Eagle Eyes FPV Ground Station - voeding

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door burg, 5 nov 2012.

1. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Hallo,
    Ik heb deze zojuist ontvangen.
    Rede van aankoop is met name de diversity functie.

Ik heb een vraagje mbt voeding;
    Ik wil het volgende erop aansluiten:

2x RC305 5.8ghx Rx (op 2 separate Vin)
    1x 7"LCD (op 1 Vout)
    1x Fatshark Goggle (op 1 Vout)
    1x recorder (op 1 Vout)
    12V lipo aansluiting

Hoe de voeding te regelen van al deze losse items ?
    Het liefst op 1 lipo 12V

Moet ik elk item + de Eagle Eyes same voegen naar 1st 12V lipo ?
    Dat betekend 6 + en - draden samenvoegen ?

Alvast bedankt voor de reakties.
    Gr, Mark.

2. RobbievanDee

RobbievanDee

Lid geworden:
    26 jan 2011
    De Fatshark en de RC 305 moeten aan een 2S lipo. De RC 305 kan ook op 3S lipo maar wordt dan te heet/kan dan te heet worden.

De rest is 3S lipo, volgens mij. Kijk goed naar wat ieder item nodig heeft aan stroom.

Maak een tekening van hoe je e.e.a. denkt te realiseren, zet hem in dit topic en dan hoor je vanzelf of het kan....:D

Zo heb ik mijn RC 305 en een videoconverter (tulp naar VGA) op een 2S lipo 5000mah.
    Mijn beeldscherm hangt weer aan een 3S lipo 2200mah....alles voorzien van een lipo low voltage buzzer...

Welkom in de wondere spagetti-bekabeling-wereld die FPV heet...;)

3. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Ik weet niet hoe gevoelig alles is mbt tot de 12V, mijn headplay en RX houden niet zo van meer dan 12V (3s lipo) maar vallen onder de 12V ook snel uit. Ik gebruik dus step-up voedinkjes voor RX en Goggles. Werkt prima en ik weet zeker dat ongeacht hoe vol of leeg mn lipo's zijn, ik altijd 12V stabiel heb.

SDVR035V3A Step Down Voltage Regulator 4.5-35V input, 2A RCtechnics Modelbouw

4. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Dank je Robbie, ik heb de RC305 nu een jaartje op 3S draaien en dat gaat eigenlijk prima. De Fatshark krijgt 12V en wordt doorgelinkt naar de RC305. Dat is althans de standaard bekabeling. Ik vraag me af of 2S voor beide zónder de direkte doorvoer een beter ontvangst / beeld geeft of technisch een betere oplossing ? Wanneer ja, is 5000mah dan niet een beetje veel ?

Ik zal dus eigenlijk een samensmelting moeten maken van 2x RC305 en fatshark op 2S en de Eaygle Eyes, LCD en SD-recoder op 3S ? Iemand een advies hoeveen mah elk systeem zou mogen hebben ?

Ik had alles mooi, clean en eenvoudig bekabeld, maar met een extra Rc305 en de Eagle Eyes wordt alles weer wat gecompliceerder, en dat alles om 'diversity' te krijgen. Inderdaad .. spagetti !! Maar leuk om te bouwen.

Alles gaat in een kleine (conrad) koffer met 7" LCD, een SD-recorder, twee 12V switches met voltage indicator. Twee zwarte 3mm plexiglas plaatjes en carbon folie. Dat moet mooi worden, op een tripod. Hier wat foto's van de test-opbouw :

Alvast bedankt voor het meedenken !

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Franck,

Wow, dit is een mooi apparaatje ! Ik ben een noob hierin .. begrijp ik het, in jip en janneke taal, dat deze een input kan hebben van 4.5V tot 35V en mbv een variabele weerstand naar een gewenste, stabiele V-output ingesteld kan worden ? Hoe zit het met de 15W heatsink ? En hoe zit het met een lipo die onder de 12V duikt ?

Ik zou met 2 van deze dus:

1 kunnen instellen op 2x RC305 en de fatshark op 2S (wat zou het beste voltage zijn ?)
    1 kunnen instellen op de Eaygle Eyes, LCD en SD-recoder op 3S (12V stabiel)

Ik kan er naast zitten, maar waardeer jullie input !
    Gr, Mark.

6. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Yep je begrijpt het goed :) Deze regelaartjes werken perfect ik heb er nu 1 in mn twinstar (maakt van 2S lipo 12V voor VTX en camera ) en 2 op mn grondstation. 1 voor RX en 1 voor mn headplay goggles. Het voordeel vind ik dat je altijd een strakke 12V hebt onafhankelijk hoe leeg of vol je lipo's zijn, en mijn apparaten lijken nu eenmaal erg gevoelig voor afwijkingen in de 12V voeding. Heatsink is pas nodig als je meer dan pak em beet 12 watt verbruikt. Dat is 1 Ampere uit bij een 12Volt (mijn headplay verbruikt 0,4Ampere en RX 100mA, dus ik kan het zelfs met 1 regelaar af zonder koeling)

De regelaars werken zelfs nog met een input voltage van 3 Volt. Ik heb nu een 3S3000mAh lipo als voeding, als de low voltage van deze pack af gaat heb ik nog zeeeen van tijd voordat de 12V inzakt. (en in mn headplay unit zit ook nog eens een interne lipo, mgoed.)

Je zou even moeten achterhalen wat het verbruik is van de apparaten van je grondstation, dan weet je hoeveel je nodig hebt.

7. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Franck, geweldige info.
    Dit is nu juist de rede dat ik hier op dit forum lees en post (!)

Prachtig hoe zo'n step-down unit werkt.
    Ik begrijp je uitleg het nut volkomen.
    Behalve hoe hij een 2S naar 12v om kan buigen (?)

Ik ga er meteen twee bestellen (EUR30 :schrik:)

Setup :

1 Lipo : 3S 5000 mah (heb ik over, moet genoeg zijn) met twee uitgangen (en een buzzer)
    Uitgang 1 : step-down regulator voor de 2x Rx en goggle naar een steady 7.4V
    Uitgang 2 : step-down regulator voor de LCD, Eagle Eyes en SD-recorder naar een steady 12V

Moet lukken :cool:
    Gr, Mark.

8. FG Dude

FG Dude

Lid geworden:
    15 nov 2006
  9. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Maar even 3 gehaald, voor dat geld....

10. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Nogmaals, ik ben een noob, maar volgens mij is dit dezelfde met een iets beperktere voltage range (?) thanks FG Dude !

11. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Nou idd, das wel erg goedkoop :) Mgoed, 't zijn prima voedinkjes. Kijk wel even naar het stroomverbruik van je apparaten, zodat je niet straks meer dan 12 watt trekt uit 1 zon voedinkje.

12. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Zodra ze binnen zijn zet ik ze ook even op de scope, kijken hoe veel "ruis / storing / rimpel" ze veroorzaken.. Maar het lijkt veel te beloven...

13. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Ja, moet je doen. IK heb de voedinkjes van rctechnics (genoemd boven) ook even aan de scoop en spectrum analyzer gehangen en qua rommel die dit soort voedinkjes soms kunnen uitspugen, vallen deze iig wel mee. IIg minder zooi dan die plush regelaars in mn twinstar ;-)

Laatst bewerkt: 6 nov 2012
  14. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ik vermoed het ook wel hoor, helemaal omdat deze idd de "laatste" type zijn....

Ook al staat er "redesinged" op.. Hij is echt niet de enige die deze laatste versie verkoopt...
    Printlayout is allemaal hetzelfde, dus mits er idd de componenten opzitten welke ze zeggen dat erop zitten, en de opdruk ook klopt , en geen namaak is, verwacht ik dat ze prima zijn...

15. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    en als jet echt low noise (whatever that may be) wil hebben, maak je gewoon een blikje om de voeding, (zie plaatje)

Ik heb er ook 4 van bovenstaande link besteld :)

We'll see !

Laatst bewerkt: 6 nov 2012
  16. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Ik heb er ook 4 besteld .. ik neem aan dat julie het uitgaande voltage gedurende de instelling met een multimeter meten ?

17. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Yep. Voor het inregelen zet je idd alleen en eerst een multimeter aan de uitgang. Ingangsaccu aansluiten en met de potmeter de uitgangspanning op 12V afregelen. Dan belasting aansluiten en even met de multimeter meekijken of de uitgangsspanning ook op 12V blijft. Kan eigenlijk niet mis gaan.

18. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Gaaf .. bedankt Franck.
    Nog een vraagje over deze step-down regulator :

Ik ben met een Mini Skywalker bezig voor 'light-weight' FPV.
    Het FPV-systeem is een 2.2 gr 5.8GHz 200mW micro TX met een 1gr micro camera (van fpvhobby)

Deze Tx en Cam werken op 5V en de motor op 3S.
    Normaal heb ik een 3S 1000mah voor de motor en een separate 1S 350 mah voor de Tx en Cam.

VRAAG : Kan ik één (1) 3S lipo gebruiken met een Y-cable maken vanaf de 3S met 1 kabel naar de ESC en eentje naar een step-down regulator welke ik instel op 5V ? Geeft dit geen ruis ? Of is dit niet te adviseren.

Hier wat leesvoer :
    Hobby King Mini Skywalker - FPV Build
    en
    Kinetic 800 - Page 6
    en
    Mini Skywalker - Page 2 - RC Groups

19. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Lijkt me prima te doen. Mocht het toch storing opleveren... (.TX/cam en ESC zitten toch uiteindelijk op 1 pack) dan kan je een LC filtertje opnemen in de voedingskabels naar je stepdown.

20. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Houd er rekening mee dat het stepdowns zijn..
    Ingangsspanning moet Minimaal 1,5volt hoger liggen, dan de uitgangs spanning..

Voorbeeld:
    Dus 14,8 in en 12 volt uit wil. maar 3,7 in en 5 volt uit niet!

Deel Deze Pagina