Eerst even voorstellen, ben Peter en vlieg nu een 1.5 jaar met veel plezier. Heb een vol glas Duo Discus in de maak van 3.07 m span en heb daarover een vraag. Deze heeft zoals de originele split ailerons, daar waar knikje zit meer naar de wingtip toe is de aileron gedeeld. Bij origineel gaat dus het buitenste deel mee omhoog maar de beweging naar beneden toe is alleen het grotere binnenste deel. Dit is dan nog wel te regelen op het model maar daarbij dus de vraag in hoeverre het buitenste deel gaat flutteren wanneer rolroer niet omhoog gedrukt wordt. Kan wel iets maken dat deel door een stukje elastiek band naar de neutraal stand getrokken wordt maar dat zal geen grote kracht zijn. Kan ik hiermee met vliegen problemen verwachten of is het beter de stukken te koppelen. Begreep dat het effect van buitenste deel met beweging niet veel effect heeft maar meer de luchtstroom verstoord? Wie weet kan iemand hier op het forum me een advies geven. PS, Foto erbij lukt niet daar ik niet in NL ben en model wel.
Ik weet niet zeker of ik je helemaal snap. Ik vermoed dat je het binnenste en buitenste rolroer elk met een eigen servo aanstuurt en die uitslagen in je zender zo programmeert. Ik zou het overigens niet zo doen. Gewoon binnenste en buitenste samen laten lopen en differentiatie zo kiezen dat geen negatief haakeffect ontstaat. Ik denk dat er geen extra flutterrisico ontstaat door het buitenste rolroerdeel niet mee naar beneden te laten lopen. Flutter onstaat primair door (in afnemend belang): speling op de aankoppeling van de servo, speling in de servo zelf, een te zwakke servo, te hard vliegen, of een combinatie van deze punten. Flutter kun je niet voorkomen. Als je maar hard genoeg vliegt krijg je elke vlleugel en elk roer aan de flutter. Maar binnen de gewenste vliegsnelheden kun je wel zorgen voor voldoende sterke servo's. En spelingsvrij hoort altijd (spelingsvrij houdt ook in zonder torsie op het roer zelf of de aankoppeling). Hoop dat dit helpt, Dirk.
Hallo Dirk, hoop dat invoegen van foto de vraag wat verduidelijkt. Het buitenste rolroer heeft geen eigen servo en zal ook niet gaan passen dus de bedoeling is dat die mee genomen wordt door de binnenste. Doordat de vleugel niet recht doorloopt ter plaatse van de Duo is deze dus zoals op foto (van een origineel en dan met winglets) is de aileron gedeeld. Eens gevonden op een amerikaans forum dat het origineel zoals op de foto te zien bij neergaande rolroer het buitenste deel vlak in neutraal blijft staan, alleen met opgaande beweging gaat deze mee omhoog. Dit is wel te koppelen op die manier dat alleen omhoog dit deel mee gaat. Ben alleen niet zeker wat dit stukje doet als rolroer neutraal staat of andere deel naar beneden staat aangezien deze niet "vast' gehouden wordt door een servo. Zal dit stukje rolroer dan een eigen leven gaan leiden of blijft die bij vliegen rustig in neutraal stand staan? Dat is een beetje mijn zorg, anders zou dus het buitenste deel vast gekoppeld moeten gaan worden met andere deel maar zou mooi zijn als het zo kan gaan zoals origineel bedoeld. Groeten Peter.
OK buitenste roer wordt dus door een pal oid. mee omhoog genomen. Door een veer oid. teruggedrukt tot de nulstand. Als de binnenste naar beneden uitslaat, blijft de buitenste tegen zijn aanslag aan liggen door die veer. Dit betekent dat de servo voor de binnenste de veer tegen moet werken voor een uitslag naar boven. Bovenop de optredende aerodynamische krachten. Dan moet je een hele forse servo inzetten. En dan nog, het buitenste roer gaat een eigen leven lijden zodra je een keer wat harder steekt. Niet doen zou mijn besluit zijn. Maar op de foto zie ik toch een flap (min of meer, omdat hij niet helemaal tot aan de romp doorloopt). En dan gaat het bij 'het buitenste roer' toch gewoon over het rolroer?! Daar kun je toch wel servo's voor vinden?! 10 of 9 mm dik. Dirk.
