Dubbele Boegschroef/ Dubbele Hekschroef

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door articcie, 10 jul 2012.

1. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Goedenavond Beste modelbouwers,

Ik zat zomaar eens wat te fantaseren over mogelijkheden tot zelfbouw van een boeg/hekschroef, maar dan de dubbele variant met slechts 1 motor erop. Nu is mijn vraag of dit in jullie visie haalbaar is?

Hier een schematische tekening van wat ik in gedachten heb. Graag hoor ik jullie ideen hierover. Qua materialen hoeft dit niet duur te zijn denk ik. Zeker omdat je al bespaard op 1 motor...[​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

ge het een klein probleempje met de doorgaan de as
    de vertikale door kruist de horizontale van de bovenste propeller
    ik denk dus dat ik er zeker van ben dat het zo niet gaat werken

gr raf

3. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Hey Raf,

Dat is inderdaad een goed punt even niet opgelet bij het tekenen hiervan. Maar zou dit op te lossen zijn met een extra tandwiel? Zodat het bovenste asje aan de onderkant nog een tandwiel heeft en deze de as van de onderste aandrijft, dan de tandwielen van de onderste aan de linkerkant bevestigen ipv rechts op de tekening ivm juiste draai?

4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Raf heeft gelijk. De oplossing kan zijn dat je de "bovenste" schroef voorzien van nóg een kroonwiel om de "onderste" aan te drijven.
    Zelfbouw kan op zich prima. Als je de tandwielen hebt en de juiste lagers.
    Maar om op een motor te gaan bezuinigen is "pennywise and poundfoolish".
    Een borstelmotor kost bijna niets.
    Makkelijker lijkt het me om beide schroeven met elk hun eigen motor aan te drijven en op één regelaar te zetten. Dan bespaar je de kosten van twee (dure) kant-en-klare boeg/hekschroeven en één regelaar.

5. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Hallo Roel,

Ik heb een 4 kanaals zender/ontvanger, dan zou ik voor de dubbele boegschroef samen met de dubbele hekschroef, al 2 kanalen bezet hebben? of kan dat ook anders?

6. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    of je de hek/boeg schroef nou uitvoert zoals afgebeeld (met modificatie) of met 2 motoren, kost je altijd 2 kanalen... een voor de hek en 1 voor de boeg... of je moet een multiswitch op een van je kanalen kwijt kunnen,,,

ook 2 motoren van een dubbele hek of boegschroef kun je met 1 kanaal en een Y-kabel gewoon aansturen.

7. marzon

marzon

Lid geworden:
    16 feb 2007
    als je grote plannen hebt met de boot, zou ik even gaan kijken voor een uitgebreidere zenderset...
    overigens heb ik 2 boegschroeven ónder elkaar nog nooit in het echt gezien... 2 achter elkaar (in lengterichting van de romp) wél
    dat wordt gebruikt in geval het benodigd vermogen op de boegschroef een pijpdiameter zou vergen die groter is dan technisch toelaatbaar (qua diepgang of ruimte binnenin het schip)

8. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Of je nu één of twee motoren per dubbele boeg/hekschroef aanstuurt, maakt weinig uit. Hekchroef is één kanaal, boegschroef is één kanaal. Of je één boeg/hekschroef hebt of twee maakt weinig uit. Voor een dubbele boeg/hekschroef kun je één regelaar gebruiken die beide motoren tegelijk (parallel) aanstuurt. En zoals Marzon terecht opmerkt: boeg- of hekschroeven onder elkaar? nog nooit gezien. Waarom niet? De bovenste van de twee zal dan zo dicht bij de waterspiegel liggen dat hij alleen een slurpend geluid maakt en een boel gerochel... Oftewel: hij zuigt lucht aan i.p.v. water. Zeker bij een model. In het "echie" zitten ze achter elkaar, tot drie toe, zoals bij grote cruiseschepen.

