dubbele raket?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door staffa, 26 mrt 2006.

1. staffa

staffa Guest

ik heb wel eens ergens gelezen. dan hadden ze een water raket die de lucht ik vloog en toen is niet verder kon kwam er uit die raket nog een raket. hoe maak je zo iets?

stef

2. QAFS

QAFS Guest

3. staffa

staffa Guest

dus als ik het goed zie (het eerste filmpje) dan zit er bij de bovense fles een dop met een klein gaatje en een rond stukje buis dat over de onderste fles gaat maar waar gaat die dop dan in ?

stef

4. QAFS

QAFS Guest

Ik snap ook niet hoe dat systeem werkt, maar ik had het gewoon ff als link geplaatst :)

5. staffa

staffa Guest

jammer :(

6. BigBoat

BigBoat Guest

7. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Het systeem van AntiGravityResearch werkt identiek aan hun lanceersysteem.
    Je hebt een gaatje in de dop, dit is je nozzle ("uitlaat"). Deze is dus veel kleiner dan de flessehals die wij meestal gebruiken. Het grote voordeel is dat het veel langer duurt voordat alle kracht uit je raket is (je zou dus hoger kunnen komen) het nadeel is dat er minder kracht ineens vrijkomt, waardoor je raket lichter moet zijn.

Hoe werkt het lanceersysteem van AntiGravityResearch?
    Aan het einde van hun pompslang zit een klein "ballonnetje" (het ronde stukje buis). Dit steek je door de nozzle (gat in de dop). In het ballonnetje zit een heel klein gaatje (speldenprik). Zodra je gaat pompen blaast het ballonnetje zich licht op waardoor hij klem zit in de nozzle. De luchtdruk wordt daarna zo hoog dat er lucht via het gaatje ontsnapt de fles in. Nu pas wordt de fles op druk gebracht.
    Om je raket te lanceren wordt de druk in de slang teruggebracht, nu is de druk in de fles groter dan in de slang en in het ballonnetje. De druk in de fles drukt het ballonnetje plat waardoor hij uit de nozzle geperst wordt en je raket omhoog schiet.

Het ballonnetje hebben ze nu ook bovenop een fles gemaakt waardoor je er nog een raket bovenop kunt zetten. Deze wordt pas gelanceerd als de druk weg is uit de eerste raket.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Verder vindt ik het systeem van Bruce Berggren erg mooi. Kijk maar eens op zijn site:
    The Water Rocket Garage

Hier zijn mechanisme (met bouwtekeningen): The crushing Sleeve Mechanism
    Je kunt ook een fietsventiel gebruiken in plaats van de speld. Je zult iets aan druk verliezen in de 2e trap, maar het is eenvoudiger lucht dicht te maken.

Klik HIER voor een FILMPJE

Dit is de Millenium Rocket van Bruce Berggren, alle bouwtekeningen staan op zijn site.

Groet,
    Bas

8. staffa

staffa Guest

oke maar het stukje slang dat op de eerste raket zit die aan de 2e moet moet ik dat op de bodem of aan de half van de eerste raket maken ? , zo dat je een fles hebt met 2 halsen ?

stef

9. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    De release voor de 2e trap zit vast aan de bodem van de raket.
    Kijk hier maar:
    Je ziet onderstaand gele pijpje bovenuit de fles steken.

De bovenste fles zit met onderstaande dop op het buisje vast:

Nu alles duidelijk?

Nog even: dit systeem kun je bij hun gewoon kopen en dan werkt het.
    Waarschijnlijk zou je het ook kunnen maken, maar dat zal niet makkelijk zijn.

Groet,
    Bas

10. staffa

staffa Guest

ja kopen ik hou niet van geld uitgeven maak dingen liever zelf :D

meschien iets met een balonetje :p

stef

11. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Een ballonnetje gaat niet lukken.
    Probeer eens de Crushing Sleeve methode van Bruce Berggren (zie posting van mij hierboven). Die is goed te maken, zeker als je gebruik maakt van een ventiel ipv die speld.
    Bij mij bleef hij goed klemmen tot ongeveer 6 bar druk.

Succes en hou ons op de hoogte,

Bas

12. baba

baba Guest

Hoi
    Ik ben zelf nu ook bezig met een 2 traps waterraket te maken maar ik vroeg me af hoe ik het best dat soort slangentje kan maken van de onderkant van de booster? Heeft iemand misschien een idee van wat voor materiaal?

Lesley

13. bosduif

bosduif Guest

hmmm... kan er soms iemand een beetje meer uitleg geven bij dat "crushing sleeve mechanisme"... niet dat we geen engels kunnen maar het ons nogal moeilijk om het te begrijpen hoe het mechanisme zelf werkt...

trouwens... is dat speciale slangetje van antigravity research corp. nergens in europa verkrijgbaar?

bosduif

14. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Crushing Sleeve Mechanisme werkt als volgt:

In de onderste raket (Booster) hangt een slangetje met een ventiel aan de onderkant.
    Denk dit ventiel nu even weg en ga er vanuit dat het slangetje dicht is aan de onderkant.
    Als je nu je raket op druk gaat brengen zal de druk in de booster het slangetje platdrukken, omdat de druk in het slangetje lager is (buitenluchtdruk).

Denk nu dat je bovenste raket (Sustainer) een nozzle in de vorm van een pijpje heeft. Dit pijpje past precies in het slangetje.
    Als je nu de booster op druk brengt, wordt het slangetje weer platgedrukt en klemt nu het pijpje (en dus je sustainer vast houdt).

Nu komt de moeilijkheid.
    Hoe zorg je nu dat de lucht vanuit je Booster in je sustainer komt, zonder via het slangetje te ontsnappen.
    Plaats onderin het slangetje een ventiel (fietsventiel werkt goed). Als het pijpje precies in het slangetje past (diameter en lengte) dan kun je de sustainer op druk gaan brengen.

Doordat het ventiel altijd pas opengaat nadat er wat druk op is gezet, staat de Booster al licht onder druk, dit klemt dan de sustainer alvast een beetje vast, voordat deze gevuld wordt.

Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen.

Ik heb dit systeem gebouwd (met een fietsventiel), dit werkte tot ongeveer 6 bar. Daarna schoot de sustainer weg.
    Waarschijnlijk omdat het slangetje net te breed is voor het pijpje.

Groet,
    Bas

15. visaac

visaac Guest

ahoi hoI... ik ben de mede "rocket scientist" van bosduif en heb het bericht geplaatst om de crushing sleeve mechanisme te uitleggen...

ik snap redelijk hoe het systeem werkt... maar de vraag die mij nog rest is hoe je de twee raketten op elkaar houd terwijl ze onder druk staan zonder dat ze wegvliegen... of is het darmpje waar het pijpje in past klein genoeg zodat het pijpje er pas bij hoge druk kan wegvliegen...

kan je eens posten of mailen (kweetekiketnie@hotmail.com) hoe jij dat systeem hebt gemaakt en met welke materialen... ik vind de de uitleg en werkwijze op de vermelde site nogal moeilijk...

allessinds al bedankt
    visaac

16. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    De druk houdt de flessen aan elkaar vast.
    Als de raket gelanceerd wordt dan verdwijnt de druk in de Booster, waardoor de klemwerking op de sustainer wegvalt. Dan schiet de sustainer door.

Deel Deze Pagina