easyglider vraagjes

• Topicstarter Topicstarter dentompie
  • Startdatum Startdatum
D

dentompie

Guest
Hallo,

Op de beurs in dortmund een easyglider gekocht.
Het bouwen verliep vrij vlot, over de meeste dingen was goe nagedacht. Helaas eens alles klaar was begonnen de "problemen". Door die wirwar van kabeltjes en die klipjes om de canopy vast te houden is het miserie om de batterij erin te steken. De kabeltjes van de vleugels zitten dan compleet klem en de batterije spant nog harder. Ik heb er zo hard moeten op duwen dat ik mijn 2000mAh lipo's kortgesloten heb :-( Heerft iemand een manier gevonden om dit eleganter te doen?
Ook die vleugels spannen heel hard. Hoe moet je in's godsnaam alleen de vleugels erin krijgen? Misschien beginnen fitnessen?
Enfin, na de lipo's min of meer gehersteld te hebben toch de eerste vlucht gewaagd. Ik dacht "met vertraging op de motor zal ie wel snel stijgen". Niet dus! Moeizaam hees hij zich omhoog. En heel traag. Snelheid krijgen zat er niet echt in.
Na een relatief korte vlucht (blijkbaar heeft die kortstsluiting mn lipo's geen deugd gedaan) dan maar geland. De motor was gloeiensheet! En dat voor een motor met vertraging? Vreemd...
Ook het zweven was niet denderend: mijn Graupner Junior die 800 gram zwaarder is (voor slechts 30cm extra spanwijdte) moet zeker niet onderdoen qua zweefvermogen!

Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de easyglider en oplossingen voor deze ongemakken? :-)

Tom

Nee, mij 2C/2200 mAh lipo's moest ik zelfs vastzetten met een stukje balsa.
Ik heb nu een 2C/1500 lipo voor in de neus liggen, tegen de motor aan, en hij vliegt prima.
Ik heb hem overigens ook in Dortmund gekocht.

Ik denk dat er echt iets mis is, want mijn motor wordt niet heet.

Ik had alleen problemen met de Multiples Pico ontvanger die ik er bij gekocht heb. Ik had een heel slechte reikwijdte. Waarschijnlijk is er geen origineel kristal bijgeleverd. Die heb ik nu los besteld.

Yo Dentompie,

jammer dat pech steeds aan je zijde stond.
heeft je esc en motor voldoende luchtstroom , kan je misschien even een foto maken.

groeten

kurt "Crazykuki"

Zorg dat je balans goed is ingesteld,
met 2s lipo's klimt hij inderdaad gezapig,
en heeft een mooi vliegbeeld.

Maar als je glider niet goed is gebalanceerd en afgeregeld valt hij zo uit de lucht.

Tip: om in te starten kan je met 3s lipo's vliegen, maar dan NOOIT langer dan 5 seconden vol gas.
Anders laat de speed400 vlug verstek gaan door oververhitte magneten (met blijvende schade).
MEt 3s is het als beginner makkelijker om noodsituaties recht te zetten.

groetjes,
steven

met een soldeerbout kun je eenvoudig meer ruimte scheppen in het EPP.. let wel op: 3S is redelijk dodelijk voor de 400 motor, hij vindt dat nie fijn. Ik vloog op 8 cellen Nimh en dan klimt hij wel, maar erg langzaam. Ik heb hem omgebouwd naar brushless, zoek maar even op dit forum...

Vleugels is kwestie van paar keer doen, dan gaat het een stuk makkelijker. ik begin altijd door de acherlijken in elkaar te steken en dan de voorkant..dan gaat het goed...