Hartelijk dank voor deze goede tip Dirk. Ga dus niet voor de optie van het losse deel. Maar denk dat de vleugel ter plaatse te dun is voor een servo. Nu op rolroer een HT 125 mg zitten. Die is al plat. Heb nog wel wat ruimte over maar is niet veel en vleugel wordt platter verder naar buiten toe. Ga eens op zoek naar een nog plattere eventueel maar ga buitenste deel in eerste instantie koppelen aan andere aangestuurde deel om zeker te zijn. Zit geen opening voor servo ter plaatse dus om dan direct er in te gaan zagen ook niet de bedoeling. the white planes picture co >> glider/sailplane images >> ref DD0083 - Schempp-Hirth Duo Discus zou als goed is een foto van de echte moeten zijn waar het wat beter te zien is. Zijn geen flaps die meer naar binnen zitten. Ga als ik weer eens uit buitenland terug ben eerst de delen koppelen. Weet ook niet of er nog veel plattere servo's zijn of een andere optie? Met een linksysteem misschien. Groeten Peter
Duo Discus De 1:1 Duo op de foto is een XLT. In afwijking met de oudere typen Duo's heeft deze een extra landingshulp in de vorm van die naar beneden uitslaande remklep/flap. De XLT heeft ook een langere cockpitkap en staat hoger op het hoofdwiel. De constuctie van het ailerondeel aan de tip is dat deze door een veer in de middenstand wordt gedrukt. Het is een soort wasknijper veer waarbij 1 pootje in de tip steekt, het andere pootje in het aileron. Het gewikkelde deel zit om de scharnieras. De beide pootjes zijn ook nog eens over elkaar heen geslagen zodat het aileronn niet naar beneden kan uitslaan, maar wel naar boven. In de beweging naar boven wordt het tip-aileron door een lipje aan het binnenste aileron meegenomen. Veerkrachten zijn laag. Veertjes breken regelmatig en leveren dan geen merkbare effecten op de besturing op.
Dank je allebei, begrijp dus dat de tip aileron geen eigen leven gaat leiden wanneer veertje defect is en werkt met kleine veerkrachten. Dat zou dus ook op model zo een beetje kunnen zijn. Dat van dat lipje was ik eens op een amerikaans forum tegen gekomen over het model van de Duo. Een lipje om aileron mee omhoog te nemen en lipje om te voorkomen dat die naar beneden door kan door veertje dus. Twijfel nog een beetje ook na idee van Dirk. Zie vaak erg deskundige antwoorden die getuigen van een hele berg kennis en ervaring. Voorlopig nog de tijd om er over na te denken want Duo ligt nog een 6700 km bij me vandaan en zo lang zijn mijn armen ook weer niet ;-))
Heb gisteren de maiden gedaan met de Duo en daarbij als volgt de aansturing van aileron. Door carbon stripje wordt buitenste kleine deel beperkt in zijn uitslag naar beneden wanneer aileron naar beneden uitslag heeft. Met omhoog gaande aileron neemt een carbon plaatje het buitenste deel mee omhoog. Door de verende werking van de elastische scharnier komt buitenste deel netjes terug in middenstand. Door bericht van Ronald het aangedurfd met deze verende kracht in scharnier. Met vliegen geen probleem ondervonden. Wel over nagedacht om er een servo in te zetten om apart aan te sturen maar wou het eerst zo proberen. Zoals het er nu uit ziet gaat het prima. De Duo moet nog wat meer uitgetrimd worden maar vloog rustig, ook met de wind van gisteren. Zelf de stall ging rustig met licht wegvallen en makkelijk te corrigeren. Groeten Peter.
Gewoon die 2 Ailerons koppelen en samen laten bewegen. Wanneer ik dit zie lopen mij de koude rillingen over mijn rug Je creeert daar een potje Turbulentie om U tegen te zeggen Het bochtgedrag dan trimmen door gebruik te maken van differentatie is één (zoals Dirk al aangaf) en op de tweede plaats komt dat je rolroeren aan de buitenkant (natuurlijk) effectiever zijn en dat je door die precies aan te sturen c.q. te trimmen ook veel nettere bochten kunt vliegen...