Overigens kun je met wat ouderwets "kunst- en vliegwerk" best wel meer functies aansturen met een 4 kanaalszender. Je zult alleen wat compromissen moeten sluiten. Zo zal je aparte functies (zoals verlichting) alleen maar onder bepaalde omstandigheden en in een bepaalde volgorde kunnen bedienen.
    Het ouderwets met bijvoorbeeld microswitches, en slim gebruik maken van de trim van je kanalen. Vroeger (toen "poep" nog met een lange "oe" werd geschreven, had ik een functieschip en een 4-kanaalszender.
    Draaien blusmonitoren op kanaal 1, boegschroef kanaal 2, gas kanaal 3, roer kanaal 4.
    Verlichting schakelde ik in door een schakelaar in te bouwen die alleen maar werd ingedrukt als ik het roer met max trim naar bakboord stuurde. Inwendige verlichting idem, alleen max (met trim) naar stuurboord. Bluspomp ging aan door kanaal 1 max naar links te bewegen (weer inclusief trim) Zwaailicht kanaal 1 naar rechts (met trim).
    Het gaf een dradenbende in het model, maar het werkte wel.

Correct en tevens juist...;)

9. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Het is ook niet de bedoeling om ze boven elkaar te zetten. Dat heb ik ook nergens gezegd;)
    Ze komen netjes achter elkaar te liggen in een rijtje.

Als ik de tandwielen weg laat, en er gewoon 2 peddeltjes inzet in het midden? Dan kan de as van boven naar beneden en heb je nergens last van. Want wat is het exacte voordeel van tandwielen ipv peddeltjes/plaatjes in het midden van het t-stuk?

10. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

gewoon achter elkaar zetten en de as niet DOOR maar er boven laten lopen
    dus uit de boegschroeven de assen naar boven laten uitsteken en daar weer konische tandwielen op aan brengen die dan door een horizontale as beide worden aan gedreven
    maar dan is een tweede motor minder ingewikkeld mijn gedacht

gr raf

11. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik begrijp niet wat je met "peddeltjes" bedoeld.
    En nogmaals: je gaat het jezelf erg moeilijk maken op die manier. Twee motoren om twee boeg- (hek-)schroeven aan te drijven is een tientje duurder, maar waarschijnlijk betrouwbaarder (minder bewegende delen en dus minder kans dat er iets kapot kan gaan) economischer (minder wrijving).

Maar goed, da's mijn mening...

Laatst bewerkt: 11 jul 2012
  12. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dat gaat in dit geval niet
    Want dan moeten de gekruiste pijpjes half in elkaar steken
    En dat kan je niet met dit systeem
    mvg
    Frederik:D

13. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Tom,de kosten en het werk wegen niet op tegen de kosten van een extra motor,
    Bv een mabuchi of igarashi kosten maar een paar centen bij conrad,

14. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    ok, compleet duidelijk :) dank voor de vele reacties. Het wordt als het zover is, toch mooi met 2 motoren op 1 regelaar.

Ik denk inderdaad dat het wat veel werk is via mijn manier.

Groetjes Tom

15. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    is natuurlijk technisch wel een mooie oplossing :)... maar denk dat 2 motoren stuk makkelijker is, en misschien ook wel "veiliger" stel dat er 1 motor mee kapt, heb je altijd de ander nog...

16. horsepower

horsepower

Lid geworden:
    29 mei 2008
  17. longhenk

longhenk

Lid geworden:
    5 nov 2006
    dat is wel heel mooi gemaakt

henk

18. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    OFF TOPIC!!!!

Ik ben dit al eerder tegengekomen: maar dit is een recente topic: WAAR is die tekening nu?
    Ik meen die een paar maanden geleden wel gezien te hebben, maar nu is er geen enkel restant of teken dat er ooit een tekening was
    Hoe zit dat nou?
    Zelfs al is het een weggehaalde foto van Photobucket oid, dan staat de link er nog wel [althans bij alle andere fora die ik bezoek], maar hier is niks?
    Cor

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Er staat wel een link, maar die zie je pas ls je op quote kliktt, en de basale edior inschakelt - A symbooltje rechts boven.
    Het is een forumalbum, meestal betekent dit dat het album niet op publiek staat.

Groet,

Ad

20. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Inderdaad, nooit geweten Ad.

Maar het blijft erg storend, dat images worden verwijderd, of onzichtbaar gemaakt; het verknalt het hele topic voor later gebruik.
    Jammer :(
    Cor

Deel Deze Pagina