duikboot basisideeën

Discussie in 'Duikboten' gestart door hansv, 1 dec 2011.

1. hansv

hansv

Lid geworden:
    27 aug 2011
    Het principe van een bovenwaterschip is (voor mij althans) eenvoudig. Ik snap wat een romp is, ik snap een motor met een schroef, ik snap hoe een roer werkt.
    Maar bij duikboten ga ik een dikke mist in. Ik snap dat je zo'n romp zwaarder moet maken om onderwater te komen, maar verder? Hoe? Ik lees over een WTC, een bajonetsluiting, infuuszakjes, statisch of dynamisch duiken, overdruk pompen, en zo meer allerlei mij onbekende termen.
    Wie noemt mij een draadje (dat zal een kabel moeten zijn) of een boek of een hele website over de basisprincipes bij modelbouw duikboten?

Alvast bedankt, HansV

2. Schwarzadler

Schwarzadler

Lid geworden:
    3 okt 2010
  3. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Jammer dat er op dit forum wel een duikboten FAQ is, maar er niets staat: [FAQ] Schepen, Duikboten - Modelbouwforum.nl

Wie gaat daar eens verandering in aanbrengen? Anders doe ik het...

Edit: dat gaat zo niet lukken, ik mag niets plaatsen in het FAQ gedeelte...

Dan maar even proberen hoever ik kom hier:

WTC: Staat voor Water Tight Container oftewel de ruimte waar je alles in stopt dat droog moet blijven. Je accu's, regelaars, ontvanger, etc...

Bajonetsluiting: Een type sluiting om de WTC waterdicht af te sluiten, maar toch eenvoudig toegang te hebben tot de inhoud daarvan.

Infuuszakjes: worden wel gebruikt als duiktank, dus daar wordt water ingepompt om de boot zwaarder te maken, zodat hij onder water duikt.

Statisch duiken: Hierbij wordt een duiktank (infuuszak, of een tank van ander materiaal) gebruikt. De onderzeeër kan hierbij dus duiken zonder te hoeven varen, en kan ook onder water blijven "zweven".

Dynamisch duiken: Hierbij kan de boot alleen maar duiken als hij op snelheid is. Door horizontaal geplaatste stuurvlakken (de zogenaamde duikroeren) in hoek te verstellen, kan de duikboot een stuk onderwater gaan. De duikboot kan niet onder water stil blijven zweven, maar heeft altijd snelheid nodig om onder te blijven.

Laatst bewerkt: 1 dec 2011
  4. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hallo Hans,

Eerst eens welkom in 'ons' onderwaterhoekje! Het is een mooie tak van modelsport, maar inderdaad op veel punten flink afwijkend van wat je gewend bent. Mij heeft in het begin het boek van Norbert Brüggen, "Technik der U-boot Modelle" heel veel geholpen. Daar wordt alles van nul af aan uitgelegd, erg verhelderend. Ik pak het er nu soms nog steeds bij!

Modell-Uboot-Spezialitaeten: Buecher

De Modelbouw Aktueel had ook dit boek in de verkoop voor zover ik weet, maar of dit nu na de herstart al weer (of nog) loopt weet ik niet, je zou eens kunnen informeren modelbouwaktueel@mediaprimair.nl

En verder dit forum natuurlijk! Tik maar eens wat duikboot steekwoorden in de zoekfunctie, ik ben zeker dat je een paar avondjes leesvoer zult vinden. En op gerichte vragen zul je hier altijd antwoord krijgen. En in aanvulling van het al genoemde lijstje met links staat er hier onder ook nog één.....

5. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Lex, jij lijkt me een prima kandidaat om een FAQ draadje te starten op dit forum, dan is het "Duikboten FAQ gedeelte" niet meer zo leeg en krijgt het een doel...

6. MDBG

MDBG

Lid geworden:
    10 feb 2005
    In maart 2012 komt een

U-Boot-Spezial Sonderheft uit van het blad Modellwerft.

Als iemand iets bijzonders heeft en dat wil plaatsen moet dit voor januari ingezonden zijn naar,
    oliver.bothmann@t-online.de

@indoorvlieger,
    wat moet je met een speciale FAQ over duikboten?
    De zoekfunctie hier is zeer groot.
    Een een vraag stellen?
    Je wordt vaak overspoeld met reactie's of kom naar een modelduikboot treffen.
    Dan kun je zien en voelen wat er gemakt is of bedoelt.
    En dan nog het belangrijkste, wie onderhoud zo een FAQ?

p.s. en is een nieuw boekje van Norbert in voorbereiding.
    Maar zo als bekend gaat zo iets niet zo snel.

7. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Een FAQ over modelduikboten scheelt n00b-vragen en is een mooi stukje basis-kennis-borging.
    Ik zat met dezelfde vragen als de topic starter, met name over het statisch vs dynamisch duiken. Die vragen heb ik met googlen kunnen beantwoorden, en aangezien ik verder toch geen duiker ben was dat voor mij genoeg, maar ik kan me zo voorstellen dat voor écht geinteresseerde beginners de nu beschikbare informatie té uitgebreid en té verspreid is.

8. MDBG

MDBG

Lid geworden:
    10 feb 2005
    @Indoorvlieger,

wil jij er niet mee gaan starten en onderhouden?
    Het is heel makkelijk om iets te beginnen maar het moet dan ook niet doodbloeden.
    En of Lex dat wil doen betwijfel ik echt.
    Er komt dan echt veel werk op je af hoor.

9. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Waarom is er dan nog ueberhaupt een FAQ gedeelte? Alles is vast wel ergens terug te vinden als je goed zoekt... ;-)

Ik weet uit ervaring dat FAQ topics erg behulpzaam kunnen zijn. En wat er niet in staat, moet je nog steeds opzoeken, of een apart topic voor openen. Ik heb zelf een paar FAQ draden lopen 2 op dit forum, en 2 op RC Groups. Er gaat soms wat tijd in zitten, maar na een tijdje is het vooral finetunen als er een handig weetje bij komt.

Ik meende het dus serieus dat ik best een draadje wil starten, maar ik heb geen toestemming om daar topics aan te maken. Moet ik dat een moderator vragen, of moet je eerst zoveel jaar lid zijn, of een bepaald aantal berichten hebben?

10. MDBG

MDBG

Lid geworden:
    10 feb 2005
    Ik zou niet weten waarom er een FAQ gedeelte is.
    En wist het trouwens niet eens en ik denk met mij vele.
    Misschien is er hier geen behoefte aan.

Laatst bewerkt: 3 dec 2011

Deel Deze Pagina