Bedankt voor de antwoorden. Het probleem was o.a. het zwaartepunt. Die verdome kogel ook die er vanachter in moest! Heb er nu 30gram lood in de neus gestoken en hij vliegt al veel beter. Dat klik systeem van de canopy ga ik eruistsnijden en vervangen door velcro's. Zo verwoest ik de Lipo's minder snel wanneer ik ze erin steek. En inderdaad. Hoe meer ik ermee vlieg, hoe makkelijker die vleugels in elkaar gaan.
Nu nog wat fine-tunen en hij vliegt heel goed ;)

Steven D zei:
Tip: om in te starten kan je met 3s lipo's vliegen, maar dan NOOIT langer dan 5 seconden vol gas.
Anders laat de speed400 vlug verstek gaan door oververhitte magneten (met blijvende schade).

Niet noodzakelijk!

ik vlieg nu al ruim een jaar op 3S lipo's mijn Easy Star. En het Permaxje is nog steeds in goede orde.

Het geheim? er is geen geheim, alleen de motor nat inlopen, en niet de hele vlucht volgas puffen. Ik geef wel (soms) volgas in 1 (trage) ruk tot op zo'n meter of 100 hoog, en dan rustig rondtuffen op 1/4de gas.

En in de Easy Glider lukt het ook best op 3S lipo's. Wel spijtig van de minder goede zwaartepunt-regeling met die lipocellen 3S 1000 mAh is een beetje licht, en mijn 2100 3S cellen raken er niet in. :cry:

Ik ga proberen de canopy een beetje uit te hollen, en met velcro de lipo's daarin "hangen". Wel met wat elastiek :!: de canopy extra bevestigen... (net als op de Easy Star.)

Met een scherp mesje de kogel achter uit de romp halen.
Ik vlieg met twee lipo's 1800. Hiervoor heb ik ruimte uit het kapje gesneden en daar zitten ze klem in. Ze hangen dus boven de servo's
Met twee lipo's is het heerlijk rustig klimmen. Het is immers ook geen hotliner!!

Die vleugels gaan er na een paar keer in en uit elkaar halen heel soepel in. Niets aan doen dus.

@ Rafgol.

Kun je me dat eens uitleggen, "nat inlopen" ?

groetjes Jan

rafgol zei:
Steven D zei:

Niet noodzakelijk!

ik vlieg nu al ruim een jaar op 3S lipo's mijn Easy Star. En het Permaxje is nog steeds in goede orde.

Het geheim? er is geen geheim, alleen de motor nat inlopen, en niet de hele vlucht volgas puffen. Ik geef wel (soms) volgas in 1 (trage) ruk tot op zo'n meter of 100 hoog, en dan rustig rondtuffen op 1/4de gas.

En in de Easy Glider lukt het ook best op 3S lipo's. Wel spijtig van de minder goede zwaartepunt-regeling met die lipocellen 3S 1000 mAh is een beetje licht, en mijn 2100 3S cellen raken er niet in. :cry:

Ik ga proberen de canopy een beetje uit te hollen, en met velcro de lipo's daarin "hangen". Wel met wat elastiek :!: de canopy extra bevestigen... (net als op de Easy Star.)

Een easystar is geen easyglider.
Ik heb 2 easystars, en die dingen vliegen sneller en zijn veel beter gekoeld dan een easyglider.
De easyglider die ik heb is ok, maar die van m'n neef laat het al afweten op 3S.

Dus: niet oververhitten.

(en dan is er nog het verschil speed400 6V of 7,2V....enz.

"NAT INLOPEN" betreft het laten lopen op een accu'tje van 1,25V in een glas water.
De koolborstels worden zo mooi ingeslepen op de collector en er zal daardoor minder sprake zijn van vonken en inbranden.

Voor nat inlopen moet wel gedestileerd water worden gebruikt.
Of zijn hier mensen die ervaringen hebben met gewoon kraan water.
Te koop bij de BP

Gewoon koud kraan water voldoet goed, zolang je na afloop maar alles goed droog en schoonmaakt en natuurlijk de lagers weer goed smeren.
Als je in je huishouden een condenswasdroger hebt kun je eventueel het afval water uit de droger gebruiken.

Back