ec 135 van hirobo bouwverslag

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door 3dwin, 17 apr 2008.

1. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    Hier wil ik dus binnenkort ons bouwverslag neerzetten over de ec135 van hirobo.

Ten eerste wil ik rob teunisse bedanken voor het schenken van zijn ec 135 romp, wij (ik en laurens) willen deze graag gaan bouwen naar electro heli en zijn nu een beetje aan het orienteren op het gebied van mechaniek.

Ik zal hier snel even een foto plaatsen van de kale romp.....

Heb je handige tips of linkjes dan houden wij ons natuurlijk altijd aanbevolen!

meer info volgt snel....

Laatst bewerkt: 17 apr 2008
  2. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    en zo zou ie moeten worden

hier een foto van wat de bedoeling gaat worden...

http://imageshack.us][​IMG][/URL]

[Zijn nu aan het kijken voor het mechaniek en denken dat het toch wel een raptor 90 size mechaniek gaat worden met enige aanpassingen.

de accu gaat een 2x 6 cells lipo worden en de motor zijn we nog over aan het nadenken dit ivm met het regelbaar toerental en de grens daarin en het gewicht.

3. Aaalie

Aaalie Guest

Hey,

deze ga ik absoluut volgen.
    Ik zou persoonlijk niet zo'n loodzware raptor 90 mechaniek gaan gebruiken. Waarom kijk je niet naar een Vario silence mechaniek. Deze zijn gebuikt prima te vinden voor relatief weinig geld, ze zijn licht, aanzienlijk geschikter voor gebuik met electro, en makkelijker in te bouwen in de vario romp. Onderdelen zijn makkelijk voorhanden, ook veel onderdelen zijn uitwisselbaar met de Mikado onderdelen.
    Wil je een mooie schaalrotorkop, ook dan is er meer verkrijgbaar...

Vreselijk mooie kleurstelling die rode EC!

Succes, greetz van Aldert

4. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    ik ga dit ook volgen

@aalie, je hebt pb :wink:

5. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    hmm misschien een idee om ook eens naar te kijken, thnxx 4 the tip!!

mocht je wat tegen komen, want sja zit niet alleen en altijd achter internet er moet helaas ook nog wel eens gewerkt worden ;-), dan zie ik er graag een linkje van....

6. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    imageshack

aangezien ik nog redelijk nieuw ben in de modelbouwwereld (bla bla) lukt he mij nog even niet om een foto van de romp erbij te zetten op een of andere manier kan imageshack mijn formaat niet aan.

Ik zal proberen van de week even wat foto's te gaan maken die wel up te loaden zijn!

krijg alleen maar errors dus da niet zo mooi.

word vervolgt.........................

7. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    motor/frame

heb even met laurens overlegt en als je de r90 mechanics kaalstript is dat nog redelijk kwa gewicht...

aangezien ik verder helemaal niks heb om mee te bouwen lijkt me het een logische leuze dat we een r90 bestellen (kaal dan) uit hong kong bij RCPowerSupply.com.

Zelf een frame bouwen is iets wat ik zeker niet kan, en laurens misschien wel maar we kiezen even voor makkelijk en kunnen later alsnog veranderen omdat laurens nou eenmaal r90 vliegt!

Van daar uit gaan we verder bouwen, we dachten zelf aan een motor zoals een actro 40-3 omdat we daar een grote range hebben kwa instellen van de rotor speed.

En een beetje vermogen is wel gewenst.

so far 42n8...

8. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    okee even een test foto

photoshop en verkleinen .....kijken of dit werkt

9. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    hmm

dat gaat dus ook niet werken....

maar dit wel geloof ik... al is de foto niet wat ik zou willen... anyway!

dit is dus de kale romp, het duurt even maar dan heb je wat ;-)

10. Aaalie

Aaalie Guest

Alle respect voor Laurens... goeie kerel, met inmiddels aanzien meer ervaring. Deels eenzijdige ervaring (nogmaals, dit is niet om Laurens naar beneden te halen)!

