid geworden:
    maandag
    Ik heb de werkwijze van "hobbyist" gevolgd, maar daar kom ik zelf niet goed uit de voeten mee. Ik zal binnenkort beschrijven wat ik geprobeerd heb want ik denk dat ikzelf nog niet helemaal in de gaten heb in de "hoe en wat".
    Ik vond wel een venster waarin in inderdaad links "hewlett-Pachard"kon selecteren en rechts "7550A". Daarna een paar keer "volgende" maar uiteindelijk vind ik de 7550A niet terug in de lijst van printers.

Ik kom daar binnenkort nog op terug, want het is nu wat laat geworden om dat nu te doen.

Toch alvast dank voor de reacties.

Groet, J. Moors.

5. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Vragen staat vrij, ik zag dat je dezelfde vraag ook op cnczone.nl had gesteld waar je ook niet veel wijzer van wordt.

Wat voor versie van acad heb je, een volledige of een LT (uitgeklede variant).

En zoals je al aan gaf, omschrijf de doorgelopen stappen die je hebt gedaan.
    Dan borduren we daarop verder, ik zag ook dat dxf niet werkte.

Wat ik hier niet heb om eventuele mee te klikken is een acad 2002 versie, maar ik heb wel WinPC-NC USB beschikbaar (met dongel).
    En qua acad software, alleen veel modernere speeltjes en daar zit overal een hpgl driver in en dat werkt met de winpc software.
    Niet dat ik dit laatste ooit gebruik, jaren geleden heb ik een cnc freesmachine omgebouwd om met gcode over weg te kunnen en dan hou je wel eens iets over.

Deel Deze Pagina