Hallo Arno, bedankt voor je reactie. Origineel vliegt ook op deze manier van aansturen van de ailerons. Differentiatie zit er in via zender. Gisteren vloog de Duo erg rustig en vergeleken met de DG600 (2.7-3.2 meter) zonder opzettips ook veel minder last van tipstall. Als er veel turbulentie zou zijn dan zou je dat toch ook daaraan moeten merken?? Dit is een stukje uit Rcgroups, daarom had ik het op deze manier gedaan en niet gekoppeld. There is a division in the aileron because that's the way it is on the full size ship. The wing splits at this point and to reduce the aileron drag and adverse yaw it was deemed that driving the aileron down would not improve the roll rate dramatically but would add drag when going down. Hoor graag of dit dan zo is. Advies altijd welkom. Groeten Peter.
Heel eenvoudig vertaal ik dit als volgt: differentieeren oftewel je rolroer meer de andere kant op laten bewegen als de andere is a. afhankelijk van je profiel b. afhankelijk van de vleugelvorm en c. (last but not least) afhankelijk van je vliegstijl ....... Wanneer de mannen daar stellen dat de echte dat ook doet is dat een leuke bewering maar eentje die zeker niet over te dragen is op onze modellen al was het alleen maar al vanwege het grote verschil in Re getallen... Persoonlijk zou ik gaan voor een aparte servo in je buitenste ailerons en heel, heel veel vliegen om zo proefondervindelijk vast te stellen wat optimaal is. Voor wat optimaal is bestaat jammer genoeg geen vuistregel; dat maakt het net zo leuk
Hoi Arno, heb al wel kleine servo's liggen maar dan moet ik toch gaten gaan maken in de vleugel... Door opgaand meer aileron te hebben dan neergaand heeft al wat differentiatie. Werd ook in verleden geschreven over dat de Duo niet echt te vliegen zou zijn maar viel mij 100% mee. Heeft wel beetje gang nodig maar is inherent aan dit soort vliegtuigen, gaf verder een mooi rustig vliegbeeld met de wind van gisteren. Bij een volgende keer zal ik een kleine camera op vleugel zetten. Dan kan ik in ieder geval zien of er een geheel eigen leven geleid wordt door het kleine stukje van de aileron. Wordt vervolgt. groeten Peter.
Even de maten, lengte buitenste stukje aileron is 145 mm, binnenste deel 545 mm. Totale span 3.07 meter. Groeten Peter.
Ben het hier helemaal met Arno eens. Graupner heeft een Discus van vergelijkbaar formaat in het programma waar het ook zo geregeld is. Daar zitten 9gram servo's in het buitenste deel van de vleugels voor de buitenste rolroeren. De oplossing die je nu toepast is mij te avontuurlijk en ik sluit niet uit dat je daar problemen mee gaat krijgen. Een bijkomend voordeel is dat je ervoor zou kunnen kiezen om bij het thermieken los van het gebruik van rudder alleen de buitenste ailerons te gebruiken - minder verstoring van het profiel- succes
hallo, denk dat ik dan toch de dremel in de fraaie vleugel moet gaan zetten :Fade-color. Nu is de kracht van scharnier nog nieuw tenslotte. Vanavond weer even gevlogen en ging allemaal weer goed gelukkig en merk ook geheel niet dat buitenste stukje een eigen leven zou leiden. Vliegt erg strak. Heb nog 2 Dymond D47's liggen die qua maat in dat stukje vleugel passen. Zou met 1.1 kilo voldoende sterk zijn denk ik. Is ook maar een klein, smal stukje. ook bij grotere Discus modellen wel gezien die extra servo. Zoals je dan zegt Maarten kun je met vliegfases kiezen hoe je de ailerons gebruikt. Is even slikken maar van de week ook al 4 gaten in de vleugels van de SZD-6X gemaakt voor de servo's. bedankt voor de adviezen. Groeten Peter.
Een wijs besluit. Als je ziet wat de D47's bij F3K te verduren krijgen zullen ze dit zeker aankunnen. Succes.
Dank je, op het totale gewicht maakt het ook niet uit. Daar dan binnenkort eens de dremel in zetten. Zijn wel mooie kleine servo's die D47's. Met de zender dan ook wat combi's te maken. En zoals je zei, veel proberen en vliegen maakt het die mooie hobby die het is. Nog niet zo heel erg lang dan in mijn geval het modelvliegen maar wel gepakt door het virus. Groeten Peter.