Hier laat je al iets aan je neus voorbij gaan: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > .
    En alsjeblieft... ga LEZEN ... veel!!! Zoek tot in den treure verschillende leverancierssite's en katalogie. Bestudeer ze! Luister naar Laurens, luister naar andere helivliegers, en dan het liefst diegene die WEL ervaring met electroheli's hebben, en die WEL ervaring met schaalheli's hebben... trek dan vervolgens je EIGEN conclussies, en volg je EIGEN kop!

Even hardop denkend... WAT is typerend aan de EC? Wat mag beslist niet ontbreken... de mooie ducted staartrotor! Hoe wil je die aansluiten op een R90 mechaniek? Heeft een R90 niet een staartriem, of is een as ook mogelijk? Ik heb het over zoiets:
    [​IMG] .

Actro 40-3 ken ik niet, wel de 4 windinger. De 3 zal een hogere Kv hebben? Heb je zo gegevens van die motor? Het is een behoorlijk gewichtige motor, zal beslist wel wat over hebben.
    Je kan eventueel ook eens kijken naar de Scorpion 4025 serie. Het is een relatief nieuwe motor, echter de specs zijn erg goed, en de berichten over de Scorpion motoren algemeen zijn nog beter (kwaliteit, en vooral belangrijk... rendement!!)
    Bovendien verschillen deze motoren nogal in de portemonai, voor mij persoonlijk niet onbelangrijk ;) .

Succes, greetz van Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  11. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    heerlijk al die info

uiteraard in de staart kan een fenestrom niet ontbreken die staat nu dan ook even niet op de foto. die zal je in een volgende foto zien!

Ik las wel dat een fenestrom toch harder moet draaien dan een normale staart rotor een 1 op 3 maar of dat waar is weet ik nog niet.

De staart rotor gaan we idd aansluiten op het r90 frame met een buis, dit zal iets werk vergen maar daar voorzien wij op zich geen problemen ontstaan!

zal zo gelijk even naar de gegeven opties van je kijken...

12. Aaalie

Aaalie Guest

Hey,

ik was even benieuwd hoe de bouw/planning verliep?

Greetz van Aldert

13. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Straks weer een bouwsessie! Update komt waarschijnlijk vanavond.

14. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    kleine update

de complete romp van de r90 past dus niet.

Nu maar zelf een frame gaan maken wel op basis van de r90 maar dan helemaal kaal.

Gelukkig past de staart aandrijving bijna naadloos op de fenestrom aandrijving en dus met een kleine aanpassing passend te maken.

Nu moet ik zeggen dat de hirobo ook bijna klaar is en bijna vliegt en dat ik na een kromme hoofdas van mijn spirit en micro heli toch weer een beetje tijd vind om verder er mee te gaan!!

15. Aaalie

Aaalie Guest

Hey,

weer (nog steeds) nieuwsgierig naar de vorderingen?? Zelf sta ik op het punt een setup te bestellen voor een 1,5 rotordiameter electroheli. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de keuze voor de regelaar, zelf twijfel ik tussen een Powerjazzz of een Jeti Spin.
    Wat heb je in gedachte voor jou setup? Wat voor servo's (zit zelf daarover in twijfel welke)?

Greetz van Aldert

16. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Als het aan mij ligt gaat Edwin een Powerjazz gebruiken. Vooral de koelfan is erg handig in een romp.

Binnenkort gaat er weer een grote vordering komen qua bouw.

17. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    sow een kleine update, laurens is bezig met het frame passend te maken.

staart servo ook inmiddels erop gezet.

Ow en allert ik denk dat het voor ons een powerjazz word kwa regelaar.

18. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    De nieuwe Jive serie van Kontronik vind ik ook erg interresant. Prijstechnisch gezien is het nog beter zelfs om zo'n Jive te nemen.

19. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    en hier dan de foto's ervan

Er moet deze maand een custom hoofdas gemaakt worden en ga volgende maand een motor bestellen....

we zijn nog aan het kijken hiervoor maar er nog niet helemaal uit

Zoals je kunt lezen ben ik zeker geen columnist en hou dan ook lekker kort hoop dat iemand er plezier aan beleeft want het heeft allemaal nog wel wat in de voeten als beginner.

En dan heb ik het nog niet eens over het bijhouden op de website!! ;-)

20. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    En zoals je ziet communiceren laurens en ik ook langs elkaar heen ;-)

Maar dat komt allemaal goed he lau?

Deel Deze Pagina