Hallo beste mensen allemaal, ik deed vroeger vliegen met vliegtuigjes elektro en brandstof maar kreeg er geen tijd meer voor! Nu kwam er een neef en die had het over drone vliegen en dus... VRAAG: kan iemand mij vertellen waar ik hier het beste vragen kan stellen over de drone? De regels en welke en... Ik heb nog niks maar zit te denken aan deze: https://droneshop.nl/dji-mini-se-fly-more-combo VrGr Rob
Ten eerste, drone vliegen heeft helemaal niets met modelvliegen te maken. Zoals je weet heb je flink moeten oefenen voordat je kon vliegen. Met een drone kan elke gek vliegen. Dat is ook de reden waarom er nu strenge regelgeving is waarvan modelvliegers de dupe zijn. Wat betreft die regelgeving, de drone die je op het oog hebt valt niet onder die regelgeving omdat ie onder de 250 gram is. Je mag er dus overal mee vliegen. Verder kan ik weinig nuttigs vertellen over drones, misschien dat anderen je wat kunnen vertellen over die DJI. Gert Jan
Deels waar. Je moet wel een exploitatienummer bij de RDW halen omdat er een camera op zit. Je hoeft geen drone certificaat te halen. Een erg leuke drone voor dat geld! Mijn verdere advies is: doe gewoon normaal. Vlieg verantwoord, niet op plekken waar het niet mag (de drone geeft dan zelf ook waarschuwing) maar probeer ook geen ergenis op te wekken bij mensen door vlak boven ze te vliegen bij een badplaats bijvoorbeeld...... Veel plezier
Hallo Gertjan en Arnold, nee we gaan geen rariteiten uithalen! ( ben ook lid geweest van modelvliegclub-emcr ) Het is juist de bedoeling op een wel HEEL rustige plekje zonder toeschouwers – de drone onder de knie te krijgen. Onze gedachte is om hem ook juist bij de DroneShop te halen zodat we misschien wat ondersteuning of minimaal goeie garantie te krijgen, los daar ook nog weer van licht het er een beetje aan of de tweede drone daar ook weer gekocht word! Er zijn meer mensen in de familie die dit leuk vinden maar omdat IK, en mijn neef de meeste ervaring heeft met… In dit geval is mijn neef het eerste slachtoffertje MAAR! ( dit is wat wij ook nog niet precies wisten/weten! ) WAAR haal ik dat… exploitatienummer bij de RDW? In… Rotterdam? Of… is er een speciaal adres? Ik hoor graag meer?! ( ons motto is: alles op zijn gemak! Niets moet! Eerst kijken… enz… ) VrGr Rob
Gewoon bij de RDW. Het is helaas niet gratis, de overheid heeft het geld hard nodig, dus onze bijdrage is van groot belang https://www.rdw.nl/
hou vooral in de gaten dat als je groter gaat, je ook de rest van de regels in de gaten moet houden. dan heb je een A1-A3 bewijs nodig. soort vliegbrevet waar en wat basiskennis over de luchtvaartwet vraagt. in nederland kost dit wat, ierland (dacht ik) had het ooit gratis en online... daarna gaan de normale wildvlieg regels gelden. je mag overal vliegen, tenzij.... - zone rond vliegveld (in rotterdam nogal een dingetje) - bebouwing, mensen etc. - natura 2000 in de regel, als je netjes doet en niet de vervelende mug uit gaat hangen met zo'n apparaat, zal men niet snel problemen maken.
Hier heb je de regels https://www.dronewatch.nl/wet-en-regelgeving/ En daar is nog veel meer te vinden. Groeten, Arie
Stel dat je eventjes de Erasmusbrug wil filmen, de drone zal weigeren op te starten omdat hij weet dat hij in een no-fly zone staat.
Met de mavic mini kun je vrij onbeperkt vliegen. Hoever je bij een luchthaven kan gaan heb ik niet geprobeerd, dat spreekt voor zich. Bij militair terrein maakte ik laatst een foto van een (logeer)boerderij. Iets verderop stond een hek ter afsluiting van het terrein, zoals er meer staan op de Veluwe. Mijn drone gaf aan niet verder te kunnen vliegen. Hij wou gewoon niet over het hek heen. Ook niet met de knuppel in de hoek! Verder heb ik maar niks speciaals daar gedaan.....ik slaap liever thuis Wel bizar hoe nauwkeurig ze de boel kunnen afscheiden. Oja. De hoogte was wel beperkt tot 60 meter als ik het mij goed herinner.
DJI is vrij goed met geo fencing ze hebben meerdere typen no fly zones ingebouwd. rond een vliegveld heb je een gebied recht rond het vliegveld, de eerste primaire zone. Dat is bij DJI gewoon een no fly zone. an sich ook logisch, alles wat vliegt vliegt daar heel laag, dus een drone zit makkelijk op ramkoers. na de primaire zone heb je de secundaire, daar zitten vliegtuigen nog steeds laag, maar minder extreem. in die zone krijg je op een DJI een waarschuwing en een hoogterestrictie, maar hij zal wel aan schakelen en vliegen. Die vliegtuigzones kun je in vele apps vrij goed vinden. die andere verboden gebieden zijn wel eens wat lastiger