Ik kwam bij Quartel Amsterdam de GWS EDF's tegen. Een EDF 75 meegenomen om wat mee te expirimenteren. Het rendement van een prop is met een duct redelijk wat te verhogen. 1. Wie heeft er wel eens geexpirimenteerd met een Ducted Fan op een indoor kist?? (Ik weet ook wel dat een EDF75 daar niet geschikt voor is). 2. Op het www kan ik maar weinig bruikbare info vinden over de eisen die je aan een effectieve duct (achterste gedeelte) moet stellen. Wie heeft er dus ervaring mee?? Wie heeft er tips voor het ontwerpen van ducts?? Waar moet je op letten ivm lengte, diameter openingen, vernauwing naar achterkant toe? Dan de "Intake Ring": Wat zijn zaken waar je daar op moet letten?? (Volgens de verpakking van GWS kan een goede Intake Ring 1.3 x zoveel efficiëntie leveren) Natuurlijk heb ik GWS deze prangende vragen ook gemaild, maar de heren/dames zijn bepaald niet snel met beantwoording. Links die ik heb verzameld op dat gebied: http://www.usrcjc.org/edf_faq.htm http://www02.so-net.ne.jp/~p-bear/kuma/miniep/miniepe.htm#denen http://www.stealthhorten.com/ http://www.eskimo.com/~smallnet/Archive/post418.html http://www.ezonemag.com/articles/1999/jan/edf/edf0199.htm http://www.ezonemag.com/articles/2000/dec/edf/edf.shtml http://www.ezonemag.com/articles/1999/jul/Edf/Edf.shtml http://www.usrcjc.org/
Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik weet dat Niek aardig wat geexperimenteerd heeft met ducted fans. Moet je hem eens vragen en volgens mij kan Harold er ook het een en ander over vertellen
De stealthorten is een ontwerp van mij. sp300 fan een ontwikkeling van Niek. Ik heb de 50mm GWS fan op een lichte Stealthhorten uitgeprobeerd (170g) en dat ging indoor prima. Aantal punten: Niet meer dan 6 cellen, anders gaat de motor stuk (mischien nu verbeterd) Om een idee te krijgen van het vermogen. Het uitgangs vermogen van 2 van die fans is volstrekt gelijkwaardig aan 1 speed 280 met een gunter. Je trekt alleen 50% meer stroom, maar dat hoeft niet zo'n punt te zijn. 1 fan op een kist rond 180g, 2 fans (a10, viking, boeing enzo) to 250g. Nog een link: de twin edf-50 woodpecker en SR-71 op http://www.careliawin.com/tyson/ De nieuwe edf-75 ken ik niet, maar dat is volgens mij een sp400 maat motor. Je hebt ongeveer 2/3 van het vermogen dat je normaal met een propeller op een zelfde maat motor zou hebben. Probeer eens uit op een vliegtuig onder 500g wat ruim met een sp400 en gunter zou kunnen vliegen. Pibros zopu kunnen, maar een picojet is bijvoorbeeld waarschijnlijk te zwaar (om "ruim" met het vermogen van een sp400 te vliegen). EDF tunen zal Niek wel op reageren. Basis is goede luchtstroom. 1. Mooie inloop lip. Doorgesneden brandstofslang blijkt al te gaan. 2. cornetto puntmutsje op de motor (dopje van EDF-75 heeft niet goede vorm) 3. bekertje om de uitstroomopening tot 90-100% van de effectieve rotor oppervlakte (dus motor opp ervan af halen) te knijpen.
Twee indoor jet's op basis van de EDF-50 (overigens welke? er zijn nu twee verschillende motoren één voor max 6 cellen en één voor max. 9 cellen en 2 verschilende 3 blad-"props" en 2 verschilende 5 blad-"props" alles vrij te combineren) van Fantasticmodels http://www.fan-tasticmodels.com/... De EDF 75 is op basis van een SP400 (6?V) voor maximaal 10cellen trekt dan afhankelijk van de gekozen rotor (4 of 6 blad) 10+ tot 13+A, lijkt me overigens niet al te best voor de levensduur...en of de rotor (geklemd :!: :!: ) blijft zitten :?: ... ombouwen naar brushless, lijkt me ook een heel gepruts...
ik krijg hopelijk deze week de edf-50 'Low Voltage' versie met 3 verschillende props binnen, zal er een beetje mee experimenteren op m'n indoor heinkel 162 salamander-in aanbouw, als die vliegt...hopelijk in alphen zaterdag! groetjes, tobias.
http://users.belgacom.net/rcindoor/robbe2001.html van gertjan: http://gjkool.filternet.nl/ind-lear.html en nog 1 http://users.belgacom.net/rcindoor/flyin99.html