Hallo modelbouwers, Ik zit altijd met bewondering naar onderzeeboten te kijken. Zelf zou ik er wel eens 1 willen bouwen. Ik ben geen bouwer die een doos koopt, maar liever zelf bouwt. Ik zou niet weten wat ik nodig heb. Waar moet ik dan rekening mee houden? Groeten en tot horens, Jan Boers
Hoi Jan, er zijn onder de vaste bezoekers van dit forum-hoek een aantal fanatiekelingen die 'zelf' gebouwd hebben (vanaf tekening). Een voor de hand liggend model is b.v. de Walrus van Lex Verkuijl. Nu ben ik geen scratch-bouwer (komt nog) zodat ik je voor wat betreft het maken van de romp niet veel tips kan geven. Wel een advies om eerst 'ns goed te gaan nadenken over 'de inhoud' van de boot. Ik wil niet overkomen als :teacher: maar voordat je met polyester/epoxy aan de slag gaat is het handig ook al een beeld te hebben over hoe je 'de ingewanden' van de boot gaat invullen. Daarnaast is het duiksysteem iets specifieks voor een duikboot, en zijn er nogal wat 'do's en don'ts' voor wat je in een duikboot moet stoppen. Een duikboot is heel wat anders dan een oppervlakte-boot (dat is niet minachtend bedoeld!) en daar moet je wel op voorbereid zijn -ook voor wat betreft de kosten trouwens-. Voor wat betreft het bouwen van de romp kan ik je dus niet veel vertellen, voor wat betreft 'de inhoud' en elektronica kan je rustig bij me aankloppen... Jos P.s. nog wel even rustig op antwoorden wachten, want het is nog erg 'vakantie-rustig' in deze forum-hoek.
Bedankt voor de eersgte tip. Komt niet als :teacher: over, maar ik weet eigenlijk niet waar ik aan begin. En voordat ik dit ga doen wil ik toch eerst eens weten welke elektronica heb je nodig. Daarna kijk ik hoe dat financieel uitpakt. Alvast bedankt voor de tip.
Een paar goede boeken tips welke een must zijn voor de beginnende duiker: Van en via Norbert Bruggen: Technik der U-Boot-Modelle: Fernsteuerung, Tauchtechnik, Lageregelung, Sonderfunktionen / Baden-Baden: Verlag für Technik und Handwerk, 1992 ISBN 3-88180-036-0 € 18,43 U-Boot-Modelle ferngesteuert Euro 22.90 Auteur: Walter Füller Tekeningen en layouts vergemakkelijken het de modelbouwer net zo goed als gedetailleerde handleidingen. Verder in dit boek veel tips over het goed besturen van duikboten. Alle in dit boek voorkomende tips zijn door jarenlange ervaring van de auteur uitvoerig getest. 144 blz, afmeting: 165 x 230 mm, 92 Afb. Te koop via: http://www.modelbouw-aktueel.nl/ Ik heb beide boeken aangeschaft en moet zeggen, ze zijn elke cent waard. OK, ik ben ook opnieuw begonnen met mijn huidige project door deze boeken. Het boek van Norbert is meer gericht over waar je rekening mee moet houden en hoe alles functioneert. Het andere boek is heel erg technisch met heel veel electronica. Momenteel bezig met een nieuwe (Ja Jos, weer een nieuwe) duiktank. Hopelijk ditmaal met een proporionele regeling. Ik hoop volgend jaar eindelijk mijn nieuwe/oude boot klaar te hebben. Ik ben (nog steeds) bezig een dry-hull type om te bouwen naar een veel lichtere wet-hull type (buis type in de stijl van de Lafeyette van Engel). Het gaat niet hard, en als je net als ik veel al doende leert en nieuwe dingen tegen komt (en vooral snel bent afgeleid), kan het best een leuk maar vooral lag traject worden. Misschien is het, ondanks dat je geen bouwdoos bouwer bent, beter om eerst eens een duikbootdoos van Engel of Bruggen te kopen en kijken hoe ze werken. Het is een behoorlijk complexe materie om zo in te duiken. Sterker nog, door al dat experimenteren ben ik denk ik net zoveel geld kwijt dan gewoon een doos bouwen :roll: Nog een tip voor de zelfbouwer: www.sonar-ev.de en wordt gelijk lid van het forum. Is gratis en er is heel veel te vinden. grtz. Danny
Dat is een mooie site! Ik denk dat ik zeker een duikboot bouw. Als ik dit allemaal zie, weet ik het zeker!
Hallo Danny waar is dat forum van Sonar eigenlijk? Je schrijft; Nog een tip voor de zelfbouwer: www.sonar-ev.de en wordt gelijk lid van het forum. Is gratis en er is heel veel te vinden. Maar Sonar heeft geen forum en Sonar is niet gratis. Sonar kost nu 25 euro per jaar en komend jaar wordt dat 27,50 euro per jaar. Daar krijg je 4 boekjes per jaar voor en kun je vaak mee doen aan tentoonstellingen, wel in Duitsland. Waar is dat Sonar forum dan? hein
Directe link: http://5533.rapidforum.com/area=18&order= Dit forum was/is volgens mijn info (ik heb de link ook ooit maar doorgekregen). Deze stond, vroeger, volgens mij direct bij Sonar op de site. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat deze van Sonar uitging. Danny PS: Hein, van Sonar ben ik sinds een jaartje lid. En is zeker een aanrader voor een ieder in de duikbotenlarei.
Hallo Danny, er zijn meer mensen die denken lid te zijn van Sonar omdat ze lid zijn van dat Forum. Deutsches Marine- und U-Boot -Forum Maar dit is geen Sonar. De mensen die lid zijn ontvangen een boekje iedere 3 maand. Er komt nu een blad deze maand met artikelen over de Vlootdagen in Den Helder Hein
Dat bedoel ik dus, altijd gedacht dat deze bij sonar hoorde. Ik ben ook alweer nieuwsgierig naar het komende nummer. Hoe weet jij trouwens nu al dat het lidmaatschap volgend jaar 27,50 wordt? Het is het wel dik waard. Dus meneer de Topic starter: ben je al lid van SONAR? Zo niet, wordt het snel. Ze hebben een nederlands sprekend contactpersoon (Hein). Genoeg reclame, terug naar het onderwerp? Waar ging het ook al weer over? Jan, heb je al iets op het oog? Reken erop dat duikboten een stuk zwaarder uitvallen dan een normale boot als je kiest voor een "droge"boot. Door slim gebruik te maken van natte ruimtes kun je het gewicht aardig in de hand houden. Denk ook aan materiaal keuzes. Houtbouw is over het algemeen een No No in duikboten, tenzij goed waterdicht gemaakt. Hou ook rekening met druk en dergelijke. Proef ondervindelijk kan ik je vertellen: hou het simpel. Zoals ik al eerder schreef, het is een boeiende hobby en als je je teveel laat meeslepen in de techniek en alle fascinerende facetten van deze hobby, kan het behoorlijk uit de hand lopen en zelfs leiden dat je nooit echt een project afgebouwd krijg (mijn probleem). Ik hoop toch dit najaar eindelijk eens iets varends te hebben buiten m'n supplyschepen. Danny [/i]
@Danny je had kunnen lezen in Sonar dat het duurder wordt volgend jaar. Op de nieuwe aanmeldings formulieren die ik heb staat het ook al. Voor de rest kan ik me alleen aansluiten bij het antwoordt van Danny. Hou het eenvoudig en ga het wiel niet opnieuw uitvinden. Al die electronica kan heel erg storen in je boot. Hein ps.Sonar heeft meer dan 350 leden wereldwijd!
hallo elektronica in een duikboot belangrijkste van alles een ontvanger een paar servo's voor de verschillende duikroeren en richtingsroeren snelheids reglaar of meerdere voor de motoren schakel printje voor eventueel de pompen en een watermelder van velleman voor een paar euro balans regelaar van norbert brugge accu's kan je niet genoeg van hebben in je boot eventueel spanings stabilisator voor de ontvanger en servo's dat is wat er in mijn boten zit en meer moet er niet in hoe meer je der in stopt hoe meer er defect kan geraken zoals hierboven gezegd hou het simpel. groetjes raf
@Raf ik heb in de 18 jaar dat ik duikboten heb nog nooit een waterallarm gehad!! En Failsafe pas sinds een jaar of 8, en zet af en toe de zender eens uit om te zien of het werkt. Eenmaal heeft het gewerkt in Emden, dat was brak water en zoals we weten is in zout water het signaal bij een paar cm onder gaan al weg. En de tank werd mooi leeggepomt. Eenvoud is het degelijkste. Hein
hallo hein inderdaad ik heb dat water allarm er maar pas van verleden jaar in zitten het doet niets alleen het piept heel erg hardt als er water in de boot is binnen gekomen dus als ik dan voorbij vaar en ik hoor niets piepen dan is alles nog ok en kan ik rustig verder varen hoe minder er in zit hoe minder er stuk kan geraken groetjes raf ps de U2540 vaart nu eindelijk zoals ik wil mooi strak en goed kontroleerbaar alleen in een zwemdok zou ik hem eens echt aan het werk willen zien nu vaar ik meestal op periscoopdiepte
Raf, Lijkt me een typische geval van KISS (Keep It Stupid and Simple) engineering. Inderdaad hoe minder erin, hoe minder er kapot kan gaan. Bijkomed voordeel, hoe minder erin hoe goedkoper (of moet ik zeggen minder duur)! Groetjes: Mathijs
Tja, maar hoe meer elektronica, zo te meer stroomverbruik, zo te minder vaarplezier. En zoals gezegd en geschreven (ben geen duikbootbouwer) maar heb die van Raf gezien, is er niet veel plaats in omzomaar elektronica bij te plaatsen. Greetings
Heb bovenstaande gelezen! Ga toch een duikboot bouwen. Ik denk dat ik de tekening van de nvm koop. Tekening nummer: 10.11.039 Onderzeeboot 'O 24' (1937). Is dat een goede keus? Groeten, Jan
hoi Jan voor mij is je keuze goed om de O24 te bouwen want aan deze oude schepen is nog wat te zien en ze hebben nog wat meegemaakt en dat is ook leuk om op te zoeken,let goed op de hoogte van de boot meestal zijn deze vrij laag zodat ze in model snel onstabiel(wiebelen) zijn wanneer je plusminus 2a3 cm de romp op hoogt wat niet opvalt dan kan je meer gewicht onderin aan brengen wat het gedrag sterk verbeterd en meer binnen ruimte krijgt en in combinatie met een zo licht mogelijke bovenwaterbouw een kleinere(water) ballast inhoud. succes fred ps mocht je meer gegevens willen vinden dat kan bij het museum voor maritieme historie in den haag www.marine.nl daar is een hele tekeningen lijst
Hi Jan Er is nog 'n plaatsgenoot van je die een duikboot aan het bouwen,zie onder het onderwerp"welke verhouding voor de duiktank???" Gr Joop