Goedenavond Beste modelbouwers, Ik zat zomaar eens wat te fantaseren over mogelijkheden tot zelfbouw van een boeg/hekschroef, maar dan de dubbele variant met slechts 1 motor erop. Nu is mijn vraag of dit in jullie visie haalbaar is? Hier een schematische tekening van wat ik in gedachten heb. Graag hoor ik jullie ideen hierover. Qua materialen hoeft dit niet duur te zijn denk ik. Zeker omdat je al bespaard op 1 motor...
hallo ge het een klein probleempje met de doorgaan de as de vertikale door kruist de horizontale van de bovenste propeller ik denk dus dat ik er zeker van ben dat het zo niet gaat werken gr raf
Hey Raf, Dat is inderdaad een goed punt even niet opgelet bij het tekenen hiervan. Maar zou dit op te lossen zijn met een extra tandwiel? Zodat het bovenste asje aan de onderkant nog een tandwiel heeft en deze de as van de onderste aandrijft, dan de tandwielen van de onderste aan de linkerkant bevestigen ipv rechts op de tekening ivm juiste draai?
Raf heeft gelijk. De oplossing kan zijn dat je de "bovenste" schroef voorzien van nóg een kroonwiel om de "onderste" aan te drijven. Zelfbouw kan op zich prima. Als je de tandwielen hebt en de juiste lagers. Maar om op een motor te gaan bezuinigen is "pennywise and poundfoolish". Een borstelmotor kost bijna niets. Makkelijker lijkt het me om beide schroeven met elk hun eigen motor aan te drijven en op één regelaar te zetten. Dan bespaar je de kosten van twee (dure) kant-en-klare boeg/hekschroeven en één regelaar.
Hallo Roel, Ik heb een 4 kanaals zender/ontvanger, dan zou ik voor de dubbele boegschroef samen met de dubbele hekschroef, al 2 kanalen bezet hebben? of kan dat ook anders?
of je de hek/boeg schroef nou uitvoert zoals afgebeeld (met modificatie) of met 2 motoren, kost je altijd 2 kanalen... een voor de hek en 1 voor de boeg... of je moet een multiswitch op een van je kanalen kwijt kunnen,,, ook 2 motoren van een dubbele hek of boegschroef kun je met 1 kanaal en een Y-kabel gewoon aansturen.
als je grote plannen hebt met de boot, zou ik even gaan kijken voor een uitgebreidere zenderset... overigens heb ik 2 boegschroeven ónder elkaar nog nooit in het echt gezien... 2 achter elkaar (in lengterichting van de romp) wél dat wordt gebruikt in geval het benodigd vermogen op de boegschroef een pijpdiameter zou vergen die groter is dan technisch toelaatbaar (qua diepgang of ruimte binnenin het schip)
Of je nu één of twee motoren per dubbele boeg/hekschroef aanstuurt, maakt weinig uit. Hekchroef is één kanaal, boegschroef is één kanaal. Of je één boeg/hekschroef hebt of twee maakt weinig uit. Voor een dubbele boeg/hekschroef kun je één regelaar gebruiken die beide motoren tegelijk (parallel) aanstuurt. En zoals Marzon terecht opmerkt: boeg- of hekschroeven onder elkaar? nog nooit gezien. Waarom niet? De bovenste van de twee zal dan zo dicht bij de waterspiegel liggen dat hij alleen een slurpend geluid maakt en een boel gerochel... Oftewel: hij zuigt lucht aan i.p.v. water. Zeker bij een model. In het "echie" zitten ze achter elkaar, tot drie toe, zoals bij grote cruiseschepen. Overigens kun je met wat ouderwets "kunst- en vliegwerk" best wel meer functies aansturen met een 4 kanaalszender. Je zult alleen wat compromissen moeten sluiten. Zo zal je aparte functies (zoals verlichting) alleen maar onder bepaalde omstandigheden en in een bepaalde volgorde kunnen bedienen. Het ouderwets met bijvoorbeeld microswitches, en slim gebruik maken van de trim van je kanalen. Vroeger (toen "poep" nog met een lange "oe" werd geschreven, had ik een functieschip en een 4-kanaalszender. Draaien blusmonitoren op kanaal 1, boegschroef kanaal 2, gas kanaal 3, roer kanaal 4. Verlichting schakelde ik in door een schakelaar in te bouwen die alleen maar werd ingedrukt als ik het roer met max trim naar bakboord stuurde. Inwendige verlichting idem, alleen max (met trim) naar stuurboord. Bluspomp ging aan door kanaal 1 max naar links te bewegen (weer inclusief trim) Zwaailicht kanaal 1 naar rechts (met trim). Het gaf een dradenbende in het model, maar het werkte wel. Correct en tevens juist...
Het is ook niet de bedoeling om ze boven elkaar te zetten. Dat heb ik ook nergens gezegd Ze komen netjes achter elkaar te liggen in een rijtje. Als ik de tandwielen weg laat, en er gewoon 2 peddeltjes inzet in het midden? Dan kan de as van boven naar beneden en heb je nergens last van. Want wat is het exacte voordeel van tandwielen ipv peddeltjes/plaatjes in het midden van het t-stuk?
hallo gewoon achter elkaar zetten en de as niet DOOR maar er boven laten lopen dus uit de boegschroeven de assen naar boven laten uitsteken en daar weer konische tandwielen op aan brengen die dan door een horizontale as beide worden aan gedreven maar dan is een tweede motor minder ingewikkeld mijn gedacht gr raf
Ik begrijp niet wat je met "peddeltjes" bedoeld. En nogmaals: je gaat het jezelf erg moeilijk maken op die manier. Twee motoren om twee boeg- (hek-)schroeven aan te drijven is een tientje duurder, maar waarschijnlijk betrouwbaarder (minder bewegende delen en dus minder kans dat er iets kapot kan gaan) economischer (minder wrijving). Maar goed, da's mijn mening...
Dat gaat in dit geval niet Want dan moeten de gekruiste pijpjes half in elkaar steken En dat kan je niet met dit systeem mvg Frederik
Tom,de kosten en het werk wegen niet op tegen de kosten van een extra motor, Bv een mabuchi of igarashi kosten maar een paar centen bij conrad,
ok, compleet duidelijk dank voor de vele reacties. Het wordt als het zover is, toch mooi met 2 motoren op 1 regelaar. Ik denk inderdaad dat het wat veel werk is via mijn manier. Groetjes Tom
is natuurlijk technisch wel een mooie oplossing ... maar denk dat 2 motoren stuk makkelijker is, en misschien ook wel "veiliger" stel dat er 1 motor mee kapt, heb je altijd de ander nog...
Beste Articcie Op het net staan/stonden verschillende oplossingen. Maar bij deze, ben niet zo handig op foto's te plaatsen, licht aan mijn competentie. https://picasaweb.google.com/AZERTY17/FabricationPropulseursDTravesSupplyGazouAzerty Een goede link met tal van foto's hoe gemaakt. Groet & succes Peter.
OFF TOPIC!!!! Ik ben dit al eerder tegengekomen: maar dit is een recente topic: WAAR is die tekening nu? Ik meen die een paar maanden geleden wel gezien te hebben, maar nu is er geen enkel restant of teken dat er ooit een tekening was Hoe zit dat nou? Zelfs al is het een weggehaalde foto van Photobucket oid, dan staat de link er nog wel [althans bij alle andere fora die ik bezoek], maar hier is niks? Cor
Er staat wel een link, maar die zie je pas ls je op quote kliktt, en de basale edior inschakelt - A symbooltje rechts boven. Het is een forumalbum, meestal betekent dit dat het album niet op publiek staat. Groet, Ad
Inderdaad, nooit geweten Ad. Maar het blijft erg storend, dat images worden verwijderd, of onzichtbaar gemaakt; het verknalt het hele topic voor later gebruik. Jammer